Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Täältä löytynee kaikki, mitä tarvitsee tietää P0420:sta. https://saabwisonline.com/a4/9-3/2001/2 ... -t7/p0420/
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Tarvikekatit nyt on lähtökohtaisesti paskoja. Muutamalla satasella ei voi saada tuotetta, jossa pelkkä raaka-aineiden arvo on enemmän.

Pointtina se, että lambda-anturi ei oikeastaan voi olla rikki sitten, että tuo koodi tulee
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

duuduu kirjoitti:
To Elo 05, 2021 10:16
Tarvikekatit nyt on lähtökohtaisesti paskoja. Muutamalla satasella ei voi saada tuotetta, jossa pelkkä raaka-aineiden arvo on enemmän.

Pointtina se, että lambda-anturi ei oikeastaan voi olla rikki sitten, että tuo koodi tulee
Joo, siis tiedän ettei ole lambdan viasta kysymys vaikka jossakin kohtaa saatoin puhua "kakkoslambdan koodista". Jostakin syysten sen verran moni autojen kanssa touhuava jonka tunnen, puhuu siitä just noin, että kun auton myyjä mainitsi kakkoslambdan koodista, tiesin että siellä on just tuo P0420 ennen kuin edes lukijan hankin. Kaipa se on monelle jäänyt puhekieleen siitä, että tuo koodi tulee juurikin sen perusteella mitä kakkoslambda haistelee.

Mikä toisaalta on mun mielestä aika perseestä, jos sallitte ilmauksen. Jos auton päästöt on ihan ok, eikö enemmän pitäis kiinnostaa se mitä tulee molempien kattien jälkeen ulos putkesta? Jos nyt jostakin syystä ykköskatin jälkeen arvot ei vielä olekaan ihan toivottua, turhaa kiusaa tuo vaan tekee omistajille. Varsinkin näissä vanhemmisa autoissa, joissa tilanne voi olla se että kelvollista osaa ei enää edes kertakaikkiaan saa. Siksipä ajattelin että suosiolla vaikka siirrän tuon kakkoskatin taakse.

Ja no, tuntematta mitä kaikkea tuossa ohjelmistossa piilee, mutta toisaalta mitä moottoreista ymmärrän, sen tiedän että moni muukin asia saattaa vaikuttaa ja antaa virheellisiä koodeja. Alusta asti tiesin että tuossa oli turbon ja dp:n välissä se vuoto. Ja nyt ahtopainemittaria asentaessa löytyi se viritys bypassin ohjausventtiilistä. Kun tiedetään että autossa on ollut pakovuoto ennen lambdoja, alipainevuoto, sekä mahdollisesti bypass ei ole toiminut oikein, on melkoisen oletettavaa että lambdasäätely on ollut pikkasen metsässä. Nämä kun nyt on ratkottu, toistaiseksi ainakin koodi on pysynyt poissa. Tosin osatesteissä katti roikkuu yhä sitkeästi "imcomplete" tilassa, mutta vikakoodia ei oo nyt tullut 400 kilsan ja kolmen päivän ajoilla.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kootut vinkit ensikertalaiselle turboilijalle?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Holkki lambdan alle Saksasta rahteineen vajaa 11 euroa, eilen paikalleen ... tänään OBD-osatestit ensimmäistä kertaa ikinä läpi :D
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin