Saab 9-3 viritys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
rotanrotta
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Heinä 08, 2021 06:15

Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja rotanrotta »

Moro, tuli hankittua 2001 vuoden 9-3 SE saab, entisen omistajan mukaan softa laitettu mutta mitään todistetta siitä ei ole. Onko jotenkin mahdollista saada selville mikä softa laitettu (jos on)?

Mitä softan jälkeen seuraavaksi, onko 3” downpipestä hyötyä vakio turbolla vaiko ensin turbon päivitys ja sitten downpipe ja avarampaa putkea?
93TJb
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 20:18
Paikkakunta: Kempele

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja 93TJb »

Sidistä + ja - yhtäaikaa pohjaan niin jos aukeaa opensid niin jotakin on tehty ohjelmalle. Paikkakunnalta jonku softaajan tykönä käy mutkan jos nyt haluaa tarkemmin nähä mitä siellä on. 3 tuuman putkella ja vähä isompaa suutinta ja vaikka se 15t mitsu nii siinä alkaa perus t7 motille olemaan ihan tarpeeksi mitä kestää
9000 cs -94 stage?
9-5 - 98 stage 1
9000 cse - 97 varaosapeli
#5903
Tech 2 hommat
T5 , 7 ja 8 ohjelmointia
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja Kaide »

rotanrotta kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 06:20
Moro, tuli hankittua 2001 vuoden 9-3 SE saab, entisen omistajan mukaan softa laitettu mutta mitään todistetta siitä ei ole. Onko jotenkin mahdollista saada selville mikä softa laitettu (jos on)?

Mitä softan jälkeen seuraavaksi, onko 3” downpipestä hyötyä vakio turbolla vaiko ensin turbon päivitys ja sitten downpipe ja avarampaa putkea?
Jos auto ei ole toivottoman laiska tuhnu niin on softattu. Vakionahan tollanen on raivostuttavan laiska ja sen kyllä huomaa jos edes vähän kulkua on
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja SS »

Laiskuus ehkä riippuu siitä mihin vertaa, 70hp vaparin jälkeen tuommoinen 150hp turbo tuntui käsittämättömän ripeältä laitteelta :mrgreen:
93TJb kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 07:28
Sidistä + ja - yhtäaikaa pohjaan niin jos aukeaa opensid niin jotakin on tehty ohjelmalle.
Tosin jos ei mitään aukea niin voi silti olla softattu.

Ahtopaineet voi katsoa vaikkapa jollain OBD-pulikalla, vakionahan matalapaineturbossa taisi olla ainoastaan 0.4bar.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja shamrock »

SS kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 17:58
Laiskuus ehkä riippuu siitä mihin vertaa, 70hp vaparin jälkeen tuommoinen 150hp turbo tuntui käsittämättömän ripeältä laitteelta :mrgreen:
93TJb kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 07:28
Sidistä + ja - yhtäaikaa pohjaan niin jos aukeaa opensid niin jotakin on tehty ohjelmalle.
Tosin jos ei mitään aukea niin voi silti olla softattu.

Ahtopaineet voi katsoa vaikkapa jollain OBD-pulikalla, vakionahan matalapaineturbossa taisi olla ainoastaan 0.4bar.
Toi muuten oli mielenkiintoinen tieto. Mulle kun tuo turbo haettiin, kaveri ajoi sitä ja mä vanhalla vaparilla kotiin. Mulla ei ollut mitään toivoa pysyä lähelläkään kun risteyksistä kiihdytettiin valtatielle. Eikä se 130 vs 150 heppaa ero voi olla noin iso ... no toki, on sitä eroa väännössäkin, muttei tuo nainen turbon ratissa siitä varmasti kaikkea ottanut irti. Mun oli pakko :D Joku OBD-palikka löytyy jolla saa jotain livedataakin luettua, tais olla Nexas NL100. Löydänkö mä siitä nuo ahdot jostakin?
'01 9-3 2.0 turbo
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja SS »

shamrock kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 19:39
SS kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 17:58
Laiskuus ehkä riippuu siitä mihin vertaa, 70hp vaparin jälkeen tuommoinen 150hp turbo tuntui käsittämättömän ripeältä laitteelta :mrgreen:
93TJb kirjoitti:
To Heinä 08, 2021 07:28
Sidistä + ja - yhtäaikaa pohjaan niin jos aukeaa opensid niin jotakin on tehty ohjelmalle.
Tosin jos ei mitään aukea niin voi silti olla softattu.

Ahtopaineet voi katsoa vaikkapa jollain OBD-pulikalla, vakionahan matalapaineturbossa taisi olla ainoastaan 0.4bar.
Toi muuten oli mielenkiintoinen tieto. Mulle kun tuo turbo haettiin, kaveri ajoi sitä ja mä vanhalla vaparilla kotiin. Mulla ei ollut mitään toivoa pysyä lähelläkään kun risteyksistä kiihdytettiin valtatielle. Eikä se 130 vs 150 heppaa ero voi olla noin iso ... no toki, on sitä eroa väännössäkin, muttei tuo nainen turbon ratissa siitä varmasti kaikkea ottanut irti. Mun oli pakko :D Joku OBD-palikka löytyy jolla saa jotain livedataakin luettua, tais olla Nexas NL100. Löydänkö mä siitä nuo ahdot jostakin?
Ainakin kännykkään liitettävillä bluetooth palikoilla saa ahdot näkyviin, esimerkiksi Torque ohjelmalla. Itsenäisistä palikoista en tiedä, todennäköisesti niillä saa luettua vaan vikakoodit.

Tuommoinen 150hp turbo menee vakiona 0...100 8,5sek joten ei se ihan laiskimmasta päästä ole.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on automaatti ja softassa alimpien vaihteiden vääntörajat paikoillaan, niin alle motarinopeuksien ei välttämättä ihan heti huomaa eroa onko auto softattu eli ei. Manuaalissa se turbopotku tuntuu ihan eri tavalla kaupunkivauhdeissakin.

Jos myyjä on todennut että softa on laitettu, niin uskoisin että on laitettu. Mutta kysymys kuuluu että mikä ja kenen softa, ja se selviää varmasti vain lähimmällä softaukkelilla vierailemalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On siinä se etu, että kytkin ei välttämättä ala heti luistamaan, jos oli jo valmiiksi softattu. Hommahan yleensä menee niin, että ensin laitetaan stage 1, sitten uusitaankin kytkin. Ja jonkin ajan päästä vaihdetaan Garretin tilalle Mitsu ja softataan uudestaan. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7547
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9-3 viritys

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

että ensin laitetaan stage 1, sitten uusitaankin kytkin. Ja jonkin ajan päästä vaihdetaan Garretin tilalle Mitsu ja softataan uudestaan.
Tässä vaiheessa ollaan tällä hetkellä. ( RE85 stg1 ) ja yllämainitut temput on tehty.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin