Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://www.maptunparts.eu/img-products ... -06-09.jpg
Tällainen laitettiin omaan og kolkkiin.

Vanha oli tietääkseni garrett.
https://www.maptunparts.eu/img-products ... 5-b235.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jep, samankaltaisia kuvia katselin ja mulla ainakin erottuu nuo "piiput" pesästä selvästi joissa tuo kellon laippa on kiinni. Jos oikein tulkitsin, niin Garrettissa on melkolailla suoraan pesässä kiinni, ja Mitsussa on nuo ulkonevat piiput ... joten, sen perusteella, mulla ois luojan kiitos Mitsu tuossa jo paikallaan :)
'
Mikä toki taas herättää ajatuksen siitä, että tuskin se softakaan on todellakaan vakio, ja sitä ois kiva päästä tutkailemaan jossakin.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

shamrock kirjoitti:
Ke Heinä 14, 2021 19:21
Mikä toki taas herättää ajatuksen siitä, että tuskin se softakaan on todellakaan vakio, ja sitä ois kiva päästä tutkailemaan jossakin.
Voi olla vakio softa, tossa meidän femmassakin oli vaihdettu pikku-Garretin tilalle Mitsu ilman mitään muita muutoksia. Voithan sä kokeilla tietysti painaa SID:stä plussaa ja miinusta yhtä aikaa, jos sieltä paljastuukin OpenSID ja epämääräisen oloisia lukuja pamahtaa näyttöön, niin sitten joku on mulkannut softaa. :D
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

OpenSID:iä tuossa ei ole, se tuli heti kokeiltua ... eipä se silti sitä pois sulje, etteikö ecuun olis silti voitu uutta softaa puskea sisään.
'01 9-3 2.0 turbo
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja aero »

Siellähän tuo taitaapi lukea heti ketjun alussa:
shamrock kirjoitti:
Pe Touko 28, 2021 16:03
epäilen että jotain tuolle koneelle on tehty, tai sitten tuossa 150hp matalapaineturbossakin se suorituskykyero vapariin on vaan järjetön. Tuo lähtee kyllä alakierroksilta nöyrästi, mutta kun satasen vauhtiin on päässyt niin sitten vasta alkaakin tapahtua.
Ei se 150hp lastenturbo nyt niiiiin kauhea tykki ole, vaikkei olisikaan turboon tottunut - eikä etenkään sellanen, että vasta satasessa alkaisi tapahtua. Satku ylipäätään vauhtina kuulostaa siltä, että pitää olla vähintään kolmonen tuvassa kunnon vetoja varten, mikä taas kuulostaa siltä, että pikkuvaihteilla on vääntörajoitus päällä, eikä sitä oikein alkuperäisessä lastenturbossa tarvi.

Mun ääni sille, että auto on softattu. Melkeen kehtaisin lyödä noilla lähtöitiedoilla pullakahveesta vetoa, mutta se lie näin korona-aikaan paheksuttavaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa og kolkissa jos lähtee varomattomasti, niin mennään rajoitinta vasten alta aikayksikön.
Ja varsinkin sadekelillä on oltava malttia tuon kaasupolkimen kanssa,kirjoittaa koko ajan.
Ja tapahtumaan alkaa jo rapiat 1200 rpm tienoilla.
Tämäkin oli aikoinaan ns..lastenturbo,nyt tehot ovat melkein tuplattu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Minä joka näihin 45 ikävuoteen asti ikinä moista edes kokeillut, ajattelin nyt kokeilla että miten se kiihtyy nollasta sataan. Nämä mun ekat, ja toistaiseksi ainoat yritykset tuotti sarjan 10.5 - 10.3 - 9.8. Kun en vaan osaa, sutii ykkösellä niin perkeleesti, on samantien kuudessa tonnissa ja vaihdot multa menee vituiks :D Parempaan tulokseen varmaan pääsis jos pitäis kierroksia vaihtessakin, jotenkin tuntuu että tuossa kun vaihdan, ja tottumuksesta päästän kaasun ylös asti, menee hetki ennenkuin lähtee ahtamaan ja potkaisee taas. En tajunnun tallentaa tuolla appilla noita tuloksia, siitä ois voinut saada käppyrääkin ulos ... mutta mä luulen hukkaavani kyllä sekunnin per vaihto.

Mutta mun osaaminen huomioon ottaen, vaikka tuo olis vakiokin, niin ei siitä 20 vuodessa ja 330000 kilsan aikana kovin monta heppaa karannut ole :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Vaihtamiseen, ainakin minulla, auttaa kun pitää kantapään klaatiassa. Sillon kytkin nousee jotenkin jouhevammin ja synkrossa kaasun kanssa. Eikä tule luistatettua sauhuja kytkimestä.
Paikaltaan en ole lähetellyt, mutta Jos joskus tarvii tielle ehtiä, vaihdan aika nopeaan 2:sen sisään, jo jossain 3-4K paikkeilla. Siitä 2:lla on hyvä vääntö jatkaa. Kolmosta ei enää suomen rajoituksilla tarviikaan, voi laittaa suoraan 5:lle… matkavauhti on jo saavutettu.
Jos päästää ykösellä rajaan, jää vaihteet kauheen lyhyiksi ja pitää hämmentää rajusti-> aikaa (ja kytkin) palaa.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Normiajossa minäkin näin, siitähän mä tossa koneessa tykkään että siinä on alhaalta asti jouhevaa vääntöä melkein vaihteella kuin vaihteella. Kytkimen mä en usko tuossa olevan ihan vakio, siitä taisin jo aiemminkin kertoilla. Siinä on "terveen" kytkimen tuntuma, eli se ylimenokohta tuntuu kun poljin taas kevenee. Mutta jäykkä se on, ja ottaa tosi napakasti ja lyhyellä matkalla kii. Vaparin jälkeen ajaminen tuolla oli ensin tosi tökkivää, kunnes siihen on alkanut tottua.

Pikkasen nyt vaan vanhoilla päivillä innostuin leikkimään ja kokeilemaan, miten tuo liikahtaa :D Mutta kun on 27 vuotta ajanut näin, että aina päästää kaasun ylös kun kytkimen painaa, niin ei taida oppia muuta. Saisko ahdot pysymään ylipäänsä paremmin noin, vai miten turbolla haetaan parasta kiihtyvyyttä? Enhän mä tiedä, en oo ennen eläissäni ees kokeillut :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Ennenmuinoon takatuuppareilla (pre tracks) santteillä annettiin välikaasua mutkaan mennessä pienemmälle vaihdettaessa. Sillä sai kierrokset koneessa pysymään,veto tulee heti eikä kyykkää. Suurin riski tuossa tietysti escortilla oli perän lähteminen alta, eli hallitun sladin sijaan hallitsematon spinnaus.

Toki sitä voi kokeilla, jos on nopsat jalat. Ylöspäin vaihtaessa siihen tietty kuluu aikaa…

Itse panostaisin siihen oikeaikaiseen vaihtamiseen, eli pysyy siellä ahtoalueella.

Ehkä kaikkein paras vaihtoehto on uudempaa/seuraavaa stagea peliin, niin tarvi miettiä riittääkö vetoja.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jep, nyt se on faktaa että tuo ei ole vakio. Menin uteliaisuuttani asentamaan tuohon ahtopainemittarin. Ja samalla huomasin, että bypassin ohjausventtiilille tuleva liitin oli poikki, ja letku liimattu siihen päätyyn, että näyttäis ehjältä :D Siihen palaan myöhemmin.

Kun tykkään ajella leppoisasti, siinä 2000-3000 aluella kun kone tuntuu nöyrältä, helposti esim tuollaisessa ohituksessa vitosella nostaa ahdot 0.5:een. Sitten jos sattuu polkemaan sataseen kolmosella, nousee 0,6-0.7 ja silloin tosiaan tapahtuu. Tää on just se edellämainittu, mistä tuo auton kotiin ajanut kaveri sanoikin. No, nyt on yhteen kysymykseen vastaus ... vielä mua kiinnostais se, onko tuossa etanolisofta vai ei. Myyjälllä se oli ollut vain hetken eikä ilmeisesti tiedä. Lukeeko noita joku esim etelä-pohjanmaalla halvalla? Ja tarvittaessa sitten laittaan sinne halvalla sen Stage 1 viinasoftan?

Mutta ... tuossahan on kummitellut se vikakoodi P0420. Kaikkea pientä oon tuossa näpräillyt. Ahdin/dp laipan pakovuoto korjattu. Ilmamassamittari vaihdettu. Ja tänään löytyi tuo viritys tuosta bypassin magneettivenasta. Porasin päätyyn ensi hätään vähän syvemmälle 4mm reiän, leikkasin ylimääräisestä t-haarasta tumpin ja liimasin sen tuohon reikään. Letku kiinni ja vielä sen päälle polymeerimassa. Uus osa tuli tilattua samalta istumalta, mutta sitä odotellessa ajattelin tehdä ees hiukan paremmin.

Mutta kappas ... ennen oon tuota vikavaloa vaan lukijalla nollaillut, pätkäajossa on pysynyt poissa mutta maantieajoa noin 70-80 kilsaa niin aina on syttynyt. Tänään en jaksanut kaivaa lukijaa esiin, vaan nappasin sulakkeen F28 irti kunnes flekti lähtee päälle, ja sitten takas. Niksi jonka oon ihan itse keksinyt :D 250 kilsan kotimatka, eikä vikavaloa, Tosin osatestit ei vieläkään katin osalta läpi, mutta ikäänkuin jotain edistystä ... miten pitkään oikeesti tuossa pitäs kestää, että osatestit menee läpi?
'01 9-3 2.0 turbo
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

P0420 viittaa kylläkin katalysaattoriin, eikä lambdaan
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

duuduu kirjoitti:
Ti Elo 03, 2021 22:16
P0420 viittaa kylläkin katalysaattoriin, eikä lambdaan
Juu, tunnen koodin merkityksen. Mutta kakkoslambdan arvojen perusteellahan tuo koodi tulee.
'01 9-3 2.0 turbo
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Juu, silloin kun kakkoslambdan signaali alkaa seuraamaan ykköslambdan signaalia
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

duuduu kirjoitti:
Ke Elo 04, 2021 10:23
Juu, silloin kun kakkoslambdan signaali alkaa seuraamaan ykköslambdan signaalia
Saabin softan hienouksia en sen tarkemmin tunne, joissakin toisissa merkeissä, japseissa ainakin siihen liittyy vähän muutakin. On tullut vastaan tapauksia joissa uudella tarvikekatilla antanut tuota koodia. Livedatassa jännitteet on tasan toivotulla alueella, mutta softa seuraa myös muutosten aikaeroa suhteessa ykköslambdaan ja tämäkin saa tuota koodia aikaiseksi. Tuo oma OBD-testeri näyttää tuolle kakkoslambdalle kans 0.6-0.7 lukemia minkä pitäs olla ihan ok ... tosin lukemat vaihtuu näytöllä sen verran harvakseen että se saattaa jättää jotain näyttämättäkin.

Joo, ja tiedän kyllä että se on katin koodi, ja monessa autossa täysin tarpeeton, kun kokonaispäästöt on ihan ok niinkuin tässäkin. Toukokuussa katsastettu. Viidensadan kattia en viitsis ostaa, varsinkin kun kokemusta on tuosta että tarvikekatilla ei koodi välttämättä siltikään katoa. Jos se ei nyt pysy poissa, eikä osatestit mene läpi, niin sitten kokeillaan ensin holkkia, ja sitten siirtoa kakkoskatin taakse. Pitänee koputtaa puuta, mutta nyt viimeisten korjausten ja nollausten jälkeen, vielä kertaakaan ei vikavalo ole näin kauaa pysynyt pimeänä
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin