Morjens!
Ihan yhtäkkiä säännöllisestä ajosta ei ysisatanen enää seuraavana aamuna käynnistynyt. Pyöräyttää todella laiskasti kerran tai pari ja lähtee työntämällä kuitenkin käyntiin. Kokeiltiin uudella akulla ja mittailtiin jänniteitä eikä niiden perusteella pitäisi virtaa vuotaa. Sähkökaapelitkin tarkistimme silmämääräisesti ja näyttivät hyvinkin kunnossa olevilta. Myös toisella käytetyllä starttimoottorilla kokeiltiin, joka oli tosin vuoden ollut käyttämättä. Käynnistyi pari kertaa tällä vaihdetulla startilla, tosin silloinkin pyöräytti kerran laiskasti ja sitten hörähti käyntiin. Näiden parin onnistuneen käynnistymisen jälkeen, auto ei enää käynnistynyt vaan käyttäytyi samalla tavalla kuin ensimmäinenkin starttimoottori eli pyöräytti kerran enää todella laiskasti eikä käynnistynyt. Solenoidin pitäisi pelittää testiemme mukaan normaalisti ainakin tässä vaihdetussa startissa. Voisiko vika olla todennäköisesti missään muualla kuin startissa? Aiomme huomenna ostaa aivan uuden startin mikäli parempia ideoita ei ilmeenny.
Kellään samanlaisia kokemuksia tai hyviä vinkkejä annettavana?
NG 900 ei starttaa
NG 900 ei starttaa
Viimeksi muokannut lehtoe, Pe Kesä 12, 2020 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: NG 900 ei starttaa
Mikä on akun napajännite käynnistysyrirtksen aikana? Entä startin solenoidilla päävirtakaapelin ja moottorin rungon välinen jännite käynnistysyrityksen aikana?
Kerroit mittailleesi jotain, mutta jäi epäselväksi mittasitko siinä tilanteessa, kun ei startannut odottamallasi tavalla.
Kerroit mittailleesi jotain, mutta jäi epäselväksi mittasitko siinä tilanteessa, kun ei startannut odottamallasi tavalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: NG 900 ei starttaa
Käynnistyrityksen aikana akun napajännite putosi noin. Vähän päälle 11 volttiin. Normaalisti jännite oli n. 12,5 luokkaa. Emme mitanneet solenoidin jännitteitä, mutta näistä asioista enemmän tietävä kaverini totesi muulla keinolla että solenoidin pitäisi toimia asiaankuuluvasti. Tuon solenoidin jännitteen voisi kyllä vielä mitata..
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: NG 900 ei starttaa
Kannattaa kuitenkin tarkastaa uudestaan etenkin maakaapelit, ja akunkengän kunto myöskin.
Auttaako tilannetta jos maadoittaa starttikaapelilla moottorin runkoon.
![Kuva](https://i0.wp.com/saabros.com/wp-content/uploads/2018/09/0909181220a_edit.jpg?fit=576%2C1024&ssl=1)
Auttaako tilannetta jos maadoittaa starttikaapelilla moottorin runkoon.
![Kuva](https://i0.wp.com/saabros.com/wp-content/uploads/2018/09/0909181220a_edit.jpg?fit=576%2C1024&ssl=1)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: NG 900 ei starttaa
Mitenkäs virtalukonpohja?
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: NG 900 ei starttaa
En usko siihen, kun yrittää kuitenkin käynnistyä. Sen kautta menee se ohjaus, ei ne isot virrat. Ääni maakaapelille, ja helppo kokeilla tuolla aiemmin kerrotulla neuvolla. Apukaapeli akun miinusnavan ja lohkon väliin.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: NG 900 ei starttaa
Kiitoksia vinkeistä! Maakaapelistahan se vika sitten löytyikin.