Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Cabben talvihuolto on meneillään ja tarkoituksena olisi vaihtaa samalla jakopäähän uudet hilut. Tällä hetkellä irti on öljypohja, kansi, hihnan kiristin, kulmarulla, vesipumppu ja laturi. Laturin konsoli on lienee syytä ottaa myös irti (siis ei pelkästään kotelossa olevat kiinnistysruuvit)? Katselin, että kampiakselin pää tulee melko paljon ulos kotelon kannesta ja välikkö aisan/lokarin ja kotelon välillä vaikuttaa melko ahtaalta... konepakettia saa hieman kirrattua kuskin puolen suuntaan vinkalla apurunkoa vasten. T7 kolkkeihin vastaavia remppoja on tehty useita, T5 ei liene tilojen puolesta sen kummempi? Olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä operaatioon? Mitä kautta kotelo (ala vai ylä?) kannattaa pujotella pois / muita huomioitavia asioita?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Saab-man kirjoitti:
Pe Joulu 31, 2021 16:38
Cabben talvihuolto on meneillään ja tarkoituksena olisi vaihtaa samalla jakopäähän uudet hilut. Tällä hetkellä irti on öljypohja, kansi, hihnan kiristin, kulmarulla, vesipumppu ja laturi. Laturin konsoli on lienee syytä ottaa myös irti (siis ei pelkästään kotelossa olevat kiinnistysruuvit)? Katselin, että kampiakselin pää tulee melko paljon ulos kotelon kannesta ja välikkö aisan/lokarin ja kotelon välillä vaikuttaa melko ahtaalta... konepakettia saa hieman kirrattua kuskin puolen suuntaan vinkalla apurunkoa vasten. T7 kolkkeihin vastaavia remppoja on tehty useita, T5 ei liene tilojen puolesta sen kummempi? Olisiko jollain antaa hyviä vinkkejä operaatioon? Mitä kautta kotelo (ala vai ylä?) kannattaa pujotella pois / muita huomioitavia asioita?
Nosta se loppukin pois konehuoneesta ja kasaa pukissa kone takas kasaan. Lohko paikallaan sen jakopään tekeminen on ihan täyttä paskaa
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Tämä vastaus ei varsinaisesti yllättänyt :D Varmasti on parempi ja mukavapi tehdä pukissa, mutta tallissa ei ole varustusta tuollaiseen operaatioon. Mietin, että jos ottais tuon konepaketin lohkosta kannenpulttien ja ketjujen avulla moottorikannattimen vaaran ja yrittäis sitten siirtää konetta niin paljon kuskin suuntaan kuin tulee. Jos joku on tällaisen paskahomman joskus tehnyt niin mielellään kuulisin käytännön vinkkejä. Nyt näyttäis silltä, että omat kädet on uppoamassa paskaan :lol:
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja HEV »

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic. ... 4#p1268574
Muistaakseni yläkautta pujotin kotelon paikoilleen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kiitos! Noin mä tuota mielessäni mallailinkin. Pitää yrittää työstää loppiaisena tai viikonloppuna.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja TTH »

Jos olet sitä koko pakettia valmis siirtämään, niin se nosto ei enää tuossa ole mikään amerikan temppu, sieltä kun joutuu ottamaan vetarit yms muut vittumaiset tuota varten kuitekin irti. Tulee aika helposti koko paketti yläkautta pois, kampiakselin alapyörä irti vaan ensin, ja toki imu- + pakosarja ja moottorin kannakkeet. Ei tarvitse hirveästi pakettia siirrellä pitkin konehuonetta, jakopään puolelta kun lähteen nostamaan konetta ensin ylöspäin, jonkunlaisessa kulmassa kun nostaa niin mahtuu kampiakselin pää runkopalkin ohi. Paljon helpompi nostaa NG900/OGkolkki kuin mitä femmassa.

Mitä noita koneita nyt aika paljon nähnyt, niin tää jakopään laitto on vähän omasta mielestä turhaa. Siellä on jo muukin sen verta kulunutta, työmäärä ei hirveästi enää lisäänny jos sen koko remontin tekee.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jakopäähomman taustalla on pari vuotta sitten uittamalla uusittu jakoketju. Vanha oli venähtänyt eikä silloin ollut aikaa / inspistä lähtee sen suurempiin projekteihin. Tasapainoaketju tuossa eniten arveluttaa (joskaan ei kyllä mekkaloi ainakaan vielä). Senhän sais toki sieltä muutoinkin pois, mutta haluaisin pitää / uusia sen ja siinähän ne muutkin hilppeet (rattaat, ohjurit jne.) samalla menisi uusiksi. Ei se koneen nostaminen varmaan kummoinen homma olisi enää tässä vaiheessa, mutta pitäis hommata nosturi :D (kannatinpalkki löytyy ennestään). Katsotaan nyt mihin suuntaan tää kääntyy, onneks on vielä kesään aikaa. Kone vaikuttais ainakin tutkituilta osin (mm. alakerran laakerit oikein hyvässä kunnossa jne.) ihan hyvältä, että aivan täydelliselle remontille ei ole tarvetta.

Oletteko käyttäneet jakopäänruuveissa lukitetta? WISsissä en mielestäni nähnyt mainintaa kierrelukitteen käytöstä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Se loppu paketti tulee sieltä ihan tunkin kanssa pois. Koitan vielä vakuuttaa, että se on helpoin rasti. Nostaa auto ylös ja jätä konepaketti apurunkoineen lattialle.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Jakopään kotelon irroitus OG9-3

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Homma hoidettu varoituksista huolimatta konehuoneesta käsin :) Varmaan helpompi kone kokonaan irrallaan, mutta ei tuo hirveen paha rasti ollut noinkaan. Ehkä kannen poissaolo helpotti asiaa. Kutakuinkin samalla formaatilla meni, kuten HEVin viestissä (kiitokset vinkeistä!). Paitsi, että kotelo oli mielestäni huomattavasti helpompi irroittaa/asentaa alakautta. Ei ollut hukkareissu, tasapainoakselin härpäkkeet oli tiensä päässä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin