Räminää, kitinää ja kolinaa sisätiloissa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Räminää, kitinää ja kolinaa sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Happo »

Alkanut tässä pikkuhiljaa sisustassa olemaan niin paljon ylimääräisiä ääniä, että asialle täytyy tehdä jotain. Ongelmathan alkoivat alustasarjan asennuksen jälkeen, tai ainakin osa äänistä johtuu pelkästään alustasta, mutta pois noi olis kiva jokatapauksessa saada.

Ovipaneelit: Ovikaiuttimet tuli laitettua ja sen jälkeen alkoi rämisemään aika kovasti ovipahvi. Uusin kaikki kiinnikkeet ja ongelmasta päästy suurinpiirtein eroon. Välillä kuskin oven lukitusnuppi pääsee jotenkin heilumaan, täytyy varmaan pikku teipinpala laittaa siihen jottei enää heiluisi.

Kojetaulu: Otin etummaisen osan kojetaulusta irti ja kitinät hävisi sieltä. Täytyy jotenkin vuorata/tiivistää tuo muovi. Jotain muutakin meteliä tuntuu välillä tulevan jostain kojetaulun syövereistä. Onkos näistä kokemuksia, mistä mahtavat äänet tulla?

Katto: Tämä onkin sitten hieman haastellesempi homma. Kattoverhoilun ja pellin välissä johdot ovat ilmeisesti irronneet teippauksista ja pitävät todella ikävää räminää. Jopa aurinkolipan vapauttaessa kattoon räminää esiintyy. Ideoita miten kannattaisi kattoverhoilua purkaa tai vaikka hieman raottaa? Jos vaikka tunkisi sinne väliin jotain rättiä tms??

Noi kun saisi veks niin hyvä olis.
Viimeksi muokannut Happo, Ke Huhti 20, 2005 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9³
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Olen havainnut samanlaista ääntä koetaulun suunnalta. Välillä vähän häirittee.. esiintyy vain lämpöisillä ilmoilla..?
93 2.0t
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Vastaan tässä itselleni. Otin kattovalot koteloineen pois ja tungin sinne pellin ja johtojen väliin muutamia tiprella-rättejä. Ei rämise katto enää 8)

Kojetaulun etummaisen osan ruuvailin pois ja pistin pehmikkeitä väliin, mutta edelleen nitisee välillä apukuskin puolelta jostain siitä kaiutinritilän vierestä. Mitä tolle vois tehdä :?:

Mulla on ollu jotenkin helvetin huono säkä näiden nitinöiden kanssa, koska uskokaa tai älkää niin jopa RCA-johto voi nitistä! Näin kävi mulle, kynnyslistan alta alkoi kuulua nitinää ja rca-johto sen aiheutti. Seuraavaks varmaan nitisee lattiamatot tms... no joo, saihan tonkin fixattua hiljaiseksi, mut en vieläkään käsitä tota 8O
Saab 9³
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Happo kirjoitti:Vastaan tässä itselleni. Otin kattovalot koteloineen pois ja tungin sinne pellin ja johtojen väliin muutamia tiprella-rättejä. Ei rämise katto enää 8)

Kojetaulun etummaisen osan ruuvailin pois ja pistin pehmikkeitä väliin, mutta edelleen nitisee välillä apukuskin puolelta jostain siitä kaiutinritilän vierestä. Mitä tolle vois tehdä :?:

Mulla on ollu jotenkin helvetin huono säkä näiden nitinöiden kanssa, koska uskokaa tai älkää niin jopa RCA-johto voi nitistä! Näin kävi mulle, kynnyslistan alta alkoi kuulua nitinää ja rca-johto sen aiheutti. Seuraavaks varmaan nitisee lattiamatot tms... no joo, saihan tonkin fixattua hiljaiseksi, mut en vieläkään käsitä tota 8O
Itsellä tuo kojetaulun etummainen osa pitää ääntä myös, ei ole kovin kova mutta sellainen napse siitä käy. En ole onnistunut saamaan ääniä toistaiseksi pois millään, kerro jos onnistut.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Itse olen paikantanut nitinän oven ja kojetaulun väliin. Kokeile työntää sinne sormi tms. ajon aikana. Jos nitinä loppuu, ei muuta kuin jotain tavaraa sinne väliin... itse en nitinää ole vielä poistanut.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Macx
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 00:03
Paikkakunta: Kerava

Re: Räminää, kitinää ja kolinaa sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Macx »

Happo kirjoitti:Ovipaneelit: Ovikaiuttimet tuli laitettua ja sen jälkeen alkoi rämisemään aika kovasti ovipahvi. Uusin kaikki kiinnikkeet ja ongelmasta päästy suurinpiirtein eroon. Välillä kuskin oven lukitusnuppi pääsee jotenkin heilumaan, täytyy varmaan pikku teipinpala laittaa siihen jottei enää heiluisi.

Kojetaulu: Otin etummaisen osan kojetaulusta irti ja kitinät hävisi sieltä. Täytyy jotenkin vuorata/tiivistää tuo muovi. Jotain muutakin meteliä tuntuu välillä tulevan jostain kojetaulun syövereistä. Onkos näistä kokemuksia, mistä mahtavat äänet tulla?
Samoja asioita olen ihmetellyt omassa autossani. Erityisesti ovien lukitusnappien räminä alkaa ärsyttämään siinä määrin että niille on pakko tehdä jotain. Jos joku on saanut etenkin kuskin oven lukitusnapin onnistuneesti hiljennettyä, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Lukitusnappien lisäksi natisee tietysti kojelauta varsinkin mutkissa. Tämän lisäksi keskikonsoli taitaa olla jostain irti koska liikkuu sivusuunnassa aika paljon ja natisee tietysti samalla.

Osan räminöistä sain poistettua kiinnittämällä kojelaudan vasemmassa laidassa olevan sulakeboxin kannen kunnolla kiinni. On aika heppoista tekoa ja rämisi ovea vasten melkoisesti.

Mikko
ex-BMW Z3 Roadster 2.2i 170hv vm. 2001
ex-Saab 9-3 2.0t T7 150hv vm. 2001
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Sama vika, ja tosi raivostuttava. Kuskin puoleisesta kojelaudan päästä tai oven etureunasta jostain kuuluu natinaa. En saanut vielä paikallistettua, mutta ajattelin kokeille josko se ääni tulisi sulerasian kannesta. Sehän on siinä kojelaudan päässä kuskin oven "takana". Kokeilin sitä kantta liikutella ja se tuntui aika väljältä. Enpä ihmettelisi jos se on ainakin yksi nitinän lähde.

Jaaha, Mikko ehti tohon väliin mainitsemaan myös siitä sulakerasian kannesta. Mulla varmaan ainakin siitä lähtee nitinää ja natinaa...
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

lumikki kirjoitti:Sama vika, ja tosi raivostuttava. Kuskin puoleisesta kojelaudan päästä tai oven etureunasta jostain kuuluu natinaa. En saanut vielä paikallistettua, mutta ajattelin kokeille josko se ääni tulisi sulerasian kannesta. Sehän on siinä kojelaudan päässä kuskin oven "takana". Kokeilin sitä kantta liikutella ja se tuntui aika väljältä. Enpä ihmettelisi jos se on ainakin yksi nitinän lähde.

Jaaha, Mikko ehti tohon väliin mainitsemaan myös siitä sulakerasian kannesta. Mulla varmaan ainakin siitä lähtee nitinää ja natinaa...
Kyllä vain, sulakerasian kansi metelöi mullakin. Tiprella-rätti väliin ja hiljeni. :D


Kojetaulun natina tulee siitä etuosasta, koska kun ajelin reilun viikon ilman tuota etuosaa ei natinaa enää kuulunut. Nimenomaan kylmällä säällä mutkaan pitää ärsyttävää ääntä. Täytyy tutkia tuota viikonloppuna...

Lukitusnappi heilui mulla aikaisemminkin ja purin silloin ovipahvin, mutta mitään välystä ei siinä tapin kohdilla ollut. Laitoin ovipahvin takaisin nippuun ja oli koko talven hiljaa, mutta nyt taas heiluu/rämisee satunnaisesti. Pieni teipinpala väliin voisi olla ratkaisu.
Saab 9³
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Onko muilla esiintynyt sisätilan ilmanotossa todella häiritsevää ääntä 130 nopeudessa? Esiintyy mulla vain lämpöisellä ilmalla ja kovassa vauhdissa tai kovassa vastatuulessa noin 100 vauhdissa. Ihme surina / resonointi alkaa kun ilmavirtaus kasvaa. Kuulostais vain tulevan jostain sisätilan ilmaputkien tai ilmanoton suunnalta.
93 2.0t
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

legro kirjoitti:Onko muilla esiintynyt sisätilan ilmanotossa todella häiritsevää ääntä 130 nopeudessa? Esiintyy mulla vain lämpöisellä ilmalla ja kovassa vauhdissa tai kovassa vastatuulessa noin 100 vauhdissa. Ihme surina / resonointi alkaa kun ilmavirtaus kasvaa. Kuulostais vain tulevan jostain sisätilan ilmaputkien tai ilmanoton suunnalta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=surina

Toi voisi olla vaihtoehto, vaikkei viankuvaus tossa ihan sama olekaan :?:
Saab 9³
Örppö
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 08:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Örppö »

legro kirjoitti:Onko muilla esiintynyt sisätilan ilmanotossa todella häiritsevää ääntä 130 nopeudessa? Esiintyy mulla vain lämpöisellä ilmalla ja kovassa vauhdissa tai kovassa vastatuulessa noin 100 vauhdissa. Ihme surina / resonointi alkaa kun ilmavirtaus kasvaa. Kuulostais vain tulevan jostain sisätilan ilmaputkien tai ilmanoton suunnalta.
Kyllähän tuo tuntuu kovemmalla tuulella ääntä pitävän. Pedaalia vaan syvemmälle, niin ääni vaimenee :lol:
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Räminää, kitinää ja kolinaa sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Happo »

Macx kirjoitti: Erityisesti ovien lukitusnappien räminä alkaa ärsyttämään siinä määrin että niille on pakko tehdä jotain. Jos joku on saanut etenkin kuskin oven lukitusnapin onnistuneesti hiljennettyä, niin vinkkejä otetaan vastaan.
Mikko
Tämä tuli äsken selvitettyä. Ongelman aiheuttaa lukitusnapin "kehikko", siis osa jonka läpi nappi tulee. Siinä on sellainen pieni väkänen, joka painaa nappia ettei se pääse liikkumaan. Ajan mittaan kuitenkin muoviväkänen väsyy ja nappi pääsee heilumaan. Painoin/väänsin tuota väkästä niin paljon kuin sain ja nyt ei pääse heilumaan enää. Odotetaan puol vuotta ja luultavasti taas alkaa liikkumaan :cry: Paras korjaus tuohon on siis laittaa uusi kehikko. Tuskin on kauhean kallis osa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Räminää, kitinää ja kolinaa sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lasinpyyhkijöiden ja vilkkujen käyttövivun runko osat oli todella löysästi pesässään, takana olevat muoviset jousen virkaa hoitavat läpyskät olivat poikki.Samalla taivutin rungossa olevia kieliä ylöspäin lämpöpuhaltimen avulla. Oletettavasti tämä rungon väljyys aiheuttaa mittarin luota tulevan resonoivan räminän, ilmeni kuumana päivänä.
https://www.eeuroparts.com/Parts/7254/T ... l-5354147/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin