OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabsurdi
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

no tässä taas...

no kiva että joku komppaa mun VectraB -kokemusta. auto on halvempi kuin 9-3 ja siksi tuntuu tylsältä että 9-3 on kuitenkin "vanhempaa tekniikkaa" alustaltaan. selitys niihin ehkä puuttellisiin ajo-ominaisuuksiin on jonkun kuulemani mukaan se hammastangon (ja siis myös raidetankojen) sijainti ylempänä kuin yleensä. vectraB:tä kerran aurauksien säätöön kysellessäni huoltomies kysyi, että onko siinä ne raidetangot siellä ylhäällä..? no en sitä silloin oikein ymmärtäny, kun B:ssähän ne on siellä noin vanteen napojen korkeudella. no siis vectraA:ssa ilmeisesti sitten on ollut ja sellaista olivat joskus säätäneet.

saab on hyvä auto, tai sitten saabismi on vaan menny krooniseksi : )

-absu-

ps. 96 super olis kyllä makea historic-harraste - aikoinaan oli yks 96 -76 , sympaattinen auto : )
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Nyt sitten alkoi itselläkin tuo ratin tärinä. Osasyynä oli viallinen rengas, se on hoidettu alta pois mutta jotain jäi. Oireet samanlaiset mihin oon tottunu sisänivelen ollessa tiensä päässä, joten epäilen kovasti tuota holkkia. Eniten "vatkaa" voimakkaasti kiihdyttäessä, pintakaasulla tai hidastaessa ei juurikaan. Mutta kun nyt ollaan tässä kohtaa vuotta ja pihalla joudun aina autoa remppaamaan, kysymys kuuluu että voiko tuo holkki aiheuttaa enempää tuhoa jos siirtää hommaan keväälle ja sietää tärinää talven? Stefaa se toki syö, mutta se nyt toki menee samalla vaihtoon muutenkin. Tosin saattaa olla ettei tuolla oo askissa enää juurikaan öljyjä jäljellä ... :D
'01 9-3 2.0 turbo
kepu68
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2015 08:01

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja kepu68 »

Mulla oli sama tärinäongelma joka korjaantui uudella (käytetyllä) vasemmanpuoleisella vetoakselilla, myös tuon holkin vaihdoin, mutta syy oli vetoakselissa joknka malja oli ihan finaalissa.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

shamrock kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 15:00
...kysymys kuuluu että voiko tuo holkki aiheuttaa enempää tuhoa jos siirtää hommaan keväälle ja sietää tärinää talven? Stefaa se toki syö, mutta se nyt toki menee samalla vaihtoon muutenkin. Tosin saattaa olla ettei tuolla oo askissa enää juurikaan öljyjä jäljellä ... :D
No kun ajatellaan, että akselissa on molemmissa päissä nivelet ja siellä välillä joku väljäks mennyt holokinretale aiheuttaa ylmääräsiä värinöitä ja tutinoita toistuvasti, eli lähes jatkuvasti, niin tästähän vois joku tehä semmosen piätelmän, että joku paikka vois jopa rasittua.

No toisaalta, keväthän koittaa ennen kuin edes kerkiät tajutakkaan, joten eihän sieltä mikkään kerkiä ees hajotakkaan.

Mutta sehän on pitkälti kiinni siitä, että minkälaisia noppeuksia ajelet enimmäkseen. Välttelet niitä voimakkaita kiihytyksiä, ajelet pintakaasulla ja hiljentelet enimmäksseen, niin kyllä niillä metodeilla ainaki kevväälle selevviit.

Eli nuku yös ihan rauhassa ja piä huoli siitä, että laatikossa on tarppeeks öljyä, jos sen loppuminen pelottaa, vaikka mistä kautta ne öljyt sieltä pellolle valus, kun se vetoaksel on paljon ylempänä kun laatikon pohja. :lol:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Itseasiassa, niin jännää kuin se onkin niin rauhoittu ihan valtavasti kun vaihdoin TAAKSE uudet iskarit. Toinen Koni Sport kuoli pari viikkoa sitten täysin, en vaan ehtinyt aiemmin vaihdella. Sport-alustalle tarkoitetut Sachsit meni nyt budjetin takia taakse. On se jännää miten nuo värinät etenee autossa, aivan mitätön tärinä tuntuu vedettäessä ratissa kun tietää sitä nyt seurata, mutta muutos oli kyllä uskomaton.
'01 9-3 2.0 turbo
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Hieno juttu!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3 -00 ja ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

kepu68 kirjoitti:
Ti Syys 21, 2021 10:51
Mulla oli sama tärinäongelma joka korjaantui uudella (käytetyllä) vasemmanpuoleisella vetoakselilla, myös tuon holkin vaihdoin, mutta syy oli vetoakselissa joknka malja oli ihan finaalissa.
Puhutko sisemmästä vai ulommasta nivelestä? Mä kun vedän tuolla isohkoa asuntovaunua, ja tarkoitus olis sekä nuo vetarit, holkki että moottorin tuenta katsoa läpi. Mutta sisäpäähän näkyy useimmilla olevan myynnissä pelkkää tripodia, kokonaisia vetareitakin kun katsoo niin ulompi nivel niissä tulee mukana toki mutta sisäpäähän vain se tripodi. Aiemmissa autoissa, ei-Saabeissa tän tyyppiset oireet on olleet yleensä just sisänivelen syytä. Mutta saako sitä näihin edes, että vois oikeasti kaiken vaihtaa?
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin