B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
E: Muutin otsikkoa.
E: Lyhyesti: Auto syö 11 litraa satasella, bypassilta on letku irti, venakopan alipaineliitos luultavasti falskaa ja se liitinkin taitaa olla paskana.
No niin, seuraa vähän uunompaa settiä.
Olen tässä nyt viime päivinä ehtinyt tutkailla keväällä talouteen saapunutta ysikolmosta (v. 2000), joka on ollut lähinnä välttämättömien ajojen suoritusvälineenä. Saldoa: Konetilassa on mm. melko reipas öljyvuoto (kampiakselin stefa?) ja vesipumppu kuulostaa saavuttavan kohta kliimaksinsa, mutta ei mennä nyt niihin.
Kaveri tuossa konepellin alla pyöriessään huomasi, että alipaineletku on kellosta irti. Kotona googlailin, että bypassista on tässäkyse. Letkun kun tälläsi paikalleen, niin auto ei pysynyt ajossa enää käynnissä ilman kaasun polkemista. No sitten letku irti kellosta ja letkun tulppaus, sama lopputulos.
Tehoissa en oo huomannut mitään erikoista, kyllä tuo jalka suorana menee kivasti ohi, mutta eihän se tietenkään mahdotonta ole, että tuossa ei olisi yhtään ahtoja, mutta epäilen. Ripeämpi peli tuo on kuin vanha 2.3 vapari.
Tällä hetkellä fiilis: Voi v**tu minkän kyläseppien kiertopalkinnon sitä on onnistunut pokkaamaan itselleen.
E: Lyhyesti: Auto syö 11 litraa satasella, bypassilta on letku irti, venakopan alipaineliitos luultavasti falskaa ja se liitinkin taitaa olla paskana.
No niin, seuraa vähän uunompaa settiä.
Olen tässä nyt viime päivinä ehtinyt tutkailla keväällä talouteen saapunutta ysikolmosta (v. 2000), joka on ollut lähinnä välttämättömien ajojen suoritusvälineenä. Saldoa: Konetilassa on mm. melko reipas öljyvuoto (kampiakselin stefa?) ja vesipumppu kuulostaa saavuttavan kohta kliimaksinsa, mutta ei mennä nyt niihin.
Kaveri tuossa konepellin alla pyöriessään huomasi, että alipaineletku on kellosta irti. Kotona googlailin, että bypassista on tässäkyse. Letkun kun tälläsi paikalleen, niin auto ei pysynyt ajossa enää käynnissä ilman kaasun polkemista. No sitten letku irti kellosta ja letkun tulppaus, sama lopputulos.
Tehoissa en oo huomannut mitään erikoista, kyllä tuo jalka suorana menee kivasti ohi, mutta eihän se tietenkään mahdotonta ole, että tuossa ei olisi yhtään ahtoja, mutta epäilen. Ripeämpi peli tuo on kuin vanha 2.3 vapari.
Tällä hetkellä fiilis: Voi v**tu minkän kyläseppien kiertopalkinnon sitä on onnistunut pokkaamaan itselleen.
Viimeksi muokannut damaskos, Ti Heinä 07, 2020 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Tässä on ensituskasta rauhoittunut ja vähän alkanut selvittää asiaa. Sen verran oppimistakin jo tapahtui, että alkoi vastauksia löytyä, kun alkoi osata kirjoittaa oikeilla sanoilla kysymyksiä googlelle.
Ainakin T7:ssa toimimattoman bypassin pitäisi heläyttää moottorin vikavalo (koodi P1110), ja tuon pitäisi syttyä pelkästään alipaineletkun irtoamisesta.
Tässä on kuitenkin T5-kone. Eli pitäisikö T5:n antaa CE-valoa, jos bypass ei pelaa?
Vähän letkulla imemällä voisi kokeilla tuon bp-venttiilin toimintaa, kun seuraavan kerran pellin alle sukeltaa tositarkoituksella. Tuo alipaineletku on niin hapertunutta kamaa, että jos bp ylipäätään toimii, niin sitten letkukauppaan. Muussa tapauksessa sitten myös uus venttiili.
Ainakin T7:ssa toimimattoman bypassin pitäisi heläyttää moottorin vikavalo (koodi P1110), ja tuon pitäisi syttyä pelkästään alipaineletkun irtoamisesta.
Tässä on kuitenkin T5-kone. Eli pitäisikö T5:n antaa CE-valoa, jos bypass ei pelaa?
Vähän letkulla imemällä voisi kokeilla tuon bp-venttiilin toimintaa, kun seuraavan kerran pellin alle sukeltaa tositarkoituksella. Tuo alipaineletku on niin hapertunutta kamaa, että jos bp ylipäätään toimii, niin sitten letkukauppaan. Muussa tapauksessa sitten myös uus venttiili.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Ei anna T5 vikavaloa bypassista. Oireet viittaa vahvasti että bypassin kalvo on rikki. Ota sitä letkua sen verran että saat vaihdettua kaikki pikkuletkut samalla.
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Joo, korja-kumilta aattelin käydä hakemassa metritavarana 4 millimetrin polttoaineletkua ja maptunilta sitten uutta bypassia, jos/kun tarvii.
Voi olla, että nuo kun korjaa, niin kulutuskin vähän laskisi. Edellisten kolmen tankillisen keskiarvo kun lähenee 11 litraa satasella.
Vaikka jos sillä sinällään olis väliä, niin pihasta löytyis joku Yaris eikä tätä...
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Osta alipaineletkua. Bensaletkuissa on semmonen homma, että ne on jäykempää ja voi olla keljusti saada nippoihin ja saada taipumaan. Alipaineletku on lapikotaisin samaa kumilaatua, kun taas polttoaineletku voi olla sisältä nitriiliä ja ulkoa jotain muuta kumia. Se on joskus "mielenkiintoinen" yhdistelmä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Kiitos, täytyy tehdä näin.Mertmi kirjoitti: ↑La Kesä 20, 2020 07:27Osta alipaineletkua. Bensaletkuissa on semmonen homma, että ne on jäykempää ja voi olla keljusti saada nippoihin ja saada taipumaan. Alipaineletku on lapikotaisin samaa kumilaatua, kun taas polttoaineletku voi olla sisältä nitriiliä ja ulkoa jotain muuta kumia. Se on joskus "mielenkiintoinen" yhdistelmä.
Ihan ekana täytyy myös etsiä tosta joku viime viikolla ilmaantunut sähkövika, joka purkaa akun kauppareissun mittaisen paussin aikana niin, ettei startti pyöritä enää ollenkaan Voiiii vittuuuu
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Eihän sulla ole mitään virtasyöppöä kiinni autossa/jää päälle? Itse sain vahingossa akun tyhjäksi Bluetooth-OBD-lähettimellä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Sähköantennin korjasin ja sitä epäilin ekana, mutta kyllä se kolmen päivän seisomisen jälkeen vielä starttas hyvin. Tosin kun ekan kerran akku oli mennyt tyhjäksi, alkoi auto suoltaa antennia ulos heti kun avasi keskuslukon. Ei kai sen noin pitäis toimia?
Vikalla reissulla ennenku tää alkoi, vaihdoin toisen etupolttimon. Sieltä voisi alkaa etsiä vikaa.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Letkunpätkällä imemällä ei tullut bypassin läpi ilmaa, eli ilmeisesti ainakaan kalvo ei ole rikki?
En ruvennut vielä ap-letkuhommiin, kun tuossa saatanassa on vähän jotain muutakin laitettavaa. Sähkövika paikallistui, taidan tehdä sille oman avauksen, sen verran mielenkiintoista touhua on ollut.
En ruvennut vielä ap-letkuhommiin, kun tuossa saatanassa on vähän jotain muutakin laitettavaa. Sähkövika paikallistui, taidan tehdä sille oman avauksen, sen verran mielenkiintoista touhua on ollut.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Ehjältä kuulostaa näin etänä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa
Alan tällä tai ens viikolla laitella tätä kuntoon, kun auto on nyt vihdoin leimassa, eli sitä voi alkaa tosissaan korjaamaan...
Muutama kysymys alipainejärjestelmästä:
1) Mikä funktio on on venttiilikoppaan öljyntäyttöputken viereen menevästä huohotinputkesta haaralla lähtevällä alipaineletkulla (PCV?)? (Kuvassa, kuva netistä, ei oma)Tuon venakopan liitoksen tiiviste on myös korvattu jollain itse bensaletkusta veistämälle tehdyllä.
2) Miksi bypassille menevän letkun tukkiminen sormella tukehduttaa koneen? Ja kuuluuko siinä letkussa olla kova imu jo tyhjäkäynnillä?
3) Voiko kaikki linjat rakentaa uudestaan 4mm sisähalkaisijalla olevasta silikoniletkusta?
Muutama kysymys alipainejärjestelmästä:
1) Mikä funktio on on venttiilikoppaan öljyntäyttöputken viereen menevästä huohotinputkesta haaralla lähtevällä alipaineletkulla (PCV?)? (Kuvassa, kuva netistä, ei oma)Tuon venakopan liitoksen tiiviste on myös korvattu jollain itse bensaletkusta veistämälle tehdyllä.
2) Miksi bypassille menevän letkun tukkiminen sormella tukehduttaa koneen? Ja kuuluuko siinä letkussa olla kova imu jo tyhjäkäynnillä?
3) Voiko kaikki linjat rakentaa uudestaan 4mm sisähalkaisijalla olevasta silikoniletkusta?
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
Noiden kaikkien ohuiden letkujen tehtävänä on viedä alipaine oikeaan paikkaan ja samalla seassa on takaiskuja jotka estää ilman liikkumisen väärään suuntaan/ahdoilla. Tyhjäkäynnillä esim bypassin letkussa on noin 0,7 bar alipaine / imu ja se on se mikä pitää sen kalvon kiinni. Tuon bypassin letkun suhteen on tosin pari vaihtoehtoa . Joko rintapellissä olevan venttiilin kautta tai suoraan imusarjasta , en nyt osaa väitellä siitä kumpi on parempi.
Mä olen puuhaillut noita uusiksi 3,5mm bensaletkulla , koska vihaan sitä sinistä / punaista silikonia
Mä olen puuhaillut noita uusiksi 3,5mm bensaletkulla , koska vihaan sitä sinistä / punaista silikonia
Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
IKH:lta saa valkoista Ø4mm silikoniletkua 6,90e / 3 metriä, jota ainakin mainitaan alipaineletkuksi sopivan. Toi riittäis jo kaikkiin linjoihin, alta kaks metriä noita on Saabwikin mukaan. Henkilökohtaisesti mulle ei tässä kohtaa oo mitään väliä, miltä tuolla pellin alla näyttää, kunhan auto toimii.Kaide kirjoitti: ↑Ti Heinä 07, 2020 21:58Noiden kaikkien ohuiden letkujen tehtävänä on viedä alipaine oikeaan paikkaan ja samalla seassa on takaiskuja jotka estää ilman liikkumisen väärään suuntaan/ahdoilla. Tyhjäkäynnillä esim bypassin letkussa on noin 0,7 bar alipaine / imu ja se on se mikä pitää sen kalvon kiinni. Tuon bypassin letkun suhteen on tosin pari vaihtoehtoa . Joko rintapellissä olevan venttiilin kautta tai suoraan imusarjasta , en nyt osaa väitellä siitä kumpi on parempi.
Mä olen puuhaillut noita uusiksi 3,5mm bensaletkulla , koska vihaan sitä sinistä / punaista silikonia
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
Motonetin 3,5 mm pissapojan letku toimii hyvin myös (ja on mustaa )
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti
Kestääkö pissapojanletku öljyisiä höyryjä? Jostain (IKH:n?) sinisestä silikoniletkustakin tuli öljyhöyryt läpi venttiilikopan huohotuslähdön takaiskuventtiilille menevässä pikkuletkussa, sininen muuttui pyytämättä mustaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00