pari vannekysymystä
pari vannekysymystä
1. Pitäisi tuohon uuteen käyttöautoon (9-3 2.0t -99) keväällä hankkia 16" vanteet 205/50/16 renkain. Jotta voisin jo nyt alkaa pitää silmät auki niin kertokaahan noita vanteiden strategisia mittoja mitä sopii: ET? keskireikä? leveys?
205 kumille otollisin olisi tietysti 7" leveä. Jos osuukin kohdalle leveämmät niin kuinka leveä kuinka isolla kumilla ja millä ET:llä sitten sopii? Entä jos sattuukin tulemaan vastaan 17"?
Spacereilla en aio alkaa kikkailemaan ja nyt haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia, ei ulkonäköä.
Ei MUTUa, kiitos
2. Olisi ylimääräisenä sitten nuo vakiot 3-puolaiset 15" aluvanteet nokian nrv 195/60 renkain joissa reilusti vielä pintaa. Kuinkahan paljon noista voisi kuvitella saavansa?
205 kumille otollisin olisi tietysti 7" leveä. Jos osuukin kohdalle leveämmät niin kuinka leveä kuinka isolla kumilla ja millä ET:llä sitten sopii? Entä jos sattuukin tulemaan vastaan 17"?
Spacereilla en aio alkaa kikkailemaan ja nyt haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia, ei ulkonäköä.
Ei MUTUa, kiitos
2. Olisi ylimääräisenä sitten nuo vakiot 3-puolaiset 15" aluvanteet nokian nrv 195/60 renkain joissa reilusti vielä pintaa. Kuinkahan paljon noista voisi kuvitella saavansa?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: pari vannekysymystä
Ulkonäöllä ei merkitystä miksi sitten olet vaihtamassa 16" ja 205 ?qaw kirjoitti:Spacereilla en aio alkaa kikkailemaan ja nyt haetaan hyviä ajo-ominaisuuksia, ei ulkonäköä.
205 renkailla löllö alusta aiheuttaa heti ongelmia urien ja vetelyn muodossa. Joudut vaihtamaan sekä jouset että iskarit, ja hetken päästä haikailet jäykempien puslien perään.
185/65 tai 195/60 R 15" renkailla pidät parhaiten ajo-ominaisuudet tasapainossa, jos kerran ulkonäöllä ei ole merkitystä.
16" renkaat ja vanteet ovat aivan eri asia OG satkuissa jne, joissa alusta on eri tukeva leveällekin renkaalle.
höpö höpö
Jos iskarit ja jouset on yhtään kunnossa niin 16" on ihan passeli rengas. Tosin renkaalla on aika paljon merkitystä. Loppuun ajettu Michelin pilot, W-luokan rengas sai kämmenet kipeeksi kun piti rattia pidellä ruodussa ekalla jkl-tre välillä. Sitten niihin tottui...Vaihdoin sittemmin parjatut V-luokan parjatut Barum bravurat, niin loppui vetely ja kovat äänet. V-luokan rengas on tosin rungoltaan huomattavasti lötkömpi, joten auto alkoi kallistelemaan tuntuvasti. Kyllä kaarteeseen on silti vielä mukavampi ajaa 16" barumeilla kuin 15" talvirenkailla.
Jos iskarit ja jouset on yhtään kunnossa niin 16" on ihan passeli rengas. Tosin renkaalla on aika paljon merkitystä. Loppuun ajettu Michelin pilot, W-luokan rengas sai kämmenet kipeeksi kun piti rattia pidellä ruodussa ekalla jkl-tre välillä. Sitten niihin tottui...Vaihdoin sittemmin parjatut V-luokan parjatut Barum bravurat, niin loppui vetely ja kovat äänet. V-luokan rengas on tosin rungoltaan huomattavasti lötkömpi, joten auto alkoi kallistelemaan tuntuvasti. Kyllä kaarteeseen on silti vielä mukavampi ajaa 16" barumeilla kuin 15" talvirenkailla.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Voisi noista vanteen mitoista antaa vielä vinkkiä:
http://expressions.saab.com/express/cat ... sp?cat=142
tosta saabin orkkiksia. Jos on muuten ruottissa käyntiä niin siellä pojat myy melkein ilmasiks orkkiskamoja pois.
http://expressions.saab.com/express/cat ... sp?cat=142
tosta saabin orkkiksia. Jos on muuten ruottissa käyntiä niin siellä pojat myy melkein ilmasiks orkkiskamoja pois.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kelpaiskos tällaiset:
Vanteet 16" 5-spoke
Vanteilla on Michelin Primacy 205/50R16W -renkaat, joissa pintaa jäljellä arviolta noin 4 milliä. Vanteet on virheettömässä kunnossa.
Kuva 9-3:sta em. kiekoilla: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/
Isompi kuva renkaasta: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... 5spoke.jpg
Renkaat löytyy Jyväskylän suunnalta.
Vanteet 16" 5-spoke
Vanteilla on Michelin Primacy 205/50R16W -renkaat, joissa pintaa jäljellä arviolta noin 4 milliä. Vanteet on virheettömässä kunnossa.
Kuva 9-3:sta em. kiekoilla: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/
Isompi kuva renkaasta: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... 5spoke.jpg
Renkaat löytyy Jyväskylän suunnalta.
No, en ole itse kokeillut kuin 9-3 tid + 185/65 15, 9-3 2,0t + 205/50 16 ja 9-3 Aero + 205/50 16. Parhaiten nuo 16" rinkulat toimi tossa aerossa, jossa alusta on jämympi. Heikoin esitys oli 2,0t, joka kiemurteli ja vedätti miten sattuu. Jos laittaisin omaan 9-3:een noi 16":t, tulisi siihen takuulla samalla sekunnilla jäykemmät jouset ja iskarit.peinu kirjoitti:höpö höpö
Jos iskarit ja jouset on yhtään kunnossa niin 16" on ihan passeli rengas. Tosin renkaalla on aika paljon merkitystä.
Tietty 15" rengas ei mitään rataohjusta autosta tee, mutta vakioalustan kanssa pelasi parhaiten yhteen. Suomen tiestöt ja kelit/nopeusrajoitukset huomioiden, täällä susirajalla ei ainakaan 16" rattaalle vakio 9-3:ssa ole mitään järkevää perustetta.
Nyt haluan korostaa eri RENKAIDEN vaikutusta, vaikka kaikki koot pysyisivät samana.
9-3 Aerossa oli ennen Pirellin nakit ja hitto, että sai suorallakin tiellä tehdä työtä, että auto pysyi kaistalla. Nyt alla uudet Contin sportit ja auto menee melkein kuin juna! Eroa tosin aitoon junaan (=9-5) on vielä.
9-3 Aerossa oli ennen Pirellin nakit ja hitto, että sai suorallakin tiellä tehdä työtä, että auto pysyi kaistalla. Nyt alla uudet Contin sportit ja auto menee melkein kuin juna! Eroa tosin aitoon junaan (=9-5) on vielä.
STCF #3
Kantaa otettiin todellakin vanne/rengaskysymykseen, mutta tyhjentävää vastausta ei kyllä Manulle saatu
Onneksi "AC" heitti tossa ET arvon 49, jolla nyt ainakin pääsee asiassa alkuun. Keskireikä vakiovanteessa näyttäs olevan karkeasti noin 65 mm.
Kommenteista päätellen, jokainen ajaa sellaisella renkaalla/vanteella mikä sopii itselle parhaiten ja palvelee omaa ajotapaa
Kysymykseen kaksi voisin heittää oman arvioni, noin 200 - 250 euroa, rengassarjan kunnosta riippuen.
Onneksi "AC" heitti tossa ET arvon 49, jolla nyt ainakin pääsee asiassa alkuun. Keskireikä vakiovanteessa näyttäs olevan karkeasti noin 65 mm.
Kommenteista päätellen, jokainen ajaa sellaisella renkaalla/vanteella mikä sopii itselle parhaiten ja palvelee omaa ajotapaa
Kysymykseen kaksi voisin heittää oman arvioni, noin 200 - 250 euroa, rengassarjan kunnosta riippuen.
Joo ei täältäkään tule vastauksia, mutta kommentteja. 205/50-16, vanne 6.5 levee, toimii tosi hyvin. ET:tä en tiiä.Peruskruisailussa tosihyvän tuntuset noi kuustoistaset verrrattuna 15" / 17" joista kokemuksia, mutta mm kehäykkösen-tuusulantien rampissa ja ahvenistolla liian pehmoset pullerot ja parkissa seistessä näyttää olevan liikaa kumia vanteen ja asvalttin välissä...
Isoissa ja nätin mallisissa kiekoissa vaan on munaa ja menis mulla mukavuuden edelle Jäisköhän enskesäks yhtään ylimäärästä jos pääsis isompien kerhoon ... Perkele kun hallitus on päättänyt että pitää lähtee etelään...
Isoissa ja nätin mallisissa kiekoissa vaan on munaa ja menis mulla mukavuuden edelle Jäisköhän enskesäks yhtään ylimäärästä jos pääsis isompien kerhoon ... Perkele kun hallitus on päättänyt että pitää lähtee etelään...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Aeron vakiovanteille (olikohan et jotain 42) maksimi leveys on 235. Silloin ei jää tilaa jousen alakupin ja renkaan väliin kuin pikkurillin verran. 225 olisi sopivampi mikä minulla on kesärenkaina. Noi 235 on talvinakeissa ja ne raapii vähän lokasuojan muoveja jotka on pikkusen kuprulla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta