OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
OG 9-3, 113kW, 154hp, vm. 1999, 400 000km,B204E. Auto lähtee huonosti käyntiin, saa sahailla n.5s ennen kuin starttaa. Bensapumpun ämpäreineen, takaiskuineen ym. vaihdoin pari päivää sitten, muttei auttanut. Mietin josko vika olisi tuossa polttoaineen paineensäätimessä,
( https://www.autonvaraosat24.fi/ridex/13653151 ) mutten löytänyt koko palikkaa konepellin alta
( https://www.autonvaraosat24.fi/ridex/13653151 ) mutten löytänyt koko palikkaa konepellin alta
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Siihen menee imusarjasta alipaineletku. Ehkä helpoin vihje.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Vaihdettu polttoaineen paineensäädin, alipaineletkut, bensapumppu takaiskuineen ämpäreineen, ei vieläkään lähde käymään kuin sahaamalla, mitä kannattais yrittää seuraavaksi... (talventulo vaan mietityttää, et mitä mahtaa akku, startti ym. tykätä kun pakkasilla joutuu sahaamaan). Mitenköhän nuo alipaineletkujen takaiskut, puhaltamalla/imemällä koitin et toimivat, mut... en tiä. Ei viitteis tonnin (ollu mulla n.17v) hintasta (muuten hyvää) autoa viedä tonnin remppaan, täytyy kai vaan ajella niin kauan kun kestää
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Jotain näissä tuntuu olevan bensalinjastossa, ainakin kun vapariin vertaa. Mulla on näitä siis kaks, 98 vapari ja 01 turbo. Vapari (Motronic) ainakin tekee painetta ku virrat laittaa päälle, ja se starttaa aina hetkessä. Sen sijaan tuo turbo ei. No se ei 2-3 sekuntia enempää vaadi, mutta kun on niin oppinut tuon ajan, aina välillä lopetan vaistolla ennenkuin se ehtii käynnistyä. Sen jälkeen sitten seuraavalla se käynnistyy kun avainta kääntää. Eli omalla kohdalla tuo kanssa on selvästi paineesta kiinni, se ottaa aikansa että se nousee tarpeeks. Edellinen omistaja oli just ennen kuin auton ostin, vaihtanut Speedpartsilta tilatun pumpun autoon, joten en usko että sekään on huono. Ja sinäkin oot vaihtanu koko ämpärin kaikkinensa. Tää on mun eka turbo, ei ole vertailukohtaa miten sen pitäis käynnistyä ... mut tuntuu että samaa vikaa, jostakin syystä linja tyhjenee aika nopeasti. Pitäiskö näissä pumpun tehdä esipainestus kun laittaa virrat päälle? Jos ei, mua saattais kiinnostaa rakentaa tuo kytkentä ihan itse.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Näissä turbovehkeissä on ihan eri lähtökohdat käynnistykselle kuin vapareissa. Etenkin softattuja saa sahata.
Bensapumpun mukanaolo on helppo tsekata kun kuuntelee virtoja päälle laitellessa suriseeko mikään missään.
Bensapumpun mukanaolo on helppo tsekata kun kuuntelee virtoja päälle laitellessa suriseeko mikään missään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
No ainakin aikaisemman 9-5 vuosimallia 1998 starttaus vaati pidemmän pyörityksen biopower-softauksen jälkeen. Se nimittäin lähti vakiosoftalla avainta hipaisemalla käyntiin. Muistaakseni siitä kysyin J. Carlsonilta ja hän jotain siihen suuntaan kertoi, sen olevan muutettu asia myöhemmissä ohjelmissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
No niin, softattuhan tämä munkin lienee. Mä ostin sen 150hp matalapaineturbona, mutta aloin epällä jotain. Mitsun ahdinhan sieltä löytyy, ja mittarin mukaan ahtaa ainakin 0.7 bariin asti.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Jep samaa kyselin suokolta mutta en enää muista mikä vastaus aiheeseen oli. Jokatapauksessa liittyi ohjelmointiin.Mertmi kirjoitti: ↑Ma Loka 04, 2021 17:58No ainakin aikaisemman 9-5 vuosimallia 1998 starttaus vaati pidemmän pyörityksen biopower-softauksen jälkeen. Se nimittäin lähti vakiosoftalla avainta hipaisemalla käyntiin. Muistaakseni siitä kysyin J. Carlsonilta ja hän jotain siihen suuntaan kertoi, sen olevan muutettu asia myöhemmissä ohjelmissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
"hehkuttakaa" eli kääntäkää virrat on asentoon ja antakaa pumpun tehdä esipaineistus loppuun asti, eli kun pumpun surina lakkaa ja sen jälkeen kääntäkää startille.
Eikä sillä "pitkällä" startilla ole mitään merkitystä käytännön kannalta.
Eikä sillä "pitkällä" startilla ole mitään merkitystä käytännön kannalta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Siihen tottuu. Jos nyt ei puhuta 15-30 sekunnista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Tuon oman kanssa tänään kokeilin tuota aamulla kun töihin lähdin kun tätä keskustelua muistelin. Sammutin ilmastoinnin ja mankan niin pääsin toteamaan, että kyllä se pumppu siellä pyörii. Tein sen itse asiassa kahdesti, siitä huolimatta se startti oli yhtä pitkä kuin aina ennenkin. Ei siis mitenkään tolkuttoman pitkä, totuin vaan tuohon vapariin ja tämä ottaa sen muutaman kierroksen enemmän aina.
Mutta tosiaan, jos pyöritän konetta, lopetan kesken ja sitten uudestaan, niin starttaa kun avainta näyttää. Teen töitä omalla autolla, valehtelematta voin sanoa että yli 20 kertaa päivässä käynnistän tuon, usein niinkin että on ollut välissä vain muutaman minuutin sammuksissa. Silti aina sama juttu.
Tämä laittais pikkuhiljaa uskomaan, että tämä ei liity bensapaineisiin ollenkaan vaan softan sielunelämään. Jotain dataa täytynee kertyä riittävästi tai jonkin arvon oltava riittävän vakaa, ennenkuin kone saa luvan käynnistyä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: OG 9-3 Polttoaineen paineensäädin / huono käynnistyvyys
Softa vaikuttaa tietysti kaikkeen, ei niinkään sen suhteen mitä anturit näyttää vaan minkälaiset kartat on esim. käynnistysrikastukselle asetettu. En oo kyllä Trionicissa niihin koskaan edes kai tutkimusmielessä kajonnut, että mitä kaikkia korjauskarttoja on käytössä startissa lämpötilojen ja akkujännitteen sun muiden muuttujien mukaan, mutta luulisin että niitä on paljon.