SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Löysi keskusteluita aiheesta ja aika vanhoja, missä mm kaikki linkit kuviin ei toimi. Joten avaanpa uuden aiheen. Saabit on minulle uusi juttu, joten tyhmiä kyssäreitä riittänee. Kyseessä on siis toi 150hp 2.0t vm 2002 ilmastoinnilla.

Onko tämä oikea ohje tuohon pelkkään hihnan vaihtoon? Eli kiristimessä on siis 1/2" kolo, jolla keulaa kohti käännettäessä saadaan se löystymään ja sit vaan lukitaan se sopivalla tapilla.

Mikä on ilmastoidun mallin ohjainrullan oikea koko? Esim aeromotors tarjoaa ilmastoimattomaan 65mm halkaisijalla olevaa rulla. Sitte on reunuksilla ja ilman pienempää ja isompaa uritettua. Noita idlereitä on vaan yks jos ymmärrän oikein?

Kiristinrullan vaihto menee ymmärtääkseni kätevimmin, kun ottaa koko kiristimen irti ja se pitäs olla 8mm kuusiokololla kiinni. Mites sitte kiristimen kunto? Löysin vaan tän wisistä ja rehellisesti toi ei kerro mulle mitään paitsi sen, että taitaa olla kyse siitä koko hihnan kireydestä. Eli mistä tuntee onko kiristin vaihtokunnossa vai laitetaanko samoin tein sekin vaihtoon, niin ei tartte ihmetellä? Noin 110€ on osat (Ina kiristin, ohjainrulla ja Ina/Gates hihna) aeromotorsilta postikuluineen, joten eipä tuo maata kaada vaikka vaihtais kaikki.

Sitte tilanne 🙂 Eli hihnassa näkyy hapertumaa ja on vaihtokunnossa. Jakopää on öljyinen, hihna ei ole ja melkein vois pestä ton jakopään ennen vaihtoa. Ainakin näkee, että vuotaako jostain vai ei. Sitte tänään ilmeni semmonen vaimea kilinä tai kitinä ja se ainakin vaimenee ellei poistu kokonaan, kun sammuttaa ilmastoinnin. Kaikki kyl pelaa, mut voishan sitä harkita harrastaa ja vaihtaa samalla kompuran hihnapyörän laakerin. Onko kukaan viime aikoina hankkinu noita laakereita ja jos on, niin mistä?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Laita ainakin kiristäjä ja välipyörä vaihtoon hihnan kanssa. Koeta klappia myös esim. vesipumpusta. Kompuran pyörää voit pyöritellä ja kuunnella rahinaa. Klappia tuntuu kompuran pyörässä olevan aina...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Ok, pitääpä laittaa nuo kaikki vaihtoon. Oliko siitä ohjainrullasta jotain tarkempaa, että minkä kokonen se pitää olla?

Tuossa kun heitin penskan päiväkotiin, niin eipä ilmenny kilinää ollenkaan. Ilma oli viileämpi ja auto ei ehtiny kuumeta.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kiristimessä on tosiaan ½" kolo. Kiristintä ei ole pakko lukita jos ei halua, vaan toisella kädellä voi operoida kiristintä ja toisella nostaa hihnan pois ohjainrullan päältä. Onnistuu ainakin T5:ssä näin, T7 ei kokemusta.

Ohjainrullan koko taitaa määräytyä vuosimallin mukaan, uudempi on muistaakseni reunuksilla oleva. Vilkaise, miltä nyt autossa oleva rulla näyttää ja osta samanlainen. Rullissa on eri kokoinen keskireikä, eivät ole vaihtokelpoisia keskenään.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Näin se lienee tehtävä. Ja päivän ohhoh! aeromotorsilla. Menin läppärillä sivuille ja hinnat on kalliimmat :o
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin 2002 ja 2003 mallisiin Motonetin ohjainrulla on ollut sopiva, koko 68mm ja kiristinrulla 90mm.

Pyörä ja sisälokasuojaa kannattaa suosiolla irrottaa etupäästään, helpottaa suuresti hihnan irrotusta ja etenkin takaisin pujottelua. Ahdas väli on suurin ongelma, muuten tuossa ei mitään ihmeellistä olekaan.

Jos jaksaa askarrella niin niihin rulliin saa puoliväkisin pelkät laakeritkin vaihdettua mutta vaatii hieman väkivaltaa ruuvipenkissä tai prässissä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Reunat on rullassa ja 68mm halkaisija reunoilla. Kiristimessä on pala murtunu irti sieltä koneen puolelta, mutta eiköhän sen saa löysättyä kuitenkin. Pistin tilaukseen kiristimen, hihnan ja ohjainrullan (ina/gates osilla) ja 92€ on hinta. Ainakin kuvassa kiristimessä olis rulla valmiina, mutta pistin nyt vielä viestin mukaan tilaukseen, että onhan se varmasti siinä. Siinä kun katalogissa lukee kiristimenvarsi :)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä yleensä kiristin tulee rullan kanssa.

Mulla oli kanssa kiristimen korva poikki, ovat melko pehmeää metallia noissa tarvikemalleissa eikä kestä vääntöä väärään suuntaan ("yli") yhtään sillä isolla hylsyvarrella. Muistaakseni siirtoleukapihdeillä löysäsin ja heitin poranterän pitämään kiristintä löysällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Nonii, ei menny ku 7kk niin on osat paikallaan.

Työkalut:

8mm kuusiokolo kiristimelle (räikkä ei välttis mahdu sinne väliin)
15mm lenkki ohjainrullalle
8mm & 10mm hylsyt sisälokarin huoltoluukulle
Piiitkä vääntövarsi, niin helpompi puljata kiristimen löysäämisen kanssa
3,5mm uhrattavissa oleva poranterä (se kiristin vääntää ihan huolella)
Torx-kärkiä, talttapää jne, mitä nyt sattuu tarttemaan, jotta siitä edestä saa ilmanputsarin pois
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Tuossa kolkissa ei onneksi ole enää sitä välirullaa keskellä alhaalla, kuten ng900:ssa, vaan hihna menee ylhäällä suoraan. Sen välirullan vaihtaminen kysyy hermoja, kun se on niin ahtaassa välissä ettei sinne oikein mikään mahdu. En ihmettele yhtään että moni on ohittanut sen laittamalla lyhyen hihnan.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: SAAB 9-3 (YS3D) 2.0 TURBO - moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kommentoidaan vielä tähänkin, vaikka jo aikaisemmin siitä viestin laitoin. Hätätilanteessa se uudempi, reunallinen idler menee vanhempaankin. Kun en muuta saanut mistään sen pettäessä tien päällä, ostin sen uudemman ja kymmenkunta M8-prikkaa. Käytin vanhasta rullasta kiinnityspultin ja ne isot prikat, ja noi prikat väliin että sai suunnilleen keskitettyä rullan. Hyvin on toiminut tuokin.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin