Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Fast_Saab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2017 19:18
Paikkakunta: Lempäälä

Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja Fast_Saab »

Saab 9-3 SE Turbo 2000, 185 tkm. Jarrupoljin menee pohjaan, mutta jarrut ja ABS toimii.
Jarruista ei tule ilmaa.

Kunnostamiseen on käytetty aikaa ja ajatusta, mutta ei meinaa tulla valmista. Nyt, hyvät Saabistit, on paikka heittää ajatuksia miten jatketaan. Auto on liian hyvässä kunnossa paalattavaksi. Päivastoin, jarrut pitää saada kuntoon jotta tämä löytö saadaan takaisin liikenteeseen.

Ja sitten haaste: Seuraavat hommat on tehty jo, eli miten jatketaan?


UUSITUT OSAT
  • National Performance jarrulevyt- ja palat
    Uusi jarrupääsylinteri
    Korjaussarjalla kunnostettu jarrupääsylinteri
    Jarruletkut eteen

TESTATTU
  • Kokeiltu 2 ABS-yksikköä. Ei vaikutusta
    Bosch ETK- ja Autocom-testereillä menee ABS-testit läpi
    ABS-pumppu toimii
    Jarrusatuloissa männät liikkuvat normaalisti
    Jarruletkut ei pullistele



JARRUJEN ILMAAMINEN

Testattu Saab-korjaamokäsikirjan ohjeita, ja eri foorumeilla esitettyjä vaihtoehtoja.

A) Alipaineella, imevällä laitteella
B) Paineistavalla koneella: avataan nipat ja annetaan nesteen valua
C) Ajettu ABS-pumpulla ja yksitellen nipat auki
D) Perinteisellä pumppaa ja paineitta -menetelmällä

Tulos on aina sama: jarruista ei tule ilmaa – ja poljin menee pohjaan.

Eli: jotain on tehty väärin, tai jossain on vika. Tähän kaivataan ehdotuksia.


KYSYMYKSIÄ

1. Osassa ohjeita kehotetaan pitämään poljin pohjassa kun nippa avataan. Tähän on joku tekninen syy, mikä? Eikö tässä tilanteessa käy niin että jarrunestesäiliöstä ei tule lisää nestettä pois imettävän tilalle?

2.Kun jarrua polkee (moottori sammutettuna), niin lopulta kuuluu hiljainen vinkuna, ilmeisesti jostain vuotaa ilmaa, mutta ei vaikuta jarruun. Tehostin?

3. Jos moottori ei käy, poljin on vähän kovempi. Käynnissä menee pohjaan. Voiko jarrutehostin aiheuttaa tämän ilmiön?

4. On testattu satuloiden ilmaus Saab-ohjeen mukaisessa järjestyksessä, ja vapaasti missä järjestyksessä vaan. ABS:n jälkeen jokainen satula on oma jarrupiirinsä, joten mikä tekijä vaatii käyttämään Saabin määrittämää järjestäystä.



Lupaan laittaa raportin :saab: foorumille jos/kun jarrut on löydetty – ja varsinkin jos ratkaiseva vihje tulee Saabisteilta. Etukäteen kiitos avusta.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja mestari »

eihän jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin välittömässä läheisyydessä ole tapahtunut muutoksia eli painuuhan poljinta painamalla pääsylinterissä myös sisuskalut kuten kuuluukin :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja samppa »

Ilma jarrujärjestelmässä ei ole yleensä aiheuttanut polkimen pohjaan menoa, vaan kimmoisan polkimen, kun ilma puristuu kasaan ja laajenee taas. Että poljin menee pohjaan, pitää nesteen vuotaa pois järjestelmästä tai pääsylinterissä männän ohi. Jos nestettä ei tule ulos, on pääsylinteri melkeinpä ainoa vikapaikka. Joko se vuotaa ohi tai sitten, kuten mestari kyseli, sisuskalut ei liiku polkimen kanssa samaa tahtia.

Jos poljin menee pohjaan ilman takia, sitä pitää olla systeemissä tosi paljon. Luulisi, että enin ilma olisi jo noilla tempuilla poistunut.
Onko nestettä laskettu läpi koko järjestelmän tilavuuden verran?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Miten kovaa sitä poljinta survotaan ja onko jarrujen toimintaa testattu ajossa remontin jälkeen vai vain paikalla ollessa paineltu poljinta ja todettu sen menevän pohjaan,?

Tuli vaan mieleen että kone käynnissä eli tehostimen toimiessa saa polkimen monessa autossa painettua hitaasti pohjaan, kun sitä riittävän kovaa polkee. Esim toi mun edellinen dieselsaabi oli sellanen. Jarrurempan jälkeen tuntui että poljin on pehmeä kun se painui pohjaan. Mutta tosiasiassa ajossa tämän pystyi tekemään vain paikallaan ollessa, koska siinä kohtaa kun poljin meni pohjaan oltiin jarrutettu jo aikaa sitten vauhti nolliin ja jarrujen tehossa ei ollut mitään ongelmaa.

Pointti siis se että nykyautoissa jarrupoljintuntuma pitäis testata ajossa, koska paikallaan polkiessa ei tunne sitä miten kovin vehje oikeasti jarruttaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fast_Saab
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2017 19:18
Paikkakunta: Lempäälä

Välikommentit: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja Fast_Saab »

AZP: Jarrut testattu ajamalla: pohjaan menee kevyesti. Ihan pohjassa löytyy jarrut.

Jarrunestettä on ajettu systeemistä läpi kokeilujen aikana useampi litra. Poljin ei tunnu ilmajarrulta.

Mestarin ideasta irtoaa kaksi ajatusta lisää:
  • Tutkitaan poljin-pääsylinteri vivun vaikutus

    Pääsylinterin sisäinen vuoto on tietysti mahdollinen, vaikka on uusi osa paikallaan
  • Täytyy hankkia vielä yksi pääsylinteri + korjaussarja, ja testataan

Laittakaa vaan lisää kysymyksiä ja ehdotuksia.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Tuossapa Car Wizardin ongelman ratkaisua. Vähän hidastempoinen stoori mutta syyt kävi selväksi. Ja korjaus.

phpBB [video]
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Etujarrujen liu'ut kunnossa ja jarrupalojen asennussarja asennettu oikein?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Tuskailin vuosi sitten moottoripyrän etujarrujen kanssa samasta ongelmasta. 2x 6 -mäntäiset satulat, niin kyllä sinne vain johonkin väliin ilmaa jäi vaikka mitä teki. Vedin kuitenkin jarruletkupuristimilla letkuja tukkoon ja näin paikannin, että mihin väliin sitä ilmaa oikeastaan jäi.
Eli vedä kunkin nurkan jarruletku tukkoon yksi kerrallaan ja kokeile jarruja. Jos jonkin nurkan kohdalla poljin meneekin normaaliksi, niin siinä nurkassa on vielä ilmaa.
Jos millään nurkalla ei vaikutusta, niin sitten vika luultavammin "ylempänä" pääsylinterillä päin. Toki voi olla, että ilmaa on vaikka molemmissa takajarruissa.

Vastaavasti, jos vain on sopivia tulppia niin voihan ne linjat tulpata vaikka abs-yksiköltä tai suoraan pääsylinteriltä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
tiirikkav2
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
Paikkakunta: Askola

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja tiirikkav2 »

Samankaltaista vikaa hain joka osan vaihtamalla aikoinaan pitkän aikaa, eikä parannusta löytynyt ennen alipainetehostimen vaihtoa.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja ippe »

Omien kokemusteni mukaan jarrupääsylinterin korjaussarjojen kanssa käy välillä niin että jokin olennaisista kumeista hajoaa kasattaessa, eikä jarruja saa toimimaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Onhan jarrusangat noin
https://forum.retro-rides.org/thread/21 ... ect-silver

~5v sitten mulla oli vaikeuksia, syynä sangan väärä asento.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse olen aina ilmannut jarrut ns..perinteisellä tavalla.
Pumpataan muutaman kerran ja paine päälle, ruuvi auki ja poljin painuu pohjaan,ruuvi kiinni.
Ja sama toistuu niin kauan kun pulloon ei tule enää ilmakuplia.
Samalla huolehditaan että jarrunestesäiliössä on jarrunestettä riittävästi.
Ja jos siellä olisi ilmaa niin poljin jää ylemmäksi ja ylemmäksi kun sitä pumpataan ( ilma pakkaantuu työsylinteriin )
Jos tiiviste antaa periksi näin ei käy.
Sama ongelma tulee jos jarruputki vuotaa.
**viimeksi vaihdoin takajarrusatulat, ja tänä keväänä vaihtuu etujarrusatulat**

Ihan tällaisella laitteella on homma hoitunut.
ps..näitä saa myös motenetistä tms..
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017001

Joko se pääsylinterin männäntiiviste laskee läpi ( toteaminen kokeile toista työsylinteriä )
Jarrupolkimen kiinnityksessä häikkää tms..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarruhaaste: OG 9-3 pehmeä poljin

Viesti Kirjoittaja TjK »

Omassani etsittiin syytä pehmeälle polkimelle, vaihdettiin mm. pääsylinteri, letkut ja abs-pumppukin. Lopulta syyllinen oli kulumat/syöpymät etujarrusatuloiden kiinnitysraudoissa. Eli kohdat, joissa jarrupala liukuu, olivat kuluneet niin pahasti koloille, että jarrupalat eivät päässeet liukumaan ja jarrupala jäi hieman irti jarrulevystä ja toimvat "jousena" jarrua poljettaessa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Vastaa Viestiin