'98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

'98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Just ehdin hakea vikalistan, joka oli mukavan lyhyt, kun asuntovaunua kiskoessa, itseasiassa hankalaan maastoon parkkeeratessa syttyi vikavalo. Motronic Suitella löytyy nuo koodit. Tuosta 1158:sta on joku ennenkin kysellyt, eikä pitäisi kuulemma moista koodia olla, mutta kyllä Motronic Suite sen Motronicista lukee. No, tyhjäkäynti tuossa on sen vuoden mitä mulla on ollut, siinä tonnin hilkulla, tuo 1172 viittais siihen suuntaan mutta ei tuo tyhjäjäyntikään ole mielestäni mihinkään muuttunut. IAC oli hiljakkoin pöydällä, ei ollut edes karstainen ja liikkuu herkästi. Livedatassa tyhjäkäynti 1040, koodit nollaamalla CEL saattaa pysyä pari käynnistystä poissa mutta syttyy aina uudestaan. Tarkoitus olis käydä alipaineletkuja läpi, samoin huohotus. Pientä ilmavuotoa epäilen jossakin, ainakin se kumitutti venakoppaan on aika korppua. Ajatuksia tästä, olenko jäljillä? Millä nurkilla tuon tyhjäkäynti on terveenä?

Ja se toinen kysymys. Justihin ehdin leimalla käyttää, ja raidetangon päästä hylkäys. Nyt kun tässä välissä syttyi tuo CEL, onko niillä edes oikeutta siihen ottaa kantaa kun auto on siltä osin jo hyväksytty. Ja toisaalta ... kun '98, olikos sillä mitään väliä edes, kun päästöt oli oikeinkin hyvät.
'01 9-3 2.0 turbo
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä sen tyhjäkäynnin pitäis alle tonnin olla. Ja eivät puutu vikavaloihin jälkitarkastuksessa, jos ne eivät ole aiheuttaneet hylkäystä varsinaisessa katsastuksessa. Jälkitarkastuksessa saa puuttua vain hylkäyksen aiheuttaneisiin vikoihin.

Kaasuläpällä on 2 o-rengasta siinä heti sen imukotelon alla jotka alipaineletkujen lisäksi aiheuttavat imuvuotoja. Kannattaa tarkistaa nekin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ylempi O-rengas oli aika perstunut, ja kun ei töistä sopivaa löytynyt niin ihan Würthin RTV-silikonilla pikkasen parantelin noita ja sitä venakopan kumituttia. Ja kappas, 900 nurkille tippu tyhjäkäynti. Nyt en oo ehtiny läppäriä kiikuttamaan autolle ja nollaamaan koodeja, mutta edelleen tuo P1158 hämää. Sitä on moni näistä lukenut, vaikka kaikkialla sanotaan että tätä koodia ei pitäis näissä ees olla. Tietääkö joku oikeesti mistä se tulee?
'01 9-3 2.0 turbo
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tilaa Saabilta merkkiliikkeestä suosiolla uudet o-renkaat sinne.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Toki, kaikki aikanaan. Täällä Härmän perukoilla nyt vaan koitetaan tähän hätään pahimman sesonkikiireen keskellä kokeiluilla rajata vikaa. Tietty merkkiliikettä helpommin ne löytyy netistä ... tiivisteethän saa tiivistekaupasta, yleensä murto-osalla merkkiliikkeen hinnasta ja ehkä peräti paremmat :) Mutta tuo P1158 tässä nyt edelleen on se suurin mietinnän kohde.
'01 9-3 2.0 turbo
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Motronic suitesta mitään tietämättä, niin Tech2:lla vois tuon koodin lukaista. Jos tuollaista koodia ei pitäisi olla, niin ei olisi ensimmäinen kerta kuin joku muu kuin tech2 antaa tai tulkitsee vääriä/väärin koodeja.

Lambda ja fuel trim arvot minkälaisia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja cc »

Ei se P1158 nyt ihan vieras ole Saabissa: viewtopic.php?f=13&t=133232&p=927330&hi ... 58#p927330
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Pakari kirjoitti:
Ma Heinä 20, 2020 16:54
Motronic suitesta mitään tietämättä, niin Tech2:lla vois tuon koodin lukaista. Jos tuollaista koodia ei pitäisi olla, niin ei olisi ensimmäinen kerta kuin joku muu kuin tech2 antaa tai tulkitsee vääriä/väärin koodeja.

Lambda ja fuel trim arvot minkälaisia?
Katsastuksessa muutama viikko sitten mitattu lambda 1.01. Motronic Suitella kun hetken seurailin, lambda seilaili 0.22 - 0.69V Välilllä. Long Term Fuel Trim 6%, Short Therm Fuel Trim tuossa tarkastelujakson aikana -2% - +6%.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: '98 2.0 vapari, P1158, P1172 ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Itse itselleni vastaten, ihan testimielessä otin EVAP:in pois pelistä. Irrotin venttililtä kaasuläppään menevän letkun ja tulppasin sen. Nollasin vikakoodit, eikä ole palanneet sen jälkeen. Myös kulutus tipahti reilusti. Tuli sama 250 kilsan reissu ajettua edestakaisin, menomatkalla keskilukulutus 6,9 ja paluumatkalla 6,2. Samaten tyhjäkäynti tipahti 880 kierrokseen, ja nyt kun vilkaisin oli LTFT -5% ja STFT -9%.

Taidan tuosta EVAP:in venttiililtä vetää letkun ilmanputsarin koteloon. Näin saa senkin silti toimimaan, mutta menee ennen ilmamassamittaria, niin ei sotke mitään vaikka vuotaisi tai olisi jumittunut auki.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin