Og 9-3 käkkäri
Og 9-3 käkkäri
Onko joku vaihtanut takasatuloita tollaseen 02 malliseen? Eli sellaista johon sais käsijarrun puristamaan levystä ja sais sen pitämään kunnolla?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Og 9-3 käkkäri
Toivottavasti ei
Re: Og 9-3 käkkäri
Oikein säädettynä se käsijarru pitää aivan helvetin hyvin. Just leimasin avon ja kahden naksun kohdalla pomppas pois dynosta kun meni molemmat pyörät lukkoon. Pienempi vaiva siis säätää ne oikein kun alkaa ranettamaan sinne jotain toisia satuloita
Viimeksi muokannut Kaide, Ti Touko 26, 2020 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Og 9-3 käkkäri
Kyllä käsijarrun saa pitämään ilman viritelmiäkin.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
- Saab 9-3 2000
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Og 9-3 käkkäri
Just säädin omastani kässärin, meni jopa 10 minsaa. Pitää sen verta hyvin ettei lähde automaatilla tyhjäkäynnillä mihinkään. Helppo homma kunhan vaan löytää sen säätimen, sen etsimisessä meni eniten aikaa.
Re: Og 9-3 käkkäri
Toki 20v vanhat vaijerit kannattaa heittää jätekatokseen , sekä vaihtaa sinne rummun sisälle kaikki palikat kerran 10 vuoteen, sekä putsata ja herkistellä kaikki liikkuvat osat. Sitten vaan säätö ns. oikein eli ensin renkaista ja sitten vasta löysät pois kahvan päästä jos on tarve . Mä joskus kyllästyin kikkailemaan ja totesin että kun käyttää muutaman kympin rahaa ja parin tuntia aikaa niin kaikki toimii taas 10 vuotta. Edes pihi saabisti ei voi olla niin pihi että jaksaa tapella kässärin kanssa jatkuvasti
Useimmiten se kässäri ei pidä koska vaijerit on ruosteessa ja kuoret halki . Rummun päässä oleva vipstaaki on tuhannen jumissa ja 5 senttisen kurakerroksen peitossa. Palat on liian kaukana rummusta ja säädetty puuttellisen palautuksen takia ihan väärin jne jne .
Useimmiten se kässäri ei pidä koska vaijerit on ruosteessa ja kuoret halki . Rummun päässä oleva vipstaaki on tuhannen jumissa ja 5 senttisen kurakerroksen peitossa. Palat on liian kaukana rummusta ja säädetty puuttellisen palautuksen takia ihan väärin jne jne .
Re: Og 9-3 käkkäri
Auton takapään jarrut on kaikki uusittu vuosi sitten leimalle ja vaijerit vaihdettu 2kk sitten. On kun kumi lankamainen kun hiekalla vetää kahvasta.. Ei pidä eikä ole edes edellisen omistajan aikana pitänyt eli noin kuusi vuotta ollu huono. Nyt vaihdoin taas kengät ja jousisarjat eikä vasen puoli pitänyt, vaihdoit takalevyt keskenään niin sain sen tasan pitämään ja ajoin suoraan konttorille eli nyt on leimattu. Tosin ei enää mene lukkoon mut todennäköisesti tuo auto menee myyntiin kun tytär lähtee opiskelemaan.
Ja juu, ne on ihan oikein säädetty vaikka kukaan ei sitä usko...
Siitä kohta jollekin 50tkm ajetulla koneella oleva 250hv
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Ja juu, ne on ihan oikein säädetty vaikka kukaan ei sitä usko...
Siitä kohta jollekin 50tkm ajetulla koneella oleva 250hv
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Og 9-3 käkkäri
Otetaas nyt hetki...PA3 kirjoitti: ↑Su Touko 31, 2020 19:45Auton takapään jarrut on kaikki uusittu vuosi sitten leimalle ja vaijerit vaihdettu 2kk sitten. On kun kumi lankamainen kun hiekalla vetää kahvasta.. Ei pidä eikä ole edes edellisen omistajan aikana pitänyt eli noin kuusi vuotta ollu huono. Nyt vaihdoin taas kengät ja jousisarjat eikä vasen puoli pitänyt, vaihdoit takalevyt keskenään niin sain sen tasan pitämään ja ajoin suoraan konttorille eli nyt on leimattu. Tosin ei enää mene lukkoon mut todennäköisesti tuo auto menee myyntiin kun tytär lähtee opiskelemaan.
Ja juu, ne on ihan oikein säädetty vaikka kukaan ei sitä usko...
Siitä kohta jollekin 50tkm ajetulla koneella oleva 250hv
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Käsijarrun rakenne on helvetin helppo: Kahva vetää vaijereita jotka vetää rumpujen sisällä olevia kenkiä. Maailman yksinkertaisin systeemi ja jos sitä ei saa tomimaan niin on aika huono suoritus . Muuttuvia juttuja on siinä välissä vähemään kuin perunoiden keitossa
Re: Og 9-3 käkkäri
Jos NG900:ssa on samanlainen systeemi, tässä on yks naula lisää erään paikallisen merkkikorjaamon arkkuun. Joka s***an kevät oli rumba ton kans katsastusta varten.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Og 9-3 käkkäri
Olen ihmetellyt tätä samaa. Tähän ketjuun osallistuneet kirjoittajat ovat vastailleet sinulle kaikkea muuta kuin sitä, mitä olet kysynyt. Myöskään foorumin ylläpito ei reagoi kaikkeen tämän ketjun offtopicciin ilmoittamisesta huolimatta.Tästä ketjusta pitäisi siivota kaikki viestit pois, jotka eivät koske ketjun aloittajan esittämää aihetta. Orkkiskäsijarrua koskevat keskustelut tuli käydä niitä käsittelevissä ketjuissa, eikä tässä ketjussa.
Sitten pohdintaa ketjun asiaan liittyen:
Tonnarin takasatulat ovat halkaisialtaan niin paljon pienemmälle levylle (258mm ja 9mm paksu), joten en usko että niitä voisi hyödyntää tälläisessä muutoksessa. NG9-3:sen pikkujarrut ovat 278mm levylle ja levyn paksuudelle 12mm. OG-kolkissa kun on 286mm ja 10mm paksu levy.
Vaikka en asiasta tämän enempää tiedä, niin itse lähtisin suunnittelemaan NG93 pikkujarrujen satuloiden avulla tälläistä muutosta. Käsijarruvaijerin pääty ja satulan mekanismin käyttö varmasti aiheuttaa päänvaivaa/suunnittelua, mutta en uskoisi sen olevan tekemätön paikka. Lisäksi voisi joutua käyttämään NG93 takajarruletkua (banjoliitos satulaan), kolkissahan satulaan taisi tulla suoraan putki kiinni, jos en aivan väärin muista. Ja tietysti jarrusatulan kannakkeet sekä niiden kiinnitys täytyisi miettiä/suunnitella. Ja loppuviimein se katsastusinsinöörin mielipide asiasta.. onko sallittu muutos ja vaatiiko muutoskatsastuksen.
Teoriassa olisi mahdollista ajatella myös NG900sen pikkujarrujen levyä 260mm/10mm paksua ja niitä tonnarin takasatuloita, mutta mitä katsastusviranomaisen sanoo jarrujen pienentämiseen niin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Og 9-3 käkkäri
Niissä on samat käsijarrukengät, kuten myös vuosimallin 1978 Opel Senatorissa tai 1972 Commodoressa, joten ilmeisesti ne oli tuolloin parasta mitä GM saattoi saappiin tarjota
Minä kuitenin jatkan vielä omassa OG:ssa ihan vakiokäkkärillä, koska toistaiseksi autosta löytyy muitakin harrastuskohteita ja käkkärin kanssa kuitenkin pärjää, kun kerran vuodessa säätää sen kohdilleen...
Eski
Re: Og 9-3 käkkäri
Kengät ovat rakenteeltaan riittävän hyvät ja niistä on turha valittaa.
Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa. Jos käsijarrua ei saa pitämään kunnolla, tai asetetut säädöt eivät pysy, niin linkut vaihtoon. Saabistille linkut kuitenkin maksavat liikaa, ja moni valitsee mieluummin jokavuotisen jarrujen kanssa taistelemisen kuin linkkujen uusimisen.
Eli nämä
Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa. Jos käsijarrua ei saa pitämään kunnolla, tai asetetut säädöt eivät pysy, niin linkut vaihtoon. Saabistille linkut kuitenkin maksavat liikaa, ja moni valitsee mieluummin jokavuotisen jarrujen kanssa taistelemisen kuin linkkujen uusimisen.
Eli nämä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Og 9-3 käkkäri
Elikäs tämä mun keikka oli sitten ko. merkkiliikkeen osaamisongelma. Ostin sieltä ko. NG900:n 6v/67tkm vanhana. Siitä suoraan katsastukseen ja takajarrut ja kässärihän se aiheutti heti hylyn. En tiedä mitä tekivät, mutta nippanappa spekseihin tuolloin. Ja joka vuosi tappelin saman asian kanssa. Olisin kyllä vaihtanut pajaa, jos olisin tämän tiennyt. Sanoinkin ainakin kerran niille että vaihtakaa vaikka kaikki tuohon liittyvät osat, jos se sillä alkaa pelata. Mutta kun ei, niin ei... Ai niin, vähän ennen myyntiä todettiin nuo paineensäätöventtiilit viallisiksi. Tuon korjaus auttoi takajarruihin yleensä, mutta ei käkkäriin tietystikään.Pakari kirjoitti: ↑Ma Kesä 01, 2020 08:37Kengät ovat rakenteeltaan riittävän hyvät ja niistä on turha valittaa.
Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa. Jos käsijarrua ei saa pitämään kunnolla, tai asetetut säädöt eivät pysy, niin linkut vaihtoon. Saabistille linkut kuitenkin maksavat liikaa, ja moni valitsee mieluummin jokavuotisen jarrujen kanssa taistelemisen kuin linkkujen uusimisen.
Eli nämä
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Og 9-3 käkkäri
Käsijarrun palautusjousi on myös kriittinen osa, sinne väliin kertyy kuraa ja vaijeri ei palaudu enää kunnolla. Liikerata lyhenee ja kohta on paikat jumissa. Jousen välien putsaus teräsharjalla ja jousi kutistuu taas entiseen mittaansa. Myös väärällä säädöllä nuo on helppo pilata, säätö tehdään rummusta ja lopuksi kahvan liikerata vaijerien etupäästä.
Mulla OG:n käsijarru alkoi tahmaamaan kun merkkiliike kiristi sen päin honkia. Osien uusimisen ja säädön jälkeen toimi monta vuotta ongelmitta. Sitä kässäriä kannattaa myös jatkuvasti käyttää
Mulla OG:n käsijarru alkoi tahmaamaan kun merkkiliike kiristi sen päin honkia. Osien uusimisen ja säädön jälkeen toimi monta vuotta ongelmitta. Sitä kässäriä kannattaa myös jatkuvasti käyttää
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Og 9-3 käkkäri
Mitään automaattista säätöähän näissä ei ole, levittäjälinkut ainoastaan levittää ja säätöpylpyrä on manuaalisesti pyöritettävää mallia. Huomasin kyllä lainausmerkit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00