OG 9-3 lisävalon kytkentä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Reetum
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 20:42

OG 9-3 lisävalon kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reetum »

Noniin, auttakaas viisaammat tyhmempää.

Elikkäs, kun kytkin led-barin sillä tavalla kuin sen olen muissa autoissa tehnyt, ei lisävalo sammunutkaan enää viiksestä, vaan heräte jää ns. "päälle". Kun auto ei ollut käynnissä, valo sammui, mutta useiden sekuntien viiveellä.
Tämä varmaan olisi pitänyt olla ennalta tiedetty homma, mutta itselle ei ole aikaisemmin tullut vastaan.
Nykyinen kytkentä on siis kaupasta valmis johtosarja, jossa rele, piuhat akulle, piuhat valolle ja heräte piuha. (Heräte ryöstetty suoraan pitkien johdosta)

Kaipaan siis niin yksinkertaiset ja rautalangasta väännetyt ohjeet siihen, kuinka saan lisävalon pelaamaan pitkien viiksestä, kuin vain on mahdollista.

Nöyrimmät kiitokseni.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kokeilepa nypätä irti se releelle tuleva ohjausjohto, sammuuko silloin valot heti? Oletus olisi että se liittyy tuohon valonvalvontapiiriin, sinne jää pieni jännite joka riittää käämille.

Esimerkkinä mun asuntovaunun kaasulämmittimen magneettiventtiili, siellä on erikseen vetokäämi joka avaa sen, ja pitokäämi joka juuri ja juuri jaksaa pitää auki. Näin säästetään akkuvirtaa. Sulla toimii nyt ikäänkuin tuo pitokäämiominaisuus. Jos omistat yleismittarin, mittaa se releen ohjausjännite silloin kun se jää päälle.

Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla laittaa järeämpi rele, jossa olisi suurempi katkaisukyky eli enemmän jousivoimaa koskettimilla. Silloin tuo jännite ei välttämättä riittäisi pitämään käämiä vetäneenä.

Joissakin, esim ecun releissä käytetään vastusta rinnalla purkamaan käämin varaus ja suojelemaan ecua tältä piikiltä. Joku elektroniikkaan paremmin vihkiytynyt osannee kertoa toimisiko se tässä, tosin se saattaa sotkea sitten sen valonvalvontapiirin. Toisaalta jos se jäävä ohjausjännite on riittävän pieni, löytyiskö sopivaa diodia, jonka kynnysjännite ei ylittyisi.

Samnkaltaista ongelmaa oli joskus pikkuveljwn S40:ssä ... itse en sitä rakentanut, mutta muistaisin isän kikkailleen sen niin, että laittoi toisen releen välille, jota ohjasi lähivalojen johto. Tämä toimi siis niin päin, että lähivalojen syttyessä katkaisi jännitteen pitkiltä.
'01 9-3 2.0 turbo
Reetum
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 20:42

Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä

Viesti Kirjoittaja Reetum »

Joo, valo sammuu aina kun herätteen nyppää irti, eli juuri niinkuin kuvailit niin sinne pieni jännite aina jää.

Kiinnostaisi kuulla jos jollakin olisi kokemusta sanoa suoraan että kuinka ovat itse toteuttaneet, itsellä ei varsinaisesti tietotaito riitä ruveta mitään omaa kehittelemään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laita auton omat valot kuntoon ni ei tarvii pohtia moisia.... :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Laitoin nyt itselle kans ledbarin kun halvalla sai. Kytkin niinkuin sinäkin, ja toimii. Sen verran mittaillessa selvisi, että sinne jää 2V jännite tuohon valovalvontaan. Mutta mun sarjassa on 40A rele. Tuo virransieto tarkoittaa myös katkaisukykyä, eli mitä järeämpi rele, sen vahvempi palautusjousikin siellä on. Sulla toi 2V riittää pitämään releen nyt vetäneenä, kun jousen voima ei sitä irroita.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin