9-3 käyntihäiriö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
-Jv-
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 02, 2020 17:09

9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja -Jv- »

Moi

Arvoisat Saabbi tietäjät, nyt olis 9-3 2.0 (Motronic) käyntihäiriötä selvitelty senverran että oma tietämys loppuu kesken. Kyseessä siis edellä mainittu auto ja vika tullut yllättäen auton yön yli seisottua tallissa. Lähtee huonosti käyntiin ja kierrokset seilaa 1000-3000 kierroksen välissä ja saattaa ihan yllättäen sammua vaikka kierroksia 2000. Välillä pelaa melko hyvin ajossa mutta check-engine palaa suurimmaksi osaksi aikaa, välillä saattaa hetkellisesti valo hävitä kunnes tulee takaisin, tekee myös teräviä nykäyksiä välillä ajossa. Bensapumppu uusittu, kaasuläppä putsattu, alipaineletkut osittain uusittu/tarkastettu, uudet tulpat, uusi akku, BG-puhdistusaine bensan seassa, kansi jälkikiristetty, viimeisimpänä luettu vikakoodit
P103
P123
P172
P1173

tuntuu että pelaa paremmin kun lämpeää kunnolla, pakokaasut väriltään valkoiset/vaaleat, pakokaasuarvot normaalit kun sattuu käymään kunnolla, ei tee painetta säiliöön eikä hävitä nesteitä, eikä myöskään nosta HC arvoa kun paisuntasäiliön ilmatilasta kokeilin pakokaasumittarilla.

Onko ehdotuksia mistä lähteä vikaa tutkimaan, viittaako tuohon ilmamassamittariin kun koodin siitä antaa, vai onko ecu sökönä itsellä loppuu ideat ja mielenkiinto, kiitos vastauksista jo etukäteen.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4280
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Millä testerillä vikakoodit on luettu? Jos jollain muulla kuin Tech2 merkkitesterillä, niin suosittelen käymään ensimmäisenä lukemassa koodit Tech2:lla. Valitettavasti yleismalliset testerit voivat antaa vääriä koodeja ja/tai tulkita niitä väärin, jättää pois tarkennuskoodeja yms.

Jos nuo koodit ovat todellisia ja oikeita niin se ilmamassamittari voi olla yksi mahdollinen vikapaikka. ECUja näistä ei ole mennyt, joten sen vikaan en tältä istumalta usko.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Motronic suiten modattu versio löytyy ladattavissa tältä foorumilta joka jutteleen kanssa kivasti Saabin kanssa. Ei tartte kuin VAG-KKL-kaapelin, ihan ne halvat kiinalaisetkin toimii. Silläkin saa myös livedataa

-Jv-
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 02, 2020 17:09

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja -Jv- »

Tech-2:lla koodit luetutettu, täytyy ruveta tutkimaan tuota ilmamassamittaria, kampuran asentotunnistinhan ei taida koodia välttämättä antaa vaikka sökönä? Olikos nokan tunnistin jakajassa itessään, tullut hieman akselia pitkin öljyä koneesta läpi jakajan sisään.

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4280
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nokka-akselin asentotunnistin on virranjakajassa ja se on muistaakseni hall-tyyppinen anturi. Anturi on vaihdettavissa oleva osa. Niitä on muistaakseni kahden tyyppisiä.

Kampuran asentotunnistin ei välttämättä anna koodeja, kuten mainitsitkin. Kampuran asentotunnistin viat Saabeissa yleensä aiheuttavat sen, että moottori ei käynnisty ollenkaan. Enemmän tuo oireyhtymä viittaisi nokan asentotunnistuksen ongelmiin kuin kampuran asennon tunnistusongelmiin. Jos Tech2 on ilmamassamittarin vian kannalla, niin silloin sen vaihtamista itse kokeilisin ensimmäisenä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10689
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kierroslukumittari menee välittömästi nollaan silloin, kun kesken ajon nykii tai sammuu, ja auto kuitenkin liikkuu vaihde päällä eli moottori pyörii, vika on todennäköisesti kampiakselin asentoanturissa. Pyörivän moottorin kierrosluku on enemmän kuin nolla.

Jopa automaattivaihteisen tonnarin nykimisongelmat täsmentyi näin kampiakselin asentoanturiin, kun 80 km/h vauhdista nyki isommin - veto loppui muutamaksi sekunniksi terävästi pätkäisten ja tätä toistui muutamia kertoja parin minuutin sisällä. Ehdin havaita kierroslukumittarin väärän näyttämän samalla kun silmä haki sopivaa pysähtymispaikkaa maantien laidasta ja ajatukset hahmotteli jo illan aikatauluja ja kulkemisia uusiksi. Päästiin kuitenkin perille kohteeseen muutaman kilometrin päähän ja parin tunnin kuluttua vielä takaisin kotiinkin 30 km matka varovasti ajellen. Asentoanturin vaihdon jälkeen oireet loppuivat kokonaan. Aiemmin oireet olivat olleet nykäisyjä tai sammumisia hitaassa taajama-ajossa, ei ollut ehtinyt havaita mittarin käytöstä.

Tonnarissa tietenkin on erilainen moottorinohjaus ja erityyppinen asentoanturikin kuin 9-3:ssa. Kannattaa silti yrittää havainnoida kierroslukumittaria päätelmien tueksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

shamrock
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja shamrock »

-Jv- kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 02:27
Tech-2:lla koodit luetutettu, täytyy ruveta tutkimaan tuota ilmamassamittaria, kampuran asentotunnistinhan ei taida koodia välttämättä antaa vaikka sökönä? Olikos nokan tunnistin jakajassa itessään, tullut hieman akselia pitkin öljyä koneesta läpi jakajan sisään.
Se akselin stefahan on muuten sitten vaihdettavissa, vaikkei se mikään helppo homma olekaan. Sille stefalle löytyy mitat, ja sitä löytyy ihan yleisesti saatavilla vaikkei välttämättä varaosana. Tais olla 0.5 mm heitto tuossa jonka itse vaihdoin tilalle, mutta hyvin se sinne asentui.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1285
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja anv »

jus kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 07:56
Jos kierroslukumittari menee välittömästi nollaan silloin, kun kesken ajon nykii tai sammuu, ja auto kuitenkin liikkuu vaihde päällä eli moottori pyörii, vika on todennäköisesti kampiakselin asentoanturissa. Pyörivän moottorin kierrosluku on enemmän kuin nolla.

Jopa automaattivaihteisen tonnarin nykimisongelmat täsmentyi näin kampiakselin asentoanturiin, kun 80 km/h vauhdista nyki isommin - veto loppui muutamaksi sekunniksi terävästi pätkäisten ja tätä toistui muutamia kertoja parin minuutin sisällä. Ehdin havaita kierroslukumittarin väärän näyttämän samalla kun silmä haki sopivaa pysähtymispaikkaa maantien laidasta ja ajatukset hahmotteli jo illan aikatauluja ja kulkemisia uusiksi. Päästiin kuitenkin perille kohteeseen muutaman kilometrin päähän ja parin tunnin kuluttua vielä takaisin kotiinkin 30 km matka varovasti ajellen. Asentoanturin vaihdon jälkeen oireet loppuivat kokonaan. Aiemmin oireet olivat olleet nykäisyjä tai sammumisia hitaassa taajama-ajossa, ei ollut ehtinyt havaita mittarin käytöstä.

Tonnarissa tietenkin on erilainen moottorinohjaus ja erityyppinen asentoanturikin kuin 9-3:ssa. Kannattaa silti yrittää havainnoida kierroslukumittaria päätelmien tueksi.
Kuvitteleppa sama vika kiihdytettäessä tonnisessa moottoripyörässä :oops: . Hyvä kun pysyy kyydissä, saati sitten ehtii kiekkamittaria seurata 8O .
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Vastaa Viestiin