Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja PyryR »

En löytänyt suoraa tästä aiheesta topicia ja ajattelin aloittaa, kun itselläni tuollainen ng 900 on vapaasti hengittävällä 204I -koneella. Onko ihmiset laittaneet noita eFlexFuel -sarjoja vapari Saabeihin? Valmistajahan itse sivuillaan ilmoittaa muutossarjojen toimivan myös vapaasti hengittävissä. https://eflexfuel.fi/tuotteet

Minkälaisia kokemuksia on kulutuksen ja kylmäkäynnistyvyyden ja muuten suorituskyvyn suhteen? Onnistuuko ajaminen etanolilla ja pelkällä e10 bensalla tai 98:lla muutoksen jälkeen myös vapareissa?

Kiitos näkiksistä!
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tietoa ei löydy, mutta aihe kiinnostaa. Talvikulkine (og9-3, B204i) olisi sopiva uhri eflexfuel-sarjalle.

Samoja kysymyksiä olen pyöritellyt päässäni. Valmistajan sivujen perusteella pelkällä bensalla ajo onnistuisi sarjan kanssa, mutta pysyykö kulutus samalla tasolla kuin ilman sarjaa. Oma käsitykseni on, että sarja haistelee polttoaineen etanolipitoisuutta anturin avulla ja säätää sen perusteella suuttimien aukioloaikoja. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä etanolipitoisuudesta asti säätö vaikuttaa.
eFlexEco-laitteisto tunnistaa käytetyn polttoaineen automaattisesti. Polttoaineen tunnistus tehdään laitteiston sisältämän etanolianturin avulla. Voit käyttää ajoneuvossasi bioetanolia (E85/RE85), bensiiniä (98E5, 95E10) sekä näiden eri seoksia. Voit tankata kaikkia polttoaineita sekaisin.
Näitä voisi tietysti kysellä suoraan valmistajalta, mutta mieluummin kuulisi kokemuksia joltain, jolla ei ole taloudellisia intressejä asian suhteen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Muuta en osaa sanoa mutta moottoritehon laskua ilmeisesti tapahtuu etanolimuutoksella, jos auto on vapari. :|
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuota oon itsekin miettinyt vapariin, mutta kestääkö näissä paikat muuten? Meneekö muutakin vaihtoon jos haluaa hyvin tehdä?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipähän näillä muutossarjoilla vaparissa saa mitään etua aikaiseksi. Ainakin seka-ajossa kulutus kasvaa ja etenkin kylmästarttauksessa rikastus työntää viinaa koneeseen niin rajusti, koska kone käynnistyy bensalla. Turrppo-saapissakin kulutus kasvaa seka-ajossa helposti 13-15 litraan satasella, joten rahansäästön takia ei se tahdo kannattaa. Maantieajossa syntyy säästöäkin, kun kulutus on 300hv viinavirilläkin noin kympin satasella. Luultavasti saapin vaparikonekin kestäisi viinaa kuten turbo-konekin, mutta sen säätäminen on ihan eri asia kuin trionicin. Itse en leiki harrasteauton viinavirillä polttoaineen edullisen hinnan takia, vaan sen takia, että viinalla saadaan enemmän tehoa, mutta se ei onnistu vaparissa :twisted:

Näistä kaupallisista muutossarjoista on hyvin vähän kokemusta, mutta ainakin yhden tuttavan vapari-audista koko himmeli piti purkaa pois, koska sitä ei saatu toimimaan ikinä. Muutossarjan tekijän mielestä vika oli autossa ja audin mielestä tietenkin viinavirissä :D

Eski
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Lähinnä mä mietin juuri siks, kun ajan paljon pitkää matkaa. Opelin C18XEL-koneeseen joskus testasin huvikseni 50/50 seosta eikä siinä huomannut mitään eroa. Ei koneen käytöksessä, eikä kulutuksessa. Toki sillon kun mä asuntovaunua tuolla vedän, sillon siellä on 98:a. Mutta jos siinä ei mitään häviäis, niin miksei tuota vois ihan ympäristösyistäkin käyttää. Toi mun ajo on sellaista, että nyt talvella tuon 2.0 vaparin keskikulutus on ollut 7.5.
'01 9-3 2.0 turbo
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja aero »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Helmi 03, 2021 13:17
Muuta en osaa sanoa mutta moottoritehon laskua ilmeisesti tapahtuu etanolimuutoksella, jos auto on vapari. :|
Miksikäs se vähenisi, jos viunaa syötetään oikeissa määrin?
Eski kirjoitti:
Ke Helmi 03, 2021 16:05
Itse en leiki harrasteauton viinavirillä polttoaineen edullisen hinnan takia, vaan sen takia, että viinalla saadaan enemmän tehoa, mutta se ei onnistu vaparissa :twisted:
Ei pidä paikkaansa - viinan kanssa vapariakin voi virittää ohi siitä pisteestä, missä bensalla alkaa nakutus. Se vaan ei ole yhtä helppoa ja halpaa kuin turbokoneessa, kun softalla ahtojen nostamisen sijasta joutuu tekemään ihan fyysistä viritystyötä. Etenkin Saabin tapauksessa on paljon helpompaa (ja oletettavasti halvempaa) hypätä turbomaailman puolelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ccr
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Touko 08, 2021 13:46

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja ccr »

Ostin Saab 93:n vm 2000, ihan peruskoneella, ja laitoin siihen saman tien eflexfuelin. Hyvin tuntuu pelittävän. Siihen voi siis tankata E85:tä tai jos sitä ei ole saatavilla niin 95 ja 98 käy myös.

Kulutus? En oikein ehtinyt ajaa pelkällä bensalla. Mutta kulutushan nousee jonkun verran. Kaupunkiajossa menee yli 10 l, juuri ajoin 400 km maantietä ja sillä matkalla tietokone näytti jotain 8,4 litraa.

Sen huomaa, että kun mennään nollan tietämille, niin käynnistyy vähän heikommin - ainakin syytä ainaa heti kaasua, muuten usein sammahtaa aluksi.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Kysyin Boschin Motronic -ohjauksella olevien vapaasti hengittävien moottorien RE85 -muutoksesta eräältä pitkän linjan yrittäjältä, joka on monta vuotta tehnyt etanoliohjelmointeja Trionic -moottoreihin. Hän sanoi, että kikkailla voi esim. lämpöanturia tai sen vastusarvoa muokkaamalla, jolloin ohjaus luulee lämpötilan olevan alhaisempi ja syöttää polttoainetta enemmän. Eli ihan ilman FlexFuel -sarjaakin homma ainakin teoriassa onnistuu. Onko tästä jollakin kokemuksia?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin tuo kikka siis voisi toimia ryyppykorjaimena etanolikäytössä. Siltikin sitä ruiskutetavaa määrää normilämpöiselle koneelle pitäisi saada 30% enemmän johon ei helpohko polttoaineen paineennosto riitä vaan suuttimet pitäisi vaihtaa. Ja silloinkin päädyttäisiin fiksattuun muutokseen tietylle polttoaineelle.
Sen lisäboksin tarkoitus on skaalata suuttimen aukioloaika etanolipitoisuuden tunnistuksen pohjalta mutta koska sellaista en ole suunnitellut, asentanut tai perusteellisesti testannut niin käyttökokemukset eri tuotteista pitää muilta kerätä.
Lisähyvä siinä tuottessa on automaattinen adaptiivisuus eri polttoaineisiin ja sekoituksiin mutta teho-optimointiin ei päästä koska sytkäennakon ja seoksen säätöön ei ole mahdollisuutta kuten trionicin softissa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos itse ajaisin vapaastihengittävällä NG-satkulla tai OG9-3:lla, niin kokeilisin vain paljonko polttoaineesta voi olla RE85:sta ja ajaisin sitten sen ja besan seoksella ilman mitään muutossarjoja.

Motronic adaptoi jonkin verran ja sen kaveriksi asennettu moottorinohjauksen huijausjärjestelmä tuskin parantaa kokonaisuutta, vaikka näennäisesti toimisikin. Muistaakseni mun vanha NG900S kulki vielä niin että tankissa oli 70% RE85:sta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tankkasin tuossa eilen vapariin 13l bensaa ja 7l etanolia kokeilumielessä. Ihan 50/50 -seoksella en uskaltanut vielä mennä. Nyt mietin että teinkö virheen:

Foorumilta löytämieni keskustelujen perusteella etanolilla ajaminen on ok vaparissakin, mutta toisesta saabistilähteestä varoiteltiin, että moottorin sisällä käytännössä "carbon build up" lähtee liikkeelle ja että öljyt tulee hyvin likaiseksi ja pitäisi varautua vaihtamaan pari kertaa todella lyhyellä välillä öljyt.
Sellaistakin sanottiin, että etanoli palaa paljon kuumempana ja että moottori voi sulaa?

Eli pitkälti nyt kiinnostaisi kuulla onko foorumilaiset ajelleet pidempiäkin aikoja esim. 40-50% etanolilla ja loput 95:sta? Minkälaista vaikutusta tällä on ollut?

Lyhyiden laskelmieni mukaan tällä hetkellä etanolilla ajamalla säästää ehkä 50 senttiä per 100km.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin