Satku käräyttelee startteja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Nyt on käynyt jo kolme kertaa niin, että auto (-96 900 s B204I) ei starttaa enää ollenkaan eikä startin solenoidikaan "naksu" lainkaan. Vika on korjaantunut startin vaihdolla joka kerta ja startti on haissut sellaiselta palaneelta elektroniikalta. Taustatietona sen verran, että virtalukon pohjassa on jotain vikaa. Avainta on käännettävä manuaalisesti hieman takaisin päin start -asennosta käynnistetäessä, jotta startti ei jää pyörimään. Kunnossahan tuon avaimen pitäisi palautua itsestään (jousella?) "on" -asentoon "start" -asennosta. Epäilys siis luonnollisesti on, että statti on jäänyt pyörimään bendix vaihtipyörän kehälle moottorin niin, että startti on kärähtänyt.

Veikeän lisämausteen tapaukseen tuo se, että en ole koskaan itse ollut paikalla, kun autoa on startilla käynnistetty viimeisen kerran ennen kuin ei taas ole lähtenyt kuin työntämällä käytniin ennen seuraavan startin vaihtoa. Itsellä ei siis ole varmaa tietoa siitä, _miten_ autoa on silloin viimeise kerran startattu. Kahdella ensimmäisellä kerralla vika ilmaantui autopesulassa, josta käsin pesty auto palautettiin ajamalla minulle. Jututin autopesulan pitäjää ja he eivät olleet huomanneet mitään poikkeavaa ja suoraan kysyttäessä startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle.
Kolmannella kerralla auto oli lainassa tuttavallani, jolle kyllä selitin selkeästi miten autoa pitää käyttää ja että on varottava startin päälle jäämistä. Auto kuitenkin jäi hänellä ajosta parkkihalliin ja oire oli sama kuin ennenkin: edes startin solenoidi ei naksahda ja konehuoneessa on "kärähtäneen sähkön" haju. Startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle ainakaan siten, että sitä olisi kuullut.

Epäilen nyt syypääksi tuota virtalukon pohjaa ja sitä, että startti olisi kuitenkin jäänyt kehälle epäiltyjen hajottajien vastalausesita huolimatta. Eihän sitä välttämättä huomaa. Kysymys kuitenkin kuuluu; voiko esim jokin virtapiikki aiheuttaa startin rikkoutumisen? Jos voi, mikä sen voisi aiheuttaa ja voiko sitä jotenkin turvallisesti yleismittarilla mitata ja miten? Toisekseen, jos starttimoottori kärähtäisi, eikö solenoidin pitöisi kuitenkin herätevirrasta vetää?

Huomionarvoinen seikka muuten on, että autolla on näiden kolmen alle vuoden sisällä vaihdettujen starttien välillä kuitenkin ajettu aina useita tuhansia kilometrejä. :saab:
Kiitos taas jälleen kerran jos osaatte ammentaa viisauttanne ja kokemustanne!

Ps. ostin jo speedpartilta 1400 sek virtalukon pohjan. Olisiko saanut jostain halvemmalla?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja mestari »

no ehkä purkuautosta virtalukko sekä startti.
kandee stekkailla vielä osien vaihdon jälkeen virtasyötöt ettei startti taas jää päälle :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se palautusjousi on virtalukonpohjassa. Meidän edellisestä femmasta meni startti ihan totaalisen romuksi, kun startti jäi päälle ja vapautui vissiin 1,5km ajon jälkeen. Vaimo oli ajanut ja auto oli kuulemma kulkenut huonosti siihen saakka. Taisi startti ottaa hyvin kierroksia. Avasin uteliaisuuttani sen virtalukonpohjan ja sieltä oli murtunut pieni jousta pitävä stoppari irti. Kallis murunen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran lauantai ehtoolla kun oli saab lainassa kuulin jo kaukaa kun tultiin startti päällä pihaan :D
emäntä sanoi että muuten hyvä mutta pitää konua ääntä
no eipä auttanut kuin alkaa nostella puun oksaan konetta pois ja vauhtipyörää ja starttia vaihtamaan että pääsi sitten sunnuntain iltapäivällä ajeleen kotia kohti. :mrgreen: tosin siihen aikaan ajeltiin kuupalla päivä ajot
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
talladega900s
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2019 13:06

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja talladega900s »

PyryR kirjoitti:
La Syys 18, 2021 15:58
Nyt on käynyt jo kolme kertaa niin, että auto (-96 900 s B204I) ei starttaa enää ollenkaan eikä startin solenoidikaan "naksu" lainkaan. Vika on korjaantunut startin vaihdolla joka kerta ja startti on haissut sellaiselta palaneelta elektroniikalta. Taustatietona sen verran, että virtalukon pohjassa on jotain vikaa. Avainta on käännettävä manuaalisesti hieman takaisin päin start -asennosta käynnistetäessä, jotta startti ei jää pyörimään. Kunnossahan tuon avaimen pitäisi palautua itsestään (jousella?) "on" -asentoon "start" -asennosta. Epäilys siis luonnollisesti on, että statti on jäänyt pyörimään bendix vaihtipyörän kehälle moottorin niin, että startti on kärähtänyt.

Veikeän lisämausteen tapaukseen tuo se, että en ole koskaan itse ollut paikalla, kun autoa on startilla käynnistetty viimeisen kerran ennen kuin ei taas ole lähtenyt kuin työntämällä käytniin ennen seuraavan startin vaihtoa. Itsellä ei siis ole varmaa tietoa siitä, _miten_ autoa on silloin viimeise kerran startattu. Kahdella ensimmäisellä kerralla vika ilmaantui autopesulassa, josta käsin pesty auto palautettiin ajamalla minulle. Jututin autopesulan pitäjää ja he eivät olleet huomanneet mitään poikkeavaa ja suoraan kysyttäessä startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle.
Kolmannella kerralla auto oli lainassa tuttavallani, jolle kyllä selitin selkeästi miten autoa pitää käyttää ja että on varottava startin päälle jäämistä. Auto kuitenkin jäi hänellä ajosta parkkihalliin ja oire oli sama kuin ennenkin: edes startin solenoidi ei naksahda ja konehuoneessa on "kärähtäneen sähkön" haju. Startti ei kuulemma ollut jäänyt päälle ainakaan siten, että sitä olisi kuullut.

Epäilen nyt syypääksi tuota virtalukon pohjaa ja sitä, että startti olisi kuitenkin jäänyt kehälle epäiltyjen hajottajien vastalausesita huolimatta. Eihän sitä välttämättä huomaa. Kysymys kuitenkin kuuluu; voiko esim jokin virtapiikki aiheuttaa startin rikkoutumisen? Jos voi, mikä sen voisi aiheuttaa ja voiko sitä jotenkin turvallisesti yleismittarilla mitata ja miten? Toisekseen, jos starttimoottori kärähtäisi, eikö solenoidin pitöisi kuitenkin herätevirrasta vetää?

Huomionarvoinen seikka muuten on, että autolla on näiden kolmen alle vuoden sisällä vaihdettujen starttien välillä kuitenkin ajettu aina useita tuhansia kilometrejä. :saab:
Kiitos taas jälleen kerran jos osaatte ammentaa viisauttanne ja kokemustanne!

Ps. ostin jo speedpartilta 1400 sek virtalukon pohjan. Olisiko saanut jostain halvemmalla?
Omassa -97 900s talladegassa oli sama vika. Startti jäi käynnistyksestä pyörimään - ja sehän meni rikki. Jostain syystä ilmanvaihto meni samalla.
Romuttamolta uusi virtalukonpohja ja uusi startti, niin sillä se selvisi.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Okei! Sulla hävisi oire virtalukon uudella pohjalla.Itsellä on nyt virtalukko pohjineen irti. Tuntuu että ongelma on, että itse virtalukko ei palauta avainta "on" -asentoon. Tällä ei kait pitäisi olla virtalukon pohjan (katkaisijan) kanssa varsinaisesti tekemistä.

Aloin epäilemään, onko vika itse virtalukossa ja sen (jousi?)järjestelmässä, jonka pitäisi palauttaa avain start- asennosta on -asentoon. Onkohan näihin virtalukkoja vaihdeltu?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 19:33
Se palautusjousi on virtalukonpohjassa
:idea:
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Satku käräyttelee startteja

Viesti Kirjoittaja PyryR »

CDTA kirjoitti:
Ma Syys 27, 2021 12:18
Mertmi kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 19:33
Se palautusjousi on virtalukonpohjassa
:idea:
No juu niimpä kuulemma onkin! Kiitos tiedosta. Käytin virtalukkoa pohjineen Aseman Lukossa, jossa on Saabin lukkoihin erikoistunut ammattilainen. Itse lukko olui kunnossa.

Nyt siis vain uutta pohjaa paikalleen ja lukko paikalleen, alunperin itse virtalukon pohjaa epäilinkin syylliseksi. Taas kannatti ammattilaisella varmistaa! :)
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Vastaa Viestiin