Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuli ostettua tuollainen kun sopivalla hinnalla sai, vaikka olenkin kaiken itse korjaavana vältellyt turboja. Paljon yksittäisiä keskusteluja olen noista lukenut, mutta olis kiva saada jonkinlainen kooste siitä, mitä olis viisasta ensimmäisenä, ja toisenakin käydä läpi välttääkseen isommat ongelmat. Ja tietysti, jos löytyy niitä joiden käsien kautta AZC-738 on kulkenut, saa toki kertoa mitä sille on tehty. Joku on joskus rakennellut enemmänkin ja tuhlannut siihen rahaa, mutta myyjälläkin se oli ollut vain hetken aikaa eikä tiennyt enempää. Jotain todella outoa sen kanssa on kuitenkin touhuttu, koska rekisteriotteen numero on tällä hetkellä 439 :D

Öljypohjan puhdistuksen toki tiedän, se pitää tässä jossakin kohtaa tehdä. Teknisesti ja koriltaan auto on upeassa kunnossa, mutta epäilen että jotain tuolle koneelle on tehty, tai sitten tuossa 150hp matalapaineturbossakin se suorituskykyero vapariin on vaan järjetön. Tuo lähtee kyllä alakierroksilta nöyrästi, mutta kun satasen vauhtiin on päässyt niin sitten vasta alkaakin tapahtua. Tuo piirre, Konin säädettävät iskarit joka nurkassa, ja tuntumaltaan terve, mutta melko jäykkä ja todella lyhyellä matkalla kiinniottava kytkin pistää ajattelemaan että joku on tämän kanssa joskus hieman leikkinyt. Itse kun tarvitsen autoa asuntovaunun vetoon, en kaipaa tuota älytöntä tehoa ... varsinkin kun kone on tuo B205E, ei sitä ole tarkoitus rääkätä rikki, vaan nyt on kysymys sitä, mitä kannattaa käydä läpi että tuosta saa luotettavan käyttöauton? Löytyykö ilmaisia/edullisia softia joilla pääsen tuohon itse käsiksi? Auto on kuukausi sitten leimattu hyvillä päästöillä, sen jälkeen kakkoslambda alkoi herjata. Pitänee se OBD-lukija hommata, vaparin kanssa en sitä tarvinnut kun oli softa koneella ... tuo vikavalon syy on siis myyjän antamaa tietoa, vielä en tiedä mikä se tarkalleen on. 9-5:ssä luin tuosta J16-liitoksesta, onko kolkissa vastaavaa vikapaikkaa? Tai muita ideoita mitkä näissä ois yleisimpiä syitä kakkoslambdan ongelmiin?

Kiitos jo etukäteen 8)
'01 9-3 2.0 turbo
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

SIDinfosta näet vikakoodinkin, ja jos ei löydy vielä SiDinfoa, niin helppo ohjelmoida käyttöön. Ja samalla vaikka tuo taaemman lambdan poisto softasta, niin ei turhaan kummittele siellä. Ja nykyisen softan tarkistus, jos tehot yms. mietityttää, tai vaikka ohjelmoida sinne lisää + re85 käytön mahdollisuus.
Ei siis välttämättä tarvitse OBD lukijaa moottorinohjauksen vikakoodien lukemiseen.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Aamulla tuossa kaikkea muutakin fiksaillessani käytin akun irti, ja ajelin sen jälkeen 150 kilsan lenkin. Vikavalo poistui eikä ainakaan tuolla lenkillä enää palannut, joten eipä kovin isoa murhetta tuon suhteen. Autollahan oli ajettu pätkäajoa, SID näytti 10.1 litran keskikulutusta kun tuo haettiin. Perässä ajellessa motarilla katselin että kyllä sieltä ämpärillinen vettä pakoputkesta tuli :D Tämän päivän reissulla keskikulutus 6.6 ... joten näyttää ihan hyvältä :)

Mun kotinurkilla ei juurikaan tuota etanolia ole saatavilla, ja enemmän kaipaan sitä luotettavaa käyttistä, ja riittävää puhtia asuntovaunun vetoon. T7suitella tuohon päässee aika kivasti käsiksi tutkiakseen tuota? Mutta mikä kaapeli tuon suiten kaveriksi pitäisi olla. VAG-KKL kaapeli löytyy, sillä pääsi Motronicciin käsiksi.
'01 9-3 2.0 turbo
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Pidä huoli, että ilmamassamittari on kunnossa. Itellä juuri tuo piilevä ilmamassamittarivika teki tuota, että CE -valo antoi aika-ajoin merkkiä ja oli välillä jonkin aikaa poissa, kunnes lähetti kutsun mäntäpistiäisille, että tervetuloa T7:n sylinteriryhmään pistämään juhlat pystyyn! Se oli sitten B205E:n loppu, minun osalta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Tuli ostettua og9-3 2.0t vm.03 huutokaupasta. Autossa on RE85 stage1 , ajettu RE85 sekä bensalla. Ei oo mitään tietoa onko ilmamassa mittaria vaihdettu, pitäskö toi vaihtaa ihan varmuudeksi ? Vika valoja ei ole näkynyt.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Elähä hättäile... rahaa saa kyllä menemään, jos osia lähtee varmuuden vuoksi vaihtamaan. Sitä haluan enemmänkin painottaa, että nuo vähäisetkin CE -valon vilahdukset kannattaa ottaa vakavasti, sillä yleensä ne viittaavat johonkin alkavaan vikaan. Ite olin silloin vähäsen piittaamaton ja se kostautui.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Muutamia kysymyksiä tuossa heräillyt ... mikä on käytännössä tämä mainittu ilmamassamittarin vika? Mä ymmärrän niiden toiminnasta kuitenkin jonkin verran, mutta turboista en :D Näyttääkö se vanhuuttaan jotenkin lineaarisesti johonkin suuntaan väärin, vai mitä sille tapahtuu? Ja mitä se aiheuttaa rikkoakseen koneen?

Sitten noista turboista. Tuolla omalla on 325000 ajettu, joten tuskin siellä ainakaan se alkuperäinen Garrett on enää kiinni. Oon katsellut googlen kuvia siitä ja Mitsusta, mutten löydä sellaista kuvakulmaa, että voisin noita verrata niin että löytys joku juttu, josta voisin varmasti tunnistaa kumpi siellä on. Työkiireiltä en ylipäänsä oo ehtinyt uhrata aikaa tuolle ajatukselle ja asian tutkimiselle. Eli ... osaatteko kertoa jonkun selvän eron, josta erotan Garrettin ja Mitsun?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Onnea uudesta perheenjäsenestä!
Et maininnut mikä oli ennen ja millä koneella, mutta kyllä sitä helposti hämmentyy kun ensimmäistä bensaturbo-autoa pääsee ajamaan. Ihan vakionakin liikahtaa ihan erilailla kun joku tavis bensakoneellinen. Itse ainakin olin suu :o kun tuota edesmennyttä 9-5:sta ekaakertaa koitin; siinä 2.3 viinapannu ja 250jotain. Ja kyllähän se automaagi-malmilaiva liikahti :mrgreen:
Melkovarmaan siellä on jo joku ”stage” sisällä, jos sitä on muutenkin ”hoidettu” hyvin.

Voi se hyvinkin olla alkuperäinen fööni. Mulla 9-5:ssä petti 400K:n kohdalla ja sillon oli rankkaa das motorbahn ajoa alla melko pitkään.
Vanhuuttaan ne alkaa viheltämään enemmän ja vähemmän. Osaava mekaanikko (minä en ole) sanoo jo jotain ihan koittamalla sormella onko välyksiä.
Sinänsä edullinen ja helppo osa vaihtaa, ei mitenkään turha sijoitus mielenrauhaan noilla kilsoilla. Samalla optimoi ja saa vielä lisää sitä alavääntöä. Tekijämiehet osannee niistä kertoa enemmän.
Ajossa posahtaessa voi helposti hajoittaa koneen jos sattuu imupuolelta siivet lentelemään koneeseen sisään. Pakopuolen räjähdys ei niin pahaa saa (aina) aikaan, muuttuu vapaasti hengittäväksi öljypolttimoksi :roll:

Vihellin pyörii vinhaa kyytiä ja käy kuumana, se tykkää kun konetta ei sammuta heti kun auto pysähtyy. Anna käydä tyhjänä minuutti-pari, riippuen kuormituksesta tietysti tai lähesty viimeiset kilometrit hyvin maltillisesti. Lähtiessä on hyvä antaa moottorin lämmetä ennekun alkaa somottaa. Lisää käyttöikää huomattavasti.

Minua kiinnostaa kanssa softa/johto jolla autoon pääsee käsiksi, VAG:lla on hieno systeemi jolla voi koodailla melkeen ihanmitäikinä mieleen tulee. Saa myös koko koslan sekaisin helposti, jos oikein innostuu :lol:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

shamrock kirjoitti:
Pe Heinä 02, 2021 18:11
Muutamia kysymyksiä tuossa heräillyt ... mikä on käytännössä tämä mainittu ilmamassamittarin vika? Mä ymmärrän niiden toiminnasta kuitenkin jonkin verran, mutta turboista en :D Näyttääkö se vanhuuttaan jotenkin lineaarisesti johonkin suuntaan väärin, vai mitä sille tapahtuu? Ja mitä se aiheuttaa rikkoakseen koneen?
Yksinkertaistetusti: T7 ei ole ns. ahtopainerajattu vaan ilmamassarajattu. Jos auto ei pysty toteuttamaan kaasupolkimella pyydettyä ilmamassaa, niin se nostaa ahtopainetta tiettyyn rajaan asti. Kun ilmamassamittari ikääntyy, niin se ei "näe" kaikkea virtaavaa ilmamassaa, eli ilmaa menee todellisuudessa enemmän kuin mitä se kertoo moottorinohjaukselle. Tällöin se nostaa ahtoja.. ja kun polttoainetta ei tule tarpeeksi(eli syötetään virheellisesti mitatun ilmamassan mukaan), niin moottori käy laihalla ja mäntä sulaa.

Itse vaihdan ilmamassamittarin 150tkm välein vaikka se olisi ehjä. Se on niin halpa moottorin vakuutus, ettei siinä todellakaan kannata alkaa säästämään. Vanhalla ilmamassamittarilla leikkiminen on kuin pelaisi venäläistä rulettia useammalla kuin yhdellä patruunalla. Hyvin pian napsahtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Pakari kirjoitti:
Pe Heinä 02, 2021 21:02
Itse vaihdan ilmamassamittarin 150tkm välein vaikka se olisi ehjä. Se on niin halpa moottorin vakuutus, ettei siinä todellakaan kannata alkaa säästämään. Vanhalla ilmamassamittarilla leikkiminen on kuin pelaisi venäläistä rulettia useammalla kuin yhdellä patruunalla. Hyvin pian napsahtaa.
Tästä esimerkistä kyllä kannattaa ottaa oppia! :!:

Itellä kolkin kone porsi juuri tuon piilevän ilmamassamittarivian takia. :evil:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Kaverilla viime sunnuntaina OG 9-5:sta myös. Matka-ajoa mäkisellä tilellä, kärry perässä ja oli vilkutellut CE valoa. Parin sadan kilsan jälkeen tuli öljyt pihalle kaikista koneen tiivisteistä ja pakoputkesta. Pikadiagnoosina mäntävaurio. Kestihän tuo kuitenkin puolisen miljoonaa kilometriä ennen porsimista.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Aamulla laitoin IMM:n tilaukseen. Ja katselin tuonne pellin alle ja googlailin kuvia Garretista ja Mitsusta. Mulla tuo kellon laipan kiinnityspiste on selvästi sellaisen "piipun" päässä, joten kuvien perusteella mun mielestä tuo ahdin on kuin onkin Mitsu?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tänään saapui Matkahuoltoon tuo uusi IMM, ja myös vikakoodinlukija. Mulla tuota CEL:liä on sytytellyt juurikin se mistä auton myyjäkin sanoi, eli P0420. Oli muistissa, muttei taas ainakaan viikkoon ole valokaan palanut, toki nollaillut sitä olen F28:a irroittamalla. Nyt se on rehellisesti testerillä nollattu, odotellaan meneekö missään kohtaa osatestit ollenkaan läpi.

No, toisaalta aika pian huomasin että autossa on pieni vuoto turbon ja dp:n laipassa, ja laippa on kiristetty hieman vinoon. Onko tuossa joku tiiviste, vai avaanko vaan ja koitan asemoida paremmin ja saada vuodon kuriin. Sitä ennen ei kannata pahemmin kait edes lambdojen koodeja ihmetellä?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Turbon ja downpipen liitos on kartiomainen ilman tiivistettä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

shamrock kirjoitti:
La Heinä 03, 2021 12:15
Aamulla laitoin IMM:n tilaukseen. Ja katselin tuonne pellin alle ja googlailin kuvia Garretista ja Mitsusta. Mulla tuo kellon laipan kiinnityspiste on selvästi sellaisen "piipun" päässä, joten kuvien perusteella mun mielestä tuo ahdin on kuin onkin Mitsu?
Palaan tähän omaan viestiini, kun siihen ei vastausta tullut ... eikö tuo nyt näytä silltä että se ois Mitsu joka tuossa on paikallaan? Tyyppikilpeä yritin kurkkia joka raosta mutta siitä nään ehkä kaks numeroa, sen vois nähdä jos ottais umpion irti
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin