Og 9-3 käkkäri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Onko joku vaihtanut takasatuloita tollaseen 02 malliseen? Eli sellaista johon sais käsijarrun puristamaan levystä ja sais sen pitämään kunnolla?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Toivottavasti ei
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Kaide »

PA3 kirjoitti:
Ti Touko 26, 2020 17:24
Onko joku vaihtanut takasatuloita tollaseen 02 malliseen? Eli sellaista johon sais käsijarrun puristamaan levystä ja sais sen pitämään kunnolla?
Oikein säädettynä se käsijarru pitää aivan helvetin hyvin. Just leimasin avon ja kahden naksun kohdalla pomppas pois dynosta kun meni molemmat pyörät lukkoon. Pienempi vaiva siis säätää ne oikein kun alkaa ranettamaan sinne jotain toisia satuloita
Viimeksi muokannut Kaide, Ti Touko 26, 2020 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Kyllä käsijarrun saa pitämään ilman viritelmiäkin.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Just säädin omastani kässärin, meni jopa 10 minsaa. Pitää sen verta hyvin ettei lähde automaatilla tyhjäkäynnillä mihinkään. Helppo homma kunhan vaan löytää sen säätimen, sen etsimisessä meni eniten aikaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Toki 20v vanhat vaijerit kannattaa heittää jätekatokseen , sekä vaihtaa sinne rummun sisälle kaikki palikat kerran 10 vuoteen, sekä putsata ja herkistellä kaikki liikkuvat osat. Sitten vaan säätö ns. oikein eli ensin renkaista ja sitten vasta löysät pois kahvan päästä jos on tarve . Mä joskus kyllästyin kikkailemaan ja totesin että kun käyttää muutaman kympin rahaa ja parin tuntia aikaa niin kaikki toimii taas 10 vuotta. Edes pihi saabisti ei voi olla niin pihi että jaksaa tapella kässärin kanssa jatkuvasti

Useimmiten se kässäri ei pidä koska vaijerit on ruosteessa ja kuoret halki . Rummun päässä oleva vipstaaki on tuhannen jumissa ja 5 senttisen kurakerroksen peitossa. Palat on liian kaukana rummusta ja säädetty puuttellisen palautuksen takia ihan väärin jne jne .
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Auton takapään jarrut on kaikki uusittu vuosi sitten leimalle ja vaijerit vaihdettu 2kk sitten. On kun kumi lankamainen kun hiekalla vetää kahvasta.. Ei pidä eikä ole edes edellisen omistajan aikana pitänyt eli noin kuusi vuotta ollu huono. Nyt vaihdoin taas kengät ja jousisarjat eikä vasen puoli pitänyt, vaihdoit takalevyt keskenään niin sain sen tasan pitämään ja ajoin suoraan konttorille eli nyt on leimattu. Tosin ei enää mene lukkoon mut todennäköisesti tuo auto menee myyntiin kun tytär lähtee opiskelemaan.
Ja juu, ne on ihan oikein säädetty vaikka kukaan ei sitä usko...
Siitä kohta jollekin 50tkm ajetulla koneella oleva 250hv :saab:
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Kaide »

PA3 kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 19:45
Auton takapään jarrut on kaikki uusittu vuosi sitten leimalle ja vaijerit vaihdettu 2kk sitten. On kun kumi lankamainen kun hiekalla vetää kahvasta.. Ei pidä eikä ole edes edellisen omistajan aikana pitänyt eli noin kuusi vuotta ollu huono. Nyt vaihdoin taas kengät ja jousisarjat eikä vasen puoli pitänyt, vaihdoit takalevyt keskenään niin sain sen tasan pitämään ja ajoin suoraan konttorille eli nyt on leimattu. Tosin ei enää mene lukkoon mut todennäköisesti tuo auto menee myyntiin kun tytär lähtee opiskelemaan.
Ja juu, ne on ihan oikein säädetty vaikka kukaan ei sitä usko...
Siitä kohta jollekin 50tkm ajetulla koneella oleva 250hv :saab:
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Otetaas nyt hetki...

Käsijarrun rakenne on helvetin helppo: Kahva vetää vaijereita jotka vetää rumpujen sisällä olevia kenkiä. Maailman yksinkertaisin systeemi ja jos sitä ei saa tomimaan niin on aika huono suoritus . Muuttuvia juttuja on siinä välissä vähemään kuin perunoiden keitossa
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja anv »

Jos NG900:ssa on samanlainen systeemi, tässä on yks naula lisää erään paikallisen merkkikorjaamon arkkuun. Joka s***an kevät oli rumba ton kans katsastusta varten.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

PA3 kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 19:45
Btw, miksi kaikki on sitä vastaan ettei saisi laittaa parempia jarruja autoon? Samat vastaukset facessa..
Olen ihmetellyt tätä samaa. Tähän ketjuun osallistuneet kirjoittajat ovat vastailleet sinulle kaikkea muuta kuin sitä, mitä olet kysynyt. Myöskään foorumin ylläpito ei reagoi kaikkeen tämän ketjun offtopicciin ilmoittamisesta huolimatta.Tästä ketjusta pitäisi siivota kaikki viestit pois, jotka eivät koske ketjun aloittajan esittämää aihetta. Orkkiskäsijarrua koskevat keskustelut tuli käydä niitä käsittelevissä ketjuissa, eikä tässä ketjussa.

Sitten pohdintaa ketjun asiaan liittyen:
Tonnarin takasatulat ovat halkaisialtaan niin paljon pienemmälle levylle (258mm ja 9mm paksu), joten en usko että niitä voisi hyödyntää tälläisessä muutoksessa. NG9-3:sen pikkujarrut ovat 278mm levylle ja levyn paksuudelle 12mm. OG-kolkissa kun on 286mm ja 10mm paksu levy.

Vaikka en asiasta tämän enempää tiedä, niin itse lähtisin suunnittelemaan NG93 pikkujarrujen satuloiden avulla tälläistä muutosta. Käsijarruvaijerin pääty ja satulan mekanismin käyttö varmasti aiheuttaa päänvaivaa/suunnittelua, mutta en uskoisi sen olevan tekemätön paikka. Lisäksi voisi joutua käyttämään NG93 takajarruletkua (banjoliitos satulaan), kolkissahan satulaan taisi tulla suoraan putki kiinni, jos en aivan väärin muista. Ja tietysti jarrusatulan kannakkeet sekä niiden kiinnitys täytyisi miettiä/suunnitella. Ja loppuviimein se katsastusinsinöörin mielipide asiasta.. onko sallittu muutos ja vaatiiko muutoskatsastuksen.

Teoriassa olisi mahdollista ajatella myös NG900sen pikkujarrujen levyä 260mm/10mm paksua ja niitä tonnarin takasatuloita, mutta mitä katsastusviranomaisen sanoo jarrujen pienentämiseen niin...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Eski »

anv kirjoitti:
Su Touko 31, 2020 22:39
Jos NG900:ssa on samanlainen systeemi, tässä on yks naula lisää erään paikallisen merkkikorjaamon arkkuun. Joka s***an kevät oli rumba ton kans katsastusta varten.
Niissä on samat käsijarrukengät, kuten myös vuosimallin 1978 Opel Senatorissa tai 1972 Commodoressa, joten ilmeisesti ne oli tuolloin parasta mitä GM saattoi saappiin tarjota :twisted:

Minä kuitenin jatkan vielä omassa OG:ssa ihan vakiokäkkärillä, koska toistaiseksi autosta löytyy muitakin harrastuskohteita ja käkkärin kanssa kuitenkin pärjää, kun kerran vuodessa säätää sen kohdilleen...

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kengät ovat rakenteeltaan riittävän hyvät ja niistä on turha valittaa.

Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa. Jos käsijarrua ei saa pitämään kunnolla, tai asetetut säädöt eivät pysy, niin linkut vaihtoon. Saabistille linkut kuitenkin maksavat liikaa, ja moni valitsee mieluummin jokavuotisen jarrujen kanssa taistelemisen kuin linkkujen uusimisen. :mrgreen:

Eli nämä
Kuva
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja anv »

Pakari kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 08:37
Kengät ovat rakenteeltaan riittävän hyvät ja niistä on turha valittaa.

Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa. Jos käsijarrua ei saa pitämään kunnolla, tai asetetut säädöt eivät pysy, niin linkut vaihtoon. Saabistille linkut kuitenkin maksavat liikaa, ja moni valitsee mieluummin jokavuotisen jarrujen kanssa taistelemisen kuin linkkujen uusimisen. :mrgreen:

Eli nämä
Kuva
Elikäs tämä mun keikka oli sitten ko. merkkiliikkeen osaamisongelma. Ostin sieltä ko. NG900:n 6v/67tkm vanhana. Siitä suoraan katsastukseen ja takajarrut ja kässärihän se aiheutti heti hylyn. En tiedä mitä tekivät, mutta nippanappa spekseihin tuolloin. Ja joka vuosi tappelin saman asian kanssa. Olisin kyllä vaihtanut pajaa, jos olisin tämän tiennyt. Sanoinkin ainakin kerran niille että vaihtakaa vaikka kaikki tuohon liittyvät osat, jos se sillä alkaa pelata. Mutta kun ei, niin ei... Ai niin, vähän ennen myyntiä todettiin nuo paineensäätöventtiilit viallisiksi. Tuon korjaus auttoi takajarruihin yleensä, mutta ei käkkäriin tietystikään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja SS »

Käsijarrun palautusjousi on myös kriittinen osa, sinne väliin kertyy kuraa ja vaijeri ei palaudu enää kunnolla. Liikerata lyhenee ja kohta on paikat jumissa. Jousen välien putsaus teräsharjalla ja jousi kutistuu taas entiseen mittaansa. Myös väärällä säädöllä nuo on helppo pilata, säätö tehdään rummusta ja lopuksi kahvan liikerata vaijerien etupäästä.

Mulla OG:n käsijarru alkoi tahmaamaan kun merkkiliike kiristi sen päin honkia. Osien uusimisen ja säädön jälkeen toimi monta vuotta ongelmitta. Sitä kässäriä kannattaa myös jatkuvasti käyttää ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og 9-3 käkkäri

Viesti Kirjoittaja jus »

Pakari kirjoitti:
Ma Kesä 01, 2020 08:37
Monet käsijarruongelmien kanssa taistelevat unohtavat sen, että ne linkut eli nk. "automaattisäätösarjat" ovat myös kuluvaa tavaraa.
Mitään automaattista säätöähän näissä ei ole, levittäjälinkut ainoastaan levittää ja säätöpylpyrä on manuaalisesti pyöritettävää mallia. Huomasin kyllä lainausmerkit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin