Jarruista ei tule ilmaa.
Kunnostamiseen on käytetty aikaa ja ajatusta, mutta ei meinaa tulla valmista. Nyt, hyvät Saabistit, on paikka heittää ajatuksia miten jatketaan. Auto on liian hyvässä kunnossa paalattavaksi. Päivastoin, jarrut pitää saada kuntoon jotta tämä löytö saadaan takaisin liikenteeseen.
Ja sitten haaste: Seuraavat hommat on tehty jo, eli miten jatketaan?
UUSITUT OSAT
- National Performance jarrulevyt- ja palat
Uusi jarrupääsylinteri
Korjaussarjalla kunnostettu jarrupääsylinteri
Jarruletkut eteen
TESTATTU
- Kokeiltu 2 ABS-yksikköä. Ei vaikutusta
Bosch ETK- ja Autocom-testereillä menee ABS-testit läpi
ABS-pumppu toimii
Jarrusatuloissa männät liikkuvat normaalisti
Jarruletkut ei pullistele
JARRUJEN ILMAAMINEN
Testattu Saab-korjaamokäsikirjan ohjeita, ja eri foorumeilla esitettyjä vaihtoehtoja.
A) Alipaineella, imevällä laitteella
B) Paineistavalla koneella: avataan nipat ja annetaan nesteen valua
C) Ajettu ABS-pumpulla ja yksitellen nipat auki
D) Perinteisellä pumppaa ja paineitta -menetelmällä
Tulos on aina sama: jarruista ei tule ilmaa – ja poljin menee pohjaan.
Eli: jotain on tehty väärin, tai jossain on vika. Tähän kaivataan ehdotuksia.
KYSYMYKSIÄ
1. Osassa ohjeita kehotetaan pitämään poljin pohjassa kun nippa avataan. Tähän on joku tekninen syy, mikä? Eikö tässä tilanteessa käy niin että jarrunestesäiliöstä ei tule lisää nestettä pois imettävän tilalle?
2.Kun jarrua polkee (moottori sammutettuna), niin lopulta kuuluu hiljainen vinkuna, ilmeisesti jostain vuotaa ilmaa, mutta ei vaikuta jarruun. Tehostin?
3. Jos moottori ei käy, poljin on vähän kovempi. Käynnissä menee pohjaan. Voiko jarrutehostin aiheuttaa tämän ilmiön?
4. On testattu satuloiden ilmaus Saab-ohjeen mukaisessa järjestyksessä, ja vapaasti missä järjestyksessä vaan. ABS:n jälkeen jokainen satula on oma jarrupiirinsä, joten mikä tekijä vaatii käyttämään Saabin määrittämää järjestäystä.
Lupaan laittaa raportin foorumille jos/kun jarrut on löydetty – ja varsinkin jos ratkaiseva vihje tulee Saabisteilta. Etukäteen kiitos avusta.