Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Otsikon auto, ostin toukokuussa. Ajanut sen jälkeen noin 12000 kilsaa tuolla, toisen kerran nyt tuli "FILL COOLANT FLUID". Eli noin 6000 kilsan välein saa täyttää siitä hälytysrajalta siihen paisarin "COOL"-rajalle. Vuotoja, tai mitään mutta hälyttävää ei näy. Ei öljyissä, eikä pakokaasuissa. Onko syytä huoleen, vai kovaa ajoa vaan?

Ja sitten se nesteen tyyppi. Tuossa oli ostaessa aika kirkkaankin näköistä vihreää nestettä. Yleensä oon suosinut punaista nykykoneissa, ja sitä mulla on asuntovaununkin patteriverkostossa, ja sen takia muutenkin varastossa. Olisko viisaampaa vaihtaa nesteet samantien, vai onko sillä oikeasti niin isoa merkitystä. Ja miten kattavan huuhtelun vaatii, ettei tule ongelmaa nesteiden sekoittumisesta?
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Veikkaan vesipumppua tai syyläriä

Pysy vaan vihreässä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Yks voi olla myös että kansi on löystyny....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

sabatti 96 kirjoitti:
Ma Marras 15, 2021 20:28
Yks voi olla myös että kansi on löystyny....
Tuostahan mä kyllä oon kans lukenu. Mutta öljyt vaihdoin just, ei mitään merkkiä niissä, eikä kyllä jäähdytinnesteissäkään. Eikä pölläyttele vaikka miten polkee. Eihän tuo määrä toki todellakaan ole suuri mitä häviää, muttei kyllä mitään merkkiäkään anna siitä.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja torque »

Jos autossa on lohkolämmitin niin hyvä katsoa myös vastuksen o-renkaan tiiviys. Neste haihtuu hyvin kun moottori lämmin, vuodon havaitsee kun moottoria lämmittää lämppärillä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

torque kirjoitti:
Ti Marras 16, 2021 22:22
Jos autossa on lohkolämmitin niin hyvä katsoa myös vastuksen o-renkaan tiiviys. Neste haihtuu hyvin kun moottori lämmin, vuodon havaitsee kun moottoria lämmittää lämppärillä.
Tänään tuossa pari tuntia roikassa lämmittelin, ei näkyvää havaintoa. Tuo ensimmäinen kerta ilmeni kun suht pitkää reissua olin asuntovaunun kanssa tehnyt ... noin lievää haihtumista en sinänsä ihmetellyt, tuo ero hälytysrajalle ei kuitenkaan ole kovin iso, eli joistakin desilitroista puhutaan. Varsinkin kun tuossa on ilmeisen hyvä termari, toki mittareissakin voi olla eroja, mutta tuo mun vapari ei koskaan lämpiä yli sen, että mittari on tasan klo 9:ssä vaakasuorassa. Tässä on aina noussut lämmöt hyvin, ja nousee just tuon vaakatason yläpuolelle. Jos ajatellaan kellotaulua, niin pitkässä ajossa lämpömittarin neula on tasaisesti siinä noin 47 minuutin kohdalla, siihen nousee kylmälläkin koneella nopeasti ja siinä pysyy.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun käsitykseni mukaan T7-koneisissa lämpömittarin neula liikkuu pykälittäin, eli neula on ja pysyy keskellä kun lämmöt ovat sopivalla alueella.

Ainakin tällaiseen johtopäätökseen tulin itse seuratessani TENG-arvoa ja mittaria...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja HEV »

... ja WISissä on siitä toimintaselostus.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Sais ehkä olla pidempään kuin päivän kaks, kun hävikki on joitakin deselitroja 5000 kilometrillä. Ellei se sitten tästä pahene. Nyt oli 500 kilsan reissu, eikä sitä edes huomaa paisarissa.

Seurailin tuossa matkalla livedataa noista lämmöistä, viisari on tosiaan tuossa, sanoisinko 46 minuutin kohdalla. Neulan yläreuna on jotakuinkin vaakasuorassa, jolloin alareuna toki osoittaa ylöspäin. Lämpötilan ääripäät mitä satuin lukemaan oli 85 ja 91 astetta, joten tuo ilmeisesti toimii juuri kuten on edellä kuvattu. Kesällä asuntovaunun kanssa ja ilmastointi päällä ym oli siellä ehkä 47 minuutin kohdalla.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Saab-man kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 08:29
Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
Noniin, alkaa viisastua. Nyt ekaa kertaa näkyi pieni lätäkkö auton alla, ja osasin etsiä suuntaa. Itse vuotopaikkaa en vieläkään näe, mutta rintapellin suunnalta tulee. Apurunko on takaa kostea, kun sieltä koneen takaa katsoo. Nyt siellä on vaan aivan liian kylmä pidempään ihmetellä. No, onneksi se ei ainakaan ole kansipahvi :)
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja torque »

Onkohan tämä se hana vuoto joka rintapellissä, ei itselle tullut vastaan, vaan muistelen jotain stooria ollut foorumila.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Jäähdytysnesteen tyyppi ja väheneminen, '01 2.0 turbo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

shamrock kirjoitti:
Su Marras 28, 2021 14:09
Saab-man kirjoitti:
Ti Marras 23, 2021 08:29
Lämppärikennon o-rengastiivisteet on näissä melko yleinen vuotopaikka. Tulipellissä on kaksi vedenpoistokärsää: ylempi akvaariolle ja alempi lämppärikennon kaukalolle. Alempi on hieman vaikeampi nähdä yläkautta, mutta kyllä se sieltä löytyy kun etsii. Sen alle jos virittelee jonkun pikku kipon päiväksi tai pariksi niin saa ainakin varmuuden vuotaako sieltä.
Noniin, alkaa viisastua. Nyt ekaa kertaa näkyi pieni lätäkkö auton alla, ja osasin etsiä suuntaa. Itse vuotopaikkaa en vieläkään näe, mutta rintapellin suunnalta tulee. Apurunko on takaa kostea, kun sieltä koneen takaa katsoo. Nyt siellä on vaan aivan liian kylmä pidempään ihmetellä. No, onneksi se ei ainakaan ole kansipahvi :)
Kyllä se juuri tämä on, nyt kun tiesi mistä katsella, niin sieltähän se juuri tuosta alemmasta tiputtelee. Kiitokset Saab-manille. Tietysti nyt kun on tuollaiset -18 pakkasta eikä tallia ... no, mennään nesteitä lisäilemällä hetki, parempia kelejän odotellessa. Kun tosiaan tuntuu olevan noin, että ajossa se ei juurikaan vuoda, mutta sitten juurikin nyt kun kylmässä seisoo parkkiksella.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin