Manuaali automaatin tilalle.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihda koko auto.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onko kenelläkään käytännön kokemusta tuon vääntörajan puukotuksesta, mitä laatikko tuumii? Toisaalta pito meinaa perusrenkailla loppua jo vääntörajankin kera femmassa niin mitäpä sillä lisäteholla pikkuvauhdeissa sitten tekisi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, minulla on kolkissa softaan tehty se muutos. 1- ja 2- vaihteilla ei voi polkea kaasua pohjaan kovinkaan nopeasti. Muuten menee sutimiseksi. Kyllä se jo yli 60kmh vauhdissa on mahdollista ja helppoahan kaasua on nostaa, jos kuulee renkaan valittavan. Renkaina on 205/60R15 Pirellit, eikä ne nyt pitäisi huonoimmasta päästä olla. Viime vuoden kevällä uusitut. Vaihteistoöljyjä kannattaa vaihtaa tiuhaan. Tuntuu että öljyjen vaihdon jälkeen aski toimii aina sulavammin. Vaihtomääränä on ollut se, minkä tyhjennyspropusta saa tulemaan ulos, eli vähän päälle 3litraa. Ehkä parasta tuossa muutoksessa on juurikin että 2- ja 3- vaihteen ero väännöissä on poissa. Jos esim. alle 80kmh vauhdissa polkee kaasun pohjaan, ei haittaa että aski hakee kakkosta. Ennen muutosta tuo kakkoselle meneminen aiheutti sen, että auto ei tuntunut kiihtyvän kunnolla ennen kolmoselle pääsyä ja oli jotenkin vedot oli "puuduksissa". Samoin tietysti isommat suuttimet mahdollisti sen, että väännöissä ei ole tingitty yläkierroksille tultaessa, joten moottori vetää vaihtorajalle saakka puhtaasti. Manuaalivaihteissahan voi kuski oman persdynonsa perusteella vaihtaa isompaa vaihdetta, kun kiihtyminen ei tunnu yhtävoimakkaalta, kuin matalammilla kierroksilla. Automaatissa kuski on kieltämättä vaihteiston armoilla tuossa tilanteessa. Joutuu vaan odottamaan, että aski päättää vaihtaa isompaa.

Mitä tulee vaihteiston käytökseen ja logiikkaan, kaikkein oudoin toiminta tapahtui silloin kun ilmamassamittari oli rikki. Siitä meni vissiin moottorin ohjaus ja myös vaihteiston ohjaus sekaisin. Vaihde saattoi vaihtua motarin rampilta kiihdyttäessä 2- ja 3- välillä ees taas useita kertoja. Eli aina ei aski ole rikki, jos jotain outoa tapahtuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mseppänen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Elo 07, 2019 17:24
Paikkakunta: Vöyri

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mseppänen »

Ilmeisesti mulla tuossa sitä rajotinpuukotusta ei oo tehty, sutii kyllä jos vaikka 40kmh vauhdista lyö kaasun pohjaan, mutta kun vaihtaa 2selle niin hyytyy sutimiset ku seinään vaikka vaikuttais että tehoa sutimisen jatkamiseen olis ennen vaihtoa.
Mseppänen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Elo 07, 2019 17:24
Paikkakunta: Vöyri

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mseppänen »

Hei muuten, asiasta kirveeseen, jos otan ekan katalysaattorin pois ja teen 3" etuputken, pitääkö softata uusiks? Autohan on 2001 93 mitsu turbolla ja re85, ja varmaanki joku stage koska liikkuu ihan kiitettävästi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sie joudut tekemään softaan 2-lambdan disabloinnin, koska se normaalisti valvoo 1-katin kuntoa. Nyt kun katti lähtee pois, tulee tietääkseni herja siitä. Mielestäni Stage 3 vaatisi muutenkin isomman pakoputken. Niissä softissa on huomioitava isomman pakoputken parempi virtaus ja kompensoitava sitä seoksissa ja ahtokartassa. Näin olen antanut itselleni opettaa. Omassa kolkissa hienosäätelin omatoimisesti boostcal mappia ja seoskarttaa, vaikka sain varsin hyvän paketin jo lähtökohtaisesti J. Carlsonilta. Tuossa oli ongelmana, että ahdot piikkaili ja sitten kun hukkaportin säädöllä sen sai kuntoon, niin tietyissä tilanteissa ei noussut kirveelläkään ahdot ylös. Karttaa säätämällä se tokeni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mseppänen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Elo 07, 2019 17:24
Paikkakunta: Vöyri

Re: Manuaali automaatin tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mseppänen »

Okei no hyvä tietää. Olin ajatellu et teen homman niin että otan ykköskatin pois ja siirrän 2 lambdan 2 katin perään. Mutta ilmeisesti ei toimaa sillee. Oon ihan pihalla näistä bensaturbo koneista, ensimmäinen sellanen, aijemmin oon viritelly ja rakentanu vapari moottoreita vanhoihin jenkkeihin. Eli ei ruiskuja sun muuta. Mutta hyvin oon saanu neki kulkemaan ja kiertämään :D mutta nää koneet on ihan eri planeetalta, siksi tyhmät kysymykset :D
Vastaa Viestiin