B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bypassin letku on irti, kiinni laitto/tulppaus sammuttaa koneen ajossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

damaskos kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 21:06

Muutama kysymys alipainejärjestelmästä:

1) Mikä funktio on on venttiilikoppaan öljyntäyttöputken viereen menevästä huohotinputkesta haaralla lähtevällä alipaineletkulla (PCV?)? (Kuvassa, kuva netistä, ei oma)Tuon venakopan liitoksen tiiviste on myös korvattu jollain itse bensaletkusta veistämälle tehdyllä.
Vähentää pyrkimystä savuttaa tyhjäkäynnillä, koska sen kautta saadaan isompi alipaine öljytilaan vrt. pelkällä paksulla putkella. Takaiskuventtiilin kuuluu päästää ilma imusarjaan päin.

2) Miksi bypassille menevän letkun tukkiminen sormella tukehduttaa koneen? Ja kuuluuko siinä letkussa olla kova imu jo tyhjäkäynnillä?
Moottori on voinut adaptoitua kompensoimaan ilmavuodot. Laita letkut kuntoon ja sitten akunkenkä irti muutamaksi minuutiksi. Luulisi auttavan siihen kompensointiin.




Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Kiitos Mertmi! Toi adaptoituminen ei tullut itelle mieleenkään, että se vois vaikuttaa tässäkin. Katotaas miten äijän käy näillä ohjeilla...
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, siis yleensäkin katalysaattorilla varustetut autot sopeutuu tietyissä rajoissa polttoaineeseen. Siksi voi ajaa esim. etanolia sisältävällä polttoaineella. Sama sopeutus korjaa alipaineletkun vuotoakin, jos se ei vaan mene yli raja-arvoista ja vikavalo ei syty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Edelleen toi sammumisvika jatkuu, vaikka vaihdoin letkut. Eli tyhjäkäynti alkaa horjua heti, kun bypassi on letkulla yhteydessä läppärunkoon.

Bypassin otin irti ja ihan sormella koitin, että kyllä se venttiili siellä liikkuu, kun painaa. Imemällä ei tuu ilmaa läpi, eli mun järjen mukaan toi on ehjä.

Toi venakopalta kaasuläpälle menevä systeemi oli ihan paskana, se y-haara on murtunut, kopan kyljessä oleva tiiviste joku omakeksimä viritelmä ja takaiskuventtiilistä meni ilma läpi kumpaankin suuntaan. Noi pitäis ainaki korjata. Voiko toi vaikuttaa bypassin toimintaan, kun letkujen nipat on läppärungossa ainakin vierekkäin?
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On tuo nyt perinjuurin outoa että ehjättynä ei toimi. Ite lähtisin sillä ajelulle ja toivoisin, että ajamalla sopeutuu siihen ehjyyteensä. Se takaiskuventtiili on syytä olla ehjä, koska moottorin ollessa ahdoilla paineistettu ilma muuten puhaltaa letkua pitkin kampikammion huohotusjärjestelmään. Se ei ole hyvä juttu, voi aiheuttaa savutusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saint
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja Saint »

Totta kai se horjuu kun moottori on adaptoitunut sen ilmavuodon mukaan.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja aero »

Muistetaas nyt kuitenkin, että kyseessä on ainakin otsikon mukaan B204 eli T5 -moottori joka on käytännössä MAP+IAT -ohjattu. Tämän vuoksi ainoat alipainevuodot, jotka teeviitosessa aiheuttaa mainittavaa seos- tai vastaavaa hämminkiä tuppaa osumaan MAP-anturin ja bp-säätimen letkuihin. Muut vuodot on lähinnä reittejä saada lisää ilmaa sisään, mikä lähinnä nostaa tyhjäkäyntiä.

No, nyt kun siellä on ollut niitä imuvuotoja, niin se mottihan on halunnut pyöriä tyhjäkäyntiä kovemmilla kierroksilla kuin pitäisi. Tunnetusti niitä imuvuotoja ei ole aiemmin korjattu, mutta sille tyhjäkäynnille on mitä ilmeisimmin tehty jotain, millä se on saatu järkeville kierroksille moottorin imessä ilmaa mm. bypassin letkusta, eli on kuristettu normaalia tyhjäkäyntikanavaa.

Nyt, kun se normaali tyhjäkäyntikanava on kuristettuna ja imuvuoto on paikattu, ei ilma riitä enää normaaleille tyhjäkäyntikierroksille. Trionic huomaa tämän ja avaa tyhjäkäyntiventtiilia, jonka kanava on virtaukseltaan moninkertainen verrattuna bypassin letkuun ja mitoitettu käytännössä ilmastoinnin tuoman lisäkuorman mukaan. Tyhjäkäyntiventtiilin auetessa ilmaa alkaa vrtaamaan moottoriin lisää, mutta paljon enemmän kuin bypassin letkusta ja tyhjäkäynti nousee yli odotusten, jolloin Trionic vetää tyhjäkäyntiventtiilin kiinni ja tyhjäkäynti tippuu alle rajan ja Trionic vetää tyhjäkäyntiventtiiliä auki ja... Ja loppuloksena on, kuten arvata saattaa, khumppaava tyhjäkäynti.

En nyt kuollaksenikaan muista, että onko T5 -kaasuläpässä säädettävää tyhjäkäyntikanavaa, mutta minä lähtisin tarkastelemaan seuraavaksi että miten se tyhjäkäynti on imuvuotojen kanssa pudotettu alaspäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja damaskos »

No nyt toimii!!

Tänään otin "kerta kiellon päälle" akusta kengän irti toviksi ennen lähtöä, ja auto alkoi pysyä käynnissä, humppa loppui ja bypassi tuntuu toimivan.

Perjantaina tosiaan ei pysynyt tyhjäkäynnillä sitten millään, vaikka akunkenkä oli silloinkin käytetty irti, että tiedä sitten mitä auto lauantaipäivän aikana sai päähänsä... :o

Toivotaan, että pysyykin toimivana.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Saint
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja Saint »

Ei se nyt taikasauvasta korjaannukkaan, vaan uusi adaptio pitää tehdä. Mullakin sammu auto jatkuvasti valoihin sen jälkeen kun ilmavuodot korjattiin, mutta päivän jälkeen ei ollut enää ongelmia.
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: B204 alipainejärjestelmän korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja damaskos »

Saint kirjoitti:
Su Heinä 12, 2020 19:54
Ei se nyt taikasauvasta korjaannukkaan, vaan uusi adaptio pitää tehdä. Mullakin sammu auto jatkuvasti valoihin sen jälkeen kun ilmavuodot korjattiin, mutta päivän jälkeen ei ollut enää ongelmia.
No sehän tässä oli, että auto seisoi lauantain pihassa joutilaana, enkä tainnut edes sinne päin katsoa.
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Vastaa Viestiin