Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Nyt voisi opastaa tietämätöntä näiden Saab moottoreiden kanssa. Kannattaako tuon hajonneen vaparin tilalle hommata saman ikäisestä 2,3 turbo kone? Meneekö 9000 sarjan autojen koneet alkuperäiseen 900 sarjan vaihdelaatikoon? Miten nuo 9-3 ja 9-5 autojen moottorit menee.
Siis tarve olisi moottorille. Ajatuksena olisi alakerran laakerointi ja öljypumppuun liittyvät huolto/pesu/korjaustoimenpiteet... Helpoimmallahan tuon saisi jos joku myy koko auton osiksi.
Kannattaa tarjota ja opastaa
Jani Lehtorinne
0400-728213
jani.lehtorinne@kolumbus.fi
Siis tarve olisi moottorille. Ajatuksena olisi alakerran laakerointi ja öljypumppuun liittyvät huolto/pesu/korjaustoimenpiteet... Helpoimmallahan tuon saisi jos joku myy koko auton osiksi.
Kannattaa tarjota ja opastaa
Jani Lehtorinne
0400-728213
jani.lehtorinne@kolumbus.fi
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Itekin oon aika vasta tosissaan näihin alkanut perehtyä, mutta kirjaviisaana uskallan tähän vastata: Kytkin ja vaihteisto menee suoraan.
Toi sun vanha kone on b204i, sen tilalle sopiva 2,3-litrainen kone on b234. Koneet on lähes täysin identtisiä, eli ne pystyy vaihtaan suoraan samoille pultinrei'ille. Ainoa ansa tietääkseni tässä on se, että ysitonnareissa vuoteen 1994 asti ollut b234-kone oli pitkälohko (long block), se ei sovi uuteen satkuun eikä kolkkiin. Tuota uudemmissa ysitonnareissa on sama kone kuin ysisataseen ja myöhemmin 9-3:een istutettu 2,3 turbo. Näistä turbokoneista litratilavuuteen katsomatta käytetään nimitystä T5, joka viittaa Trionic-moottorinohjauksen versioon. Helpoiten tunnistaa punaisesta sytytyskasetista koneen päälle.
Sit vm. 2000 puolivälistä asti 9-3:n kone vaihtui T7-koneeseen (musta kasetti) ja sellaisen laittaminen sun autoon lienee jo isompi homma.
Tossa on aika seikkaperäinen selostus.
https://www.saablink.net/forum/general- ... /14013.htm
Toi sun vanha kone on b204i, sen tilalle sopiva 2,3-litrainen kone on b234. Koneet on lähes täysin identtisiä, eli ne pystyy vaihtaan suoraan samoille pultinrei'ille. Ainoa ansa tietääkseni tässä on se, että ysitonnareissa vuoteen 1994 asti ollut b234-kone oli pitkälohko (long block), se ei sovi uuteen satkuun eikä kolkkiin. Tuota uudemmissa ysitonnareissa on sama kone kuin ysisataseen ja myöhemmin 9-3:een istutettu 2,3 turbo. Näistä turbokoneista litratilavuuteen katsomatta käytetään nimitystä T5, joka viittaa Trionic-moottorinohjauksen versioon. Helpoiten tunnistaa punaisesta sytytyskasetista koneen päälle.
Sit vm. 2000 puolivälistä asti 9-3:n kone vaihtui T7-koneeseen (musta kasetti) ja sellaisen laittaminen sun autoon lienee jo isompi homma.
Tossa on aika seikkaperäinen selostus.
https://www.saablink.net/forum/general- ... /14013.htm
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Ng900 ja og 9-3 malleissa ei ole tainnut olla 2.3l nelipyttystä konetta turbona eli vain vaparina, viggenissä 2.3l on mutta muutenkin erikoinen ja kalis vaihtoehto.
Mun käsitys kyllä on ollut ettei 9000 kokonaiset turbokoneet käy ainakaan mitenkään helpolla suoraan ng900 oman tilalle.
Ymmärtääkseni noita ahdettujen ng900 muutoksia on tehty 2.0l > 2.3 kokoon lähinnä sisuskaluja muuttamalla..
Mun käsitys kyllä on ollut ettei 9000 kokonaiset turbokoneet käy ainakaan mitenkään helpolla suoraan ng900 oman tilalle.
Ymmärtääkseni noita ahdettujen ng900 muutoksia on tehty 2.0l > 2.3 kokoon lähinnä sisuskaluja muuttamalla..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Siis helpoin ja ehkäpä viisainkin vaihtoehto olisi etsiä vapari 2,3 kone. Autohan on alkujaankin 2,3 moottorilla.
Jos ko moottoria on jollain myynnissä niin olen kiinnostunut sen ostamaan
Jos ko moottoria on jollain myynnissä niin olen kiinnostunut sen ostamaan
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Esim 2000 9-5 2,3 kone on sama kuin tuo 900 1996 2,3 kone
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Mulla on käsitys ettei og9-5 tehty ollenkaan tehtaalta vaparina eli kaikki koneet olisi ahdettuja.
Og 9-3 kyllä on tehty 2.3l puhtaasti 150hv vaparina.
Ahdetuissa versus vaparikoneissa eri moottorinohjaussysteemi ja anturit, erilaiset imu/pakosarjat, bensatukit ja suuttimet, apulaitteet voi olla eri tavalla jne.
Og 9-3 kyllä on tehty 2.3l puhtaasti 150hv vaparina.
Ahdetuissa versus vaparikoneissa eri moottorinohjaussysteemi ja anturit, erilaiset imu/pakosarjat, bensatukit ja suuttimet, apulaitteet voi olla eri tavalla jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Saattaisi olla 4D sedan 9-5 2,3 E-45G/270 ostettavissa 28.04.2000 käyttöönotto
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Ei ole.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Tonnarin askia ja kytkintä ei voi käyttää ng900 kanssa, katsokaapas vetareiden lähtöjä. Ja lisäksi saisi suurimpaan osaan ngsatkuja rakentaa nestekytkimen silloin.
Ng900 vaparikoneen tilalle voi rakentaa koneen käyttämällä lyhytlohko T5 lohkoa. Eli ng900/98-00 og93/94-98 tonnarit nelisylinterisellä bensakoneella, vaparina tai turbona.
Tonnarin lohkoa jos käytät joudut vaihtamaan öljypohjan ja jakopään kopan ngsatkusta tilalle. Ja tietty johtosarja, apulaitteet jne. Mutta ydin kelpaa ja kansikin em. luovutajista.
T7 lohkoista puuttuu kiinnityspisteitä apulaitteille T5:een verrattuna.
Ng900/og9-3 vaparit saa turbovalmisteltua vaihtamalla johtosarja ecuineen, kasa T5:een liittyviä antureita/toimilaitteita, ahdin tietty välijäähyineen noin alkajaisiksi. Mahdollista, olen tehnyt mutta vaatii hieman viitseliäisyyttä selvittää erot. Helpompi ostaa se turbomallin auto valmiina.
Ng900 vaparikoneen tilalle voi rakentaa koneen käyttämällä lyhytlohko T5 lohkoa. Eli ng900/98-00 og93/94-98 tonnarit nelisylinterisellä bensakoneella, vaparina tai turbona.
Tonnarin lohkoa jos käytät joudut vaihtamaan öljypohjan ja jakopään kopan ngsatkusta tilalle. Ja tietty johtosarja, apulaitteet jne. Mutta ydin kelpaa ja kansikin em. luovutajista.
T7 lohkoista puuttuu kiinnityspisteitä apulaitteille T5:een verrattuna.
Ng900/og9-3 vaparit saa turbovalmisteltua vaihtamalla johtosarja ecuineen, kasa T5:een liittyviä antureita/toimilaitteita, ahdin tietty välijäähyineen noin alkajaisiksi. Mahdollista, olen tehnyt mutta vaatii hieman viitseliäisyyttä selvittää erot. Helpompi ostaa se turbomallin auto valmiina.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Riippuu missä päin tarve on? Tuossa olis -94 9000 2,3i josta saa irrotella koneen kohtuu hintaan, ajamalla tuohon tuotu ja toimi hienosti.
(9-5) moottorissa on lohkossakin eroja ja esim lisälaitteiden ja muiden kiinnityksissä.
Oulussa olisi.
(9-5) moottorissa on lohkossakin eroja ja esim lisälaitteiden ja muiden kiinnityksissä.
Oulussa olisi.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Tarve on Keravalla. Jos ajamalla liikkuu niin ei tuo Oulukaan niin kaukana ole.
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Josko löytyisi jo valmiiksi kunnostettu 2,3 vapari niin semmoisesta olisi kyllä intoa vääntää kauppaa.
Auton etsintä ei nyt päällimmäisenä kun tuo avo tuli ostettua juuri projektiksi konevikaisena. Mahtaako tuossa vapaissa olla öljysuihkut männille?
Auton etsintä ei nyt päällimmäisenä kun tuo avo tuli ostettua juuri projektiksi konevikaisena. Mahtaako tuossa vapaissa olla öljysuihkut männille?
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
2.3 vaparilohkossa on aina öljysuihkut.
Multa löytyy Kangasalta ehjä aihio, sopivalla työllä siitä tilalle.
Multa löytyy Kangasalta ehjä aihio, sopivalla työllä siitä tilalle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
Onko tietoa kilometreistä. Oletko avannut runkopukit ja vievien alapäät
Re: Moottorin tarve 1996 900 2,3 vapari tai turbo
370tkm mittarissa. en.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135