fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

OG93 2002 CE-valo vilkkuu ja sidin kautta katsoin vikakoodiksi fcod 4868, elikkä 4 sylinterin sytytyskatkos. Auto kävi normaalisti jonkun aikaa, mutta vasta lämmettyään alkoi nykimään ja tärisemään. Pystyin sitten nilkuttamaan hieman korkeammilla kierroksilla kotiin.
Sytkäkasetilla on ajettu vasta n.20k ja tulpat ovat juuri uusitut NGK, tankissa on 98. Kannattaisiko vikaa lähteä selvittämään sytytyskasetin/bensapumpun kautta?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei. Vika ei ole bensapumpussa, jos vain yhdessä sylinterissä vika. Mittaappas puristuspaineet, jos di-kasetti on alkuperäinen Saab ja on vain noin vähän ajettu niin siinäkään vikaa ei varmasti ole.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Mittaan huomenna puristuspaineet, ihmetyttää vaan kun toimii normaalisti nyt kun äskettäin käynnistin, nykiminen alkaa kuitenkin ainoastaan lämpimänä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mittaa paineet silloin, kun ongelma on päällä.

Oliko se di kasetti alkuperäinen Saab vai joku tarvike?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarkista ettei kasetin nelospuolan syvennyksessä ole jousi tipahtanut tai asennuksessa lipsahtanut väliin puolan kärjestä silikonieristettä. Toisella kasetilla kannattaa verrata vaikka orkkislaatu on tasaisen hyvää.

Tarkista suuttimen liitin, käyntihäiriön ollessa päällä jos nelonen on mykkä ei liittimen irrotuksen pitäisi muuttaa käyntiä mitenkään
Viimeksi muokannut vesa67, La Maalis 06, 2021 04:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Kasetti on motonetista ostettu alkuperäisosa maksoi 299e
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Puristukset mittailee kuumana. Helppo ja halpa testi millä pääsee perille myllyn kunnosta. Ettei vaikka olisi männässä reikä tai vena palanut.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Vika taisi löytyä :) Kasetin 4. Puolasta puuttuu sellainen jousi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Noita jousia saanee helposti romukaseteista, joita itse kullakin on nurkissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nuulo
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Touko 07, 2019 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Nuulo »

Näyttäis toimivan itsetehdyllä jousella, ei ainakaan äskeisen testilenkin jälkeen enää mifejä keräillyt :D
Vesa1234
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 14:15

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Vesa1234 »

Lainataanpas tästä samaa topiccia.

Omaan autoon iski perjantaina sama vika. Fcod 771 antoi vikakoodiksi eli p0303, sylinteri 3 sytytyshäiriö. Auto on t7 (2.0t biopoweroitu) tekniikalla. Mifiä kerää myös ja täryyttää kohtuupaljon varsinkin tyhjäkäynnillä.

Tulpat vaihdettu ja kokeiltu myös uudella DI-kasetilla, ei vaikutusta. Mitäs muuta siinä voisi olla? Suutinvika? Bensa ainakin tuntui haisevan kun autoa käytti vähän aikaa paikallaan.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Vesa1234 kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 14:24
Lainataanpas tästä samaa topiccia.

Omaan autoon iski perjantaina sama vika. Fcod 771 antoi vikakoodiksi eli p0303, sylinteri 3 sytytyshäiriö. Auto on t7 (2.0t biopoweroitu) tekniikalla. Mifiä kerää myös ja täryyttää kohtuupaljon varsinkin tyhjäkäynnillä.

Tulpat vaihdettu ja kokeiltu myös uudella DI-kasetilla, ei vaikutusta. Mitäs muuta siinä voisi olla? Suutinvika? Bensa ainakin tuntui haisevan kun autoa käytti vähän aikaa paikallaan.
Venttiili kannesta palanut

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Yhden sylinterin ongelmat viittaavat palaneeseen venttiiliin. Useamman koneen perusteella veikkaan että sieltä löytyy vaihtokunnossa oleva pakoventtiili ja paljon karstaa pakopuolelta.

Puristuspainemittaus kertoo paljon tilanteesta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vesa1234
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2021 14:15

Re: fcod 4868, käy kolmella pytyllä?

Viesti Kirjoittaja Vesa1234 »

ippe kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 10:00
Yhden sylinterin ongelmat viittaavat palaneeseen venttiiliin. Useamman koneen perusteella veikkaan että sieltä löytyy vaihtokunnossa oleva pakoventtiili ja paljon karstaa pakopuolelta.

Puristuspainemittaus kertoo paljon tilanteesta.
Puristuksethan sieltä kolmospytystä puuttui eli venttiilivikaanhan se sitten viittaisi, Korjaamolla tuota ei ainakaan kannata selvitykseni mukaan korjata. Onkohan Tampereen seudulla innokkaita klubilaisia kellä olisi halua/aikaa auttaa tuossa kannen irroituksessa tai kiinnostusta pelastaa vanha saabbi. Ei raaskisi paaliinkaan viedä kun auto on leimattu 2 viikkoa sitten, 250tkm ajettu ja muutenkin ihan siistissä kunnossa/hyvällä huoltohistorialla varustettu.
Vastaa Viestiin