Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Soki »

Ostin tuolasen ctek laturin ja siinä mukana kiinteälle asennukselle johdot, jossa rinkulat toisessa päässä ja toisessa pistoke laturin johtoon.
Ajatuksena laittaa tuo niin että kesäaikaan voi törkätä seisontapäiviin(viikkoihin) johdonnokkaan ja talvella saa olla katkuvasti. (Liika monta akkua on jäätynyt p@skaksi….)
Onko mitään merkitystä, onko navoissa vai miinus rungossa ja plus navassa? Potilas siis 9-3cab/2000.

Näin vanhassa ei ilmeisesti (talvea ajatellen) ole/olisi ongelmaa vaikka akun irrottaa kokonaan ja säilyttää jossain lämpimässä? Ei katoa tiedot ecusta vaimikäseon?
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

Navoissa on ctekin ihan hyvä olla kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Mulla cabissa ihan navoissa kiinni. Muistaakseni vielä vaihdoin ne johdon päät isompiin Abicoihin, että akun navan pultti meni läpi.

Mulla AGM-akku ja pidän kiinni autossa läpi talven (lämmin talli) ja aina välillä latailen.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Soki »

Säilytystalli on kylmä/eristämätön mutta katon alla. Aattelin jättää laturin talveksi kiinni, ctekin pitäisi olla ihan uskottava ettei suotta keitä kuiviin…

Laitoin samantien muutamaan muuhunkin koneeseen vastaavan. Liian monta akkua on jäätynyt rikki ja toisaalta koneita on senverran, että viimetalvinen jumppa laturi-toiseen ja eespäin vaihtuu nyt kiinteisiin noiden enemmän kesä/sulanajan käytössä olevissa.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

O.K. kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 08:34
Mulla cabissa ihan navoissa kiinni. Muistaakseni vielä vaihdoin ne johdon päät isompiin Abicoihin, että akun navan pultti meni läpi.

Mulla AGM-akku ja pidän kiinni autossa läpi talven (lämmin talli) ja aina välillä latailen.
Vinkkinä, jos ei halua askarrella:
M8-kokoiselle ruuville sopivia johtoja saa myös valmiina:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455531/ ... sliittimet

Kuvasta poiketen johdossa on samanlaiset valetut(?) liittimet kuin laturin mukana tulevassa M6-ruuveille sopivassa johdossa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Maxi-sulakeboksissa on valmis m6 terminaali ja korissa maadoitus vieressä. Tuskin vaikuttaa laturin toimintaan muutama kymmenen senttiä paksua johtoa akulta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Soki »

Askartelu, varsinkaan sähkölaitteiden tiimoilla, ei ole mun the juttuja… Siksipä olin jälleen ylen hövelillä päällä ja laitoin tälläsen missä lisänä kivat vilkkuvat valot :roll:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455569/ ... sliittimet

Miinuksena tuossa nyt, että kaikki pelit ilmoittaa akun olevan near or allmost dead :facepalm_man: itäisen punaista räpsyy :oops: noo eipä tarvii turhaa latailla :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos autolla ei aja pitkään aikaan, parhaiten virta pysyy akussa miinus kenkä irroitettuna. 2-3kk välein jos lataa, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Jos akun jättää autoon kytketyksi, siellä autossa tyypillisesti on hieman virrankulutusta ja se luonnollisesti tyhjentää ennen pitkää akun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
talladega900s
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2019 13:06

Re: Ylläpitolaturin kiinteä asennus

Viesti Kirjoittaja talladega900s »

Juuri asensin talveksi amerikkalais-valmisteiseen moottoripyörään Ctekin plugilla. Pientä kikkailua vaati, mutta plugi on nätisti piilossa satulan alla. Ei pitäisi olla ongelmana sinullakaan, katsoo vaan kytkennät oikein, miinus ensin irti jne. Plugin saa kiinnitettyä varmaan konehuoneeseen aika helpostikin, jos haluaa. Pakkauksessa tulee myös koukut, jos otat akun irti kokonaan. Suosittelen, eikä ole vaikeaa👌🏻👍
Vastaa Viestiin