Fill Coolant, vaikka juuri talvella täytin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Fill Coolant, vaikka juuri talvella täytin

Viesti Kirjoittaja mordai »

Olisiko tämä oire jostain rikkoutuneesta tai muusta ongelmasta?
Täytin talvella kyylarinesteet mutta tänään SID herjasi että lisää pitäisi laittaa. Tsekkasin säiliöstä tason ja kyllä se huomattavasti COLD -levelin alapuolella oli.

Mistä pitäisi lähteä selvittämän vikaa...?

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joko tämä http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19378

tai vuoto jossain muualla järjestelmässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Siis meinaatko että yksi vaihtoehto voisi olla kannen vuotaminen? Maallikko-kyssäri... miten tämä voi vaikuttaa kyylarin nestetasoon?
Minulla kansi kiristettiin viime syksynä pienen vuotamisen johdosta ja ainakin tämä on loppunut.

Mistä sitten lähtisi etsimään ongelmaa...?

-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Vaikuttaa se jos kannesta pääsee jähdytinnestettä sylintereihin ja sitä myöten taivaalle. Voihan siellä olla kansipahvi mennyt tai pahemmassa tapauksessa kansi halki :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

AAARGH :cry:
Tieto lisää tuskaa!!!
Mikä avuksi... pajalle vai?
Mitä pystyy kotikonstein selvittämään?

-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mordai kirjoitti:Siis meinaatko että yksi vaihtoehto voisi olla kannen vuotaminen? Maallikko-kyssäri... miten tämä voi vaikuttaa kyylarin nestetasoon?
Minulla kansi kiristettiin viime syksynä pienen vuotamisen johdosta ja ainakin tämä on loppunut.

Mistä sitten lähtisi etsimään ongelmaa...?

-P-
Kanttahan (ja turboa, moottoria yms) nimenomaan jäähdytetään syylärinesteellä...Jos kansipahvi vuotaa --> nestetaso vajoaa. Kansi voi vuotaa myös sylintereiden suuntaan, eli vuoto ei välttämättä näy ulospäin. Runsas vuoto aiheuttaisi kyllä selviä käyntiongelmia ja savutusta, pienempää vuotoa ei välttämättä huomaa ajossa, ennen kuin se kasvaa isommaksi...

Itsellä ei ole kokemusta, mitkä on 9-3:n "yleiset" vuotopaikat (siis muut, kuin tuo kannen pulttien löystyminen --> kansipahvirikko), mutta kyllä se tarkalla syynillä pitäisi löytymän se vuotokohta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saattaa vuotaa vesipumpun tienoilta, pumpulta menee lohkoon sellainen tumppi alumiiniputki jossa on o-renkaat, usein siellä on hapettumaa ja vuotaa o-renkaiden välistä. Uusi pumppu tiivisteineen about 40 euroa Motonetissä, itse tehden 1-2h homma, kannattaa vaihtaa koko roska jos kilometrejä on tullut jo runsaasti, meillä meni 156tkm:ssa vaihtoon (ehkä itse pumppu olisi mennyt vielä mutta siinä oli kuitenkin jo pientä välystä akselilla niin vaihdoin samalla vaivalla.
Sinne on vähän paha nähdäkään, vuodosta jää yllä sellaiset vaaleat jäljet, Peinua lainatakseni "suolakiteiden näköisiä jälkiä" vuotokohdan lähettyvillä. Vuoto on varmaan niin pientä että höyrystyy eikä ehdi tiputtaa allensa.
Tuo kannattaa tarkistaa ennenkuin lähdet kansipahvia vaihtamaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla vuoti lämmityslaitteen kennon liitoksista. Nestettä tuli pihalle rintapellissä olevasta alemmasta letkunpätkästä.

Eski
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

jos ei hukkaa nestettä ja herjailee sillöin tällöin vika on paisarin anturissa. Joutuu vaihtamaan koko paisarin. Oli yllättävän halpa merkkiliikkeessä, olikojan jotain 38eur tms.? :roll:
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mulla vuoti noi nesteet aina. Välillä nopeammin, välillä hitaammin :D

Aluksi vain kiristettiin kansi, sitten vaihdeltiin kannentiivistettä ja vesipumppua, jonka jälkeen vuorossa oli jäähdytin ja sitten vielä kerran vaihdettiin kannentiiviste...Eikä vuoto loppunut missään vaiheessa kokonaan :lol:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Kiitoksia vihjeistä!
Ei muuta kuin päätä pellin alle ja auton alle ryömimään.
Vuoto on kohtalaisen pientä kun keskitalvesta täytin ja nyt oli nestetaso laskenut alle alemman viivan. Ihme sinänsä että SID on ainoastaan kerran asiasta herjannut. Ollut varmaan auto parkissa kallellaan tms.

Autossa nyt n. 103tkm joten täytyy harkita tuon vesipumpun vaihtamista samalla. 30tkm tulee vuodessa joten ihan kohtalaisessa ajossa.

-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

mordai kirjoitti:Kiitoksia vihjeistä!
Ei muuta kuin päätä pellin alle ja auton alle ryömimään.
Vuoto on kohtalaisen pientä kun keskitalvesta täytin ja nyt oli nestetaso laskenut alle alemman viivan. Ihme sinänsä että SID on ainoastaan kerran asiasta herjannut. Ollut varmaan auto parkissa kallellaan tms.

Autossa nyt n. 103tkm joten täytyy harkita tuon vesipumpun vaihtamista samalla. 30tkm tulee vuodessa joten ihan kohtalaisessa ajossa.

-Petsku-
Joo ei kannata vielä ressata ihteään muutaman "DESIN"tähden!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Jos ei valumaa ole parkkipaikalla eikä silmämääräisesti vuotoa näy niin voihan sitä mennä pajalle ja pyytää, että laittavat painetta järjestelmään. Sillä kyllä paljastuu vuotokohdat jos sellaisia on.

Matti
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

lehtola kirjoitti:Jos ei valumaa ole parkkipaikalla eikä silmämääräisesti vuotoa näy niin voihan sitä mennä pajalle ja pyytää, että laittavat painetta järjestelmään. Sillä kyllä paljastuu vuotokohdat jos sellaisia on.

Matti
Tuon homman haluavat tehdä vasta kun kone on kylmä. Kuumana tuppaa paikat olemaan "piukeena" ja pientä vuotoa on mahdoton havaita.
Itelle just vaihdettiin 9-3LPT -00 aj.112 th autoon kansipahvi, loppu tuoksuminen ja vuoto siihen.
Tuohon kannen kiristykseen en henk.koht. usko lainkaan, kuulostaa ihan 60-luvun venäläisen auton korjausohjeelta. Saattaa toki auttaa hetkellisesti, mutta en usko kansipahvin enää korjautuvan pelkällä kiristyksellä. Tiiviste on kuitenkin jo vettynyt ja ottanyt yhteen ilmakehän kanssa.
Mielipiteeseen saattaa tietysti vaikuttaa se, että auton myyjä joutui takuuna maksamaan remontin :lol: . Ensiviikolla on tulossa maptun steg1, jolloin pääsee koeponnistamaan kansitiivisteen muilta osin.
Eräs viisas autonkorjaaja vakuutteli, että kun tiiviste on kerran vaihdettu (ja samalla pultit) on vuoto samasta raosta erittäin epätodennäköinen jatkossa. Saas nähdä....kovasti tuntuu aktiivinen tämä Saab-forum olevan, joten luotan siihen että muita vikoja varmasti ilmestyy. Toivottavasti lastu tuo iloa vastineeksi lastentaudeille.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

anzzi kirjoitti:
lehtola kirjoitti:Jos ei valumaa ole parkkipaikalla eikä silmämääräisesti vuotoa näy niin voihan sitä mennä pajalle ja pyytää, että laittavat painetta järjestelmään. Sillä kyllä paljastuu vuotokohdat jos sellaisia on.

Matti
Tuon homman haluavat tehdä vasta kun kone on kylmä. Kuumana tuppaa paikat olemaan "piukeena" ja pientä vuotoa on mahdoton havaita.
Itelle just vaihdettiin 9-3LPT -00 aj.112 th autoon kansipahvi, loppu tuoksuminen ja vuoto siihen.
Tuohon kannen kiristykseen en henk.koht. usko lainkaan, kuulostaa ihan 60-luvun venäläisen auton korjausohjeelta. Saattaa toki auttaa hetkellisesti, mutta en usko kansipahvin enää korjautuvan pelkällä kiristyksellä. Tiiviste on kuitenkin jo vettynyt ja ottanyt yhteen ilmakehän kanssa.
.

Osaltaan totta. Samaan aikaan kun tuli T7 tuli myös metallinen kansi"pahvi" , niin ainakin huollosta kerrottiin kun kyselin kiristyksen perään. Tämä taasen mahdollistaa kiristyksen, vanhempiin koneisiin eivät kuulemani mukaan edes tee tuota kiristystä, koska se perinteinen tiiviste on mennyttä kun se pääsee vuotamaan
Vastaa Viestiin