OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja O.K. »

No nyt lykkäsi mielenkiintoisen vian. Viikon sisään 2 kertaa B205r (2001 Aero) jättänyt käynnistymättä. Ei vaan starttaa.

Molemmilla kerroilla ollut noin 1 tunti seisomista edellisen ajon jälkeen (ei hajuakaan onko tällä vaikutusta). Molemmilla kerroilla pyörittänyt starttia normaalin oloisesti, mutta ei vain lähde käyntiin. Ei edes lupaa. Ensimmäisellä kerralla lähti lisävirralla siinä käynnistystilanteessa. Joten tuskin on kampiakselin asentotunnistin, kun ei sitä jäähdytelty sen kummemmin. Tai virtalukon pohja, kun lisävirta oli se olennainen tekijä. Toisella kerralla olin kotona ja pidin laturissa yön yli, jonka jälkeen starttasi (moottori siis kylmennyt).

Helppo diagnoosi olisi akku. Akku on reilun vuoren vanha Varta AGM (AGM jotta talviseisonnan aikana ei purkaantuminen niin helpolla tuhoaisi akkua), jota latailtu aina välillä että saavuttaisi edes joskus täyden latauksen myös normaalille akulle tarkoitetussa autossa. Kotona mittasin jännitteet ja silloin kun ei startannut, oli lepojännite 12,6V ja starttiyrityksessä putosi 11,6V:iin ja pysyi siinä. Akkulaturin (AGM asetuksella) jälkeen jännite näytti 12,8V ja lähti normaalisti. Latausjännite käydessä on 14-14,2V. Jännitteet ovat siis normaalin oloiset, joten ehkä ei sittenkään olisi akkuvikaa :?:

Varmaan pitäis vaan putsailla moottorin maadoituksen ja startin liitoksia, mutta olisiko jotakin muuta ehdotusta mistä lähteä etsimään vikaa? Hiukka riskillä tässä nyt muuten joutuu ajelemaan tai sit ei saa sammutella kuin kotipihassa :roll:
Viimeksi muokannut O.K., Su Kesä 21, 2020 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja anv »

Noh, ne perusasiat. Kyllä minusta nuo oireet voisivat viitata kampuran asentotunnistimeen.

Näkyykö kiekkamittarissa eloa startatessa, vian ollessa päällä? Jos ei, tuo tunnistin vaihtoon. Jos näkyy, seuraavaksi kuuluuko pensapumpun ääni kun laittaa virrat päälle. Jos ei, todennäköisesti pumppu vaihtoon. Voi olla myös rele tms.
Toki, noissa molemmissa on virhemahdollisuus siten että kiekkamittarissa voi näkyä eloa, vaikka anturi on sökö. Samoin pensapumppu osaa pyöriä tekemättä riittävää painetta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko biopower - softa? Jos on, mitä on tankissa ja mitä näyttää adaptaatio?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Mertmi kirjoitti:
La Kesä 20, 2020 07:12
Onko biopower - softa? Jos on, mitä on tankissa ja mitä näyttää adaptaatio?
Ei ole softattu, on ihan vakio ohjelma.
anv kirjoitti:
Pe Kesä 19, 2020 23:06
Näkyykö kiekkamittarissa eloa startatessa, vian ollessa päällä? Jos ei, tuo tunnistin vaihtoon. Jos näkyy, seuraavaksi kuuluuko pensapumpun ääni kun laittaa virrat päälle. Jos ei, todennäköisesti pumppu vaihtoon. Voi olla myös rele tms.
Mun mielestä minulla kierrosulukumittarissa näkyy eloa vasta silloin kun kone käynnistyy, oli vika päällä tai ei. Bensapumppu käy sen 1s, kun kääntää virrat 'ON' asentoon.

Olen tässä nyt tutkinut ja yrittänyt diganosoida vikaa ja sen ilmenemistä.

Tänään tein 45min ajolenkin, kun akkulaturin jäljiltä onnistui taas pari testikäynnistystä aamusta. Kotiin päästyä käynnistyskokeilut heti ajon jälkeen, 20min ja 50min ajon jälkeen ja kaikki ne meni OK. Reilun tunnin seisonnan jälkeen pyöritti "puoli sekuntia" kauemmin, että just ehti huomata, että ei 100% normaali käynnistyminen, mutta lähti käyntiin. Seuraavalla (ehkä ~15min myöhemmin?) ei enää käynnistynyt. Akku näytti sen aiemman 12,6V lepojännitettä ja se ~7 käynnistystä kesti kuten aiemminkin latauksen jälkeen. Tässä vaiheessa olin taas jo kääntymässä akun puoleen, kun niin tasaisesti kestää tuon määrän käynnistyksiä. Vaan olipa vain sattumaa....

...nimittäin kävin nyt illasta kokeilemassa vielä uudelleen. Sehän käynnistyi ja jopa sen ~7 kertaa putkeen mitä kokeilin 8O. Ja noiden jälkeen akun jännite näyttää nyt sen 12,8V, vaikka monta starttia perätysten.

Elikkä tämän hetken tarkennetut oireet 3 käynnistymättömyyskerran perusteella: noin 1 tunnin kohdalla sammuttamisesta alkaa käynnistymättömyys, joka on kuitenkin hoidettavissa vaikka saman tien apuvirralla. Ilman apuvirtaa lähtee käyntiin seistyään sitten pidemmän aikaa. Tuo lämmön vaikutus voisi viitata KAA:han, mutta toisaalta vika tulee jännästi vasta aika tarkasti tunnin kuluttua sammuttamisesta eikä aikaisemmin ajon jälkeen. Toisaalta tuo ongelma voi olla myös missä tahansa paikassa, johon lämpö johtuu tunnin kuluessa lämpimästä koneesta, kun ei ole ajoviimaa jäähdyttämässä konehuonetta. Mutta silti ekalla kerralla tämän tapahtuessa auto lähti heti käyntiin, kun sai lisävirtaa. Anturin, ohjausyksikön tms tapauksessa tuolla apuvirran antamisella ei pitäisi kuitenkaan olla merkitystä?

Huomenna täytyy testailla tarkemmin tuota aikaa jona auto ei lähde käyntiin sekä mittailla akun jännitteen käyttäymistä parin tunnin aikana sammuttamisen jälkeen. Jos siinä jotenkin ihmeellisesti olisi joku pudotus laturin lopetettua latauksen ja palautuisi sit taas itsestään korkeammalle tasolle. Jos tuollaista näkyy, niin sit pitänee tehdä sama akku irrotettuna niin näkee onko riippuvaista autosta vai akun sisäinen vika.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kokeile seuraavalla kerralla lääkkeeksi akun kengän irroitusta 10 sekunniksi. Jos auttaa niin joku anturi sekoilee ja tilanteen pakkonollaus korjaa homman hetkeksi. Siellä lienee jäähdytysnesteen ja imuilman anturi sellaisia potentiaalisia ja omallakin kohdalla hajonneita / omituista starttivaivaa aiheuttaneita
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja anv »

O.K. kirjoitti:
Su Kesä 21, 2020 20:50
Mun mielestä minulla kierrosulukumittarissa näkyy eloa vasta silloin kun kone käynnistyy, oli vika päällä tai ei. Bensapumppu käy sen 1s, kun kääntää virrat 'ON' asentoon.
Eli pumppu toimii. Tuo kiekkamittarin "elo" kannattaa varmistaa silloin kun kone käynnistyy, siis jos ehtii. Minusta näissä pitäisi näkyä eloa kun kaikki on kunnossa. Tuo nimittäin on aika selkeä viittaus KAA:iin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Oli se KAA. Ajelin taas sen verran että sain vian päälle. Sitten paineilmalla pistoolipäällä puhallusta KAA jäähdyttämiseksi ja heti lähti käyntiin.

Uuden KAA tilasin Bosch 65€ posteineen, joten ei paha hinta.

Mysteeriksi jää, miksi ensimmäisellä kerralla lisävirta auttoi ja johti vian selvittelyssä sivupoluille :?: Nousiko joku jännite sen verran, että anturi toimi? Jäähtyikö anturi just sopivasti lisää siinä konepelti auki? Joku muu mystinen tapahtuma...?
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 ei käynnisty, startti pyörii

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Osaa se juuri sopivasti jäähtyä. Vaimolla 9-5 jätti käynnistymättä ja soitti minut hätiin. Menin paikalle ja auto toimi jonkun n.10min päästä ihan normaalisti. Foorumilta lueskelin silloin asentotunnistimen diagnoosia ja vaihdoin sen kaikenvaralta samantien. Olinhan tilannut osan hyllyyn jo valmiiksi, kun on kaksi samalla moottorilla olevaa autoa taloudessa. Vika ei uusinut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin