Fill Coolant, vaikka juuri talvella täytin
Fill Coolant, vaikka juuri talvella täytin
Olisiko tämä oire jostain rikkoutuneesta tai muusta ongelmasta?
Täytin talvella kyylarinesteet mutta tänään SID herjasi että lisää pitäisi laittaa. Tsekkasin säiliöstä tason ja kyllä se huomattavasti COLD -levelin alapuolella oli.
Mistä pitäisi lähteä selvittämän vikaa...?
-Petsku-
Täytin talvella kyylarinesteet mutta tänään SID herjasi että lisää pitäisi laittaa. Tsekkasin säiliöstä tason ja kyllä se huomattavasti COLD -levelin alapuolella oli.
Mistä pitäisi lähteä selvittämän vikaa...?
-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Joko tämä http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19378
tai vuoto jossain muualla järjestelmässä.
tai vuoto jossain muualla järjestelmässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Siis meinaatko että yksi vaihtoehto voisi olla kannen vuotaminen? Maallikko-kyssäri... miten tämä voi vaikuttaa kyylarin nestetasoon?
Minulla kansi kiristettiin viime syksynä pienen vuotamisen johdosta ja ainakin tämä on loppunut.
Mistä sitten lähtisi etsimään ongelmaa...?
-P-
Minulla kansi kiristettiin viime syksynä pienen vuotamisen johdosta ja ainakin tämä on loppunut.
Mistä sitten lähtisi etsimään ongelmaa...?
-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kanttahan (ja turboa, moottoria yms) nimenomaan jäähdytetään syylärinesteellä...Jos kansipahvi vuotaa --> nestetaso vajoaa. Kansi voi vuotaa myös sylintereiden suuntaan, eli vuoto ei välttämättä näy ulospäin. Runsas vuoto aiheuttaisi kyllä selviä käyntiongelmia ja savutusta, pienempää vuotoa ei välttämättä huomaa ajossa, ennen kuin se kasvaa isommaksi...mordai kirjoitti:Siis meinaatko että yksi vaihtoehto voisi olla kannen vuotaminen? Maallikko-kyssäri... miten tämä voi vaikuttaa kyylarin nestetasoon?
Minulla kansi kiristettiin viime syksynä pienen vuotamisen johdosta ja ainakin tämä on loppunut.
Mistä sitten lähtisi etsimään ongelmaa...?
-P-
Itsellä ei ole kokemusta, mitkä on 9-3:n "yleiset" vuotopaikat (siis muut, kuin tuo kannen pulttien löystyminen --> kansipahvirikko), mutta kyllä se tarkalla syynillä pitäisi löytymän se vuotokohta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saattaa vuotaa vesipumpun tienoilta, pumpulta menee lohkoon sellainen tumppi alumiiniputki jossa on o-renkaat, usein siellä on hapettumaa ja vuotaa o-renkaiden välistä. Uusi pumppu tiivisteineen about 40 euroa Motonetissä, itse tehden 1-2h homma, kannattaa vaihtaa koko roska jos kilometrejä on tullut jo runsaasti, meillä meni 156tkm:ssa vaihtoon (ehkä itse pumppu olisi mennyt vielä mutta siinä oli kuitenkin jo pientä välystä akselilla niin vaihdoin samalla vaivalla.
Sinne on vähän paha nähdäkään, vuodosta jää yllä sellaiset vaaleat jäljet, Peinua lainatakseni "suolakiteiden näköisiä jälkiä" vuotokohdan lähettyvillä. Vuoto on varmaan niin pientä että höyrystyy eikä ehdi tiputtaa allensa.
Tuo kannattaa tarkistaa ennenkuin lähdet kansipahvia vaihtamaan.
Sinne on vähän paha nähdäkään, vuodosta jää yllä sellaiset vaaleat jäljet, Peinua lainatakseni "suolakiteiden näköisiä jälkiä" vuotokohdan lähettyvillä. Vuoto on varmaan niin pientä että höyrystyy eikä ehdi tiputtaa allensa.
Tuo kannattaa tarkistaa ennenkuin lähdet kansipahvia vaihtamaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Mulla vuoti noi nesteet aina. Välillä nopeammin, välillä hitaammin
Aluksi vain kiristettiin kansi, sitten vaihdeltiin kannentiivistettä ja vesipumppua, jonka jälkeen vuorossa oli jäähdytin ja sitten vielä kerran vaihdettiin kannentiiviste...Eikä vuoto loppunut missään vaiheessa kokonaan![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Aluksi vain kiristettiin kansi, sitten vaihdeltiin kannentiivistettä ja vesipumppua, jonka jälkeen vuorossa oli jäähdytin ja sitten vielä kerran vaihdettiin kannentiiviste...Eikä vuoto loppunut missään vaiheessa kokonaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kiitoksia vihjeistä!
Ei muuta kuin päätä pellin alle ja auton alle ryömimään.
Vuoto on kohtalaisen pientä kun keskitalvesta täytin ja nyt oli nestetaso laskenut alle alemman viivan. Ihme sinänsä että SID on ainoastaan kerran asiasta herjannut. Ollut varmaan auto parkissa kallellaan tms.
Autossa nyt n. 103tkm joten täytyy harkita tuon vesipumpun vaihtamista samalla. 30tkm tulee vuodessa joten ihan kohtalaisessa ajossa.
-Petsku-
Ei muuta kuin päätä pellin alle ja auton alle ryömimään.
Vuoto on kohtalaisen pientä kun keskitalvesta täytin ja nyt oli nestetaso laskenut alle alemman viivan. Ihme sinänsä että SID on ainoastaan kerran asiasta herjannut. Ollut varmaan auto parkissa kallellaan tms.
Autossa nyt n. 103tkm joten täytyy harkita tuon vesipumpun vaihtamista samalla. 30tkm tulee vuodessa joten ihan kohtalaisessa ajossa.
-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Joo ei kannata vielä ressata ihteään muutaman "DESIN"tähden!!mordai kirjoitti:Kiitoksia vihjeistä!
Ei muuta kuin päätä pellin alle ja auton alle ryömimään.
Vuoto on kohtalaisen pientä kun keskitalvesta täytin ja nyt oli nestetaso laskenut alle alemman viivan. Ihme sinänsä että SID on ainoastaan kerran asiasta herjannut. Ollut varmaan auto parkissa kallellaan tms.
Autossa nyt n. 103tkm joten täytyy harkita tuon vesipumpun vaihtamista samalla. 30tkm tulee vuodessa joten ihan kohtalaisessa ajossa.
-Petsku-
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tuon homman haluavat tehdä vasta kun kone on kylmä. Kuumana tuppaa paikat olemaan "piukeena" ja pientä vuotoa on mahdoton havaita.lehtola kirjoitti:Jos ei valumaa ole parkkipaikalla eikä silmämääräisesti vuotoa näy niin voihan sitä mennä pajalle ja pyytää, että laittavat painetta järjestelmään. Sillä kyllä paljastuu vuotokohdat jos sellaisia on.
Matti
Itelle just vaihdettiin 9-3LPT -00 aj.112 th autoon kansipahvi, loppu tuoksuminen ja vuoto siihen.
Tuohon kannen kiristykseen en henk.koht. usko lainkaan, kuulostaa ihan 60-luvun venäläisen auton korjausohjeelta. Saattaa toki auttaa hetkellisesti, mutta en usko kansipahvin enää korjautuvan pelkällä kiristyksellä. Tiiviste on kuitenkin jo vettynyt ja ottanyt yhteen ilmakehän kanssa.
Mielipiteeseen saattaa tietysti vaikuttaa se, että auton myyjä joutui takuuna maksamaan remontin
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eräs viisas autonkorjaaja vakuutteli, että kun tiiviste on kerran vaihdettu (ja samalla pultit) on vuoto samasta raosta erittäin epätodennäköinen jatkossa. Saas nähdä....kovasti tuntuu aktiivinen tämä Saab-forum olevan, joten luotan siihen että muita vikoja varmasti ilmestyy. Toivottavasti lastu tuo iloa vastineeksi lastentaudeille.
anzzi kirjoitti:Tuon homman haluavat tehdä vasta kun kone on kylmä. Kuumana tuppaa paikat olemaan "piukeena" ja pientä vuotoa on mahdoton havaita.lehtola kirjoitti:Jos ei valumaa ole parkkipaikalla eikä silmämääräisesti vuotoa näy niin voihan sitä mennä pajalle ja pyytää, että laittavat painetta järjestelmään. Sillä kyllä paljastuu vuotokohdat jos sellaisia on.
Matti
Itelle just vaihdettiin 9-3LPT -00 aj.112 th autoon kansipahvi, loppu tuoksuminen ja vuoto siihen.
Tuohon kannen kiristykseen en henk.koht. usko lainkaan, kuulostaa ihan 60-luvun venäläisen auton korjausohjeelta. Saattaa toki auttaa hetkellisesti, mutta en usko kansipahvin enää korjautuvan pelkällä kiristyksellä. Tiiviste on kuitenkin jo vettynyt ja ottanyt yhteen ilmakehän kanssa.
.
Osaltaan totta. Samaan aikaan kun tuli T7 tuli myös metallinen kansi"pahvi" , niin ainakin huollosta kerrottiin kun kyselin kiristyksen perään. Tämä taasen mahdollistaa kiristyksen, vanhempiin koneisiin eivät kuulemani mukaan edes tee tuota kiristystä, koska se perinteinen tiiviste on mennyttä kun se pääsee vuotamaan