B204i tehon kasvatus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
5ANDEZ
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Touko 08, 2021 18:20
Paikkakunta: Espoo

B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja 5ANDEZ »

Moikka vaan taas kerran, en ole löytänyt aiheesta missään oikeen mitään tietoa, joten kysytään täältä.
Kyseessä B204i og9-3, Mitä tolle voimapesälle voisi tehdä, että saisi enemmän iloa irti? Tiedän, turbokoneet ei paljoa kalliimpia olisi ja niissä paljon enemmän potentiaalia, mutta haluaisin nyt juuri tästä omasta vähän lisää irti. Lieneekö kellään edes minkäänlaista kokemusta tästä aiheesta? Kiitoksia etukäteen avuista!
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuten kaikissa otto-moottoreissa, niin ilman saanti on ns. avain asemassa. Helpoiten vapaasti hengittävään moottoriin lisää tehoa voi hankkia vähentämällä imupuolen virtausvastuksia. Imuputkistosta täytyy tehdä mahdollisimman tilava, mutta mahdollisimman lyhyt ja iso kaasuläppä. Vaikka vapaavirtaussuodatin ei itsessään lisää tehoa, mutta kartiosuodatin on helppo laittaa muutettuun imuputkistoon.

Peltipakosarjalla saadaan hyötyä myös kaasujen poistoon ja race-katalysaattorilla pakopuolen virtausvastusta pienemmäksi. Putkikokoa on tarpeetonta kasvattaa, etenkään loppupäästä, koska kaasut eivät tarvitse niin paljoa tilaa, koska ovat matkalla jo jäähtyneet.

Venttiilikannen avaamalla voidaan nokka-akseleita päivittää/muuttaa ja säädettävillä nokkapyörillä saada lisätehoa säätöjen kautta. Mutta yleensä joudutaan tekemään kompromissi. Joko kierrosalueen yläpäässä on tehoa, mutta alhaisilla kierroksilla on vähemmän vääntöä tai päin vastoin, eli alakierroksilla on vääntöä, mutta ylhäällä ei niin paljon tehoa, kuin voisi olla. Eli mitä haetaan? Huipputehoa vai arkiajoon vääntöä.

Vaikka usein kuulee puhuttavan, että vaparin lastutuksesta ei niin hyötyä ole, mutta sekin on tehtävä ennen pitkää, kun muuta kokoonpanoa on päivitetty. Lastutuksella/ohjelmamuutoksella saatava hyöty neljäsylinterisessä vaparissa pyörii omien kokemusten mukaan kokoonpanon muista muutoksista riippuen 6-12hv:n välillä.

Itse nostin 1,8 litraisesta Ford Zetec-E moottorista tehoa ja vääntöä muutoksilla imuputkisto+vv-suodatin, kaasuläppäkotelo(halkaisia 44mm->56mm), racecat, ja bensalastu. Vakioteho 115hv/160nm ja muutosten jälkeen 149hv/187nm. Muutokset todettu tehodynamometrissä, myös lastun vaikutus todettiin 11hv:n suuruiseksi ko. kokoonpanossa.

Vaikeaahan tai oikeastaan kallista ja työlästä vaparin virittäminen on, mutta toki mahdollista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mullakin tuollainen pihalla on, ja ennenkuin tuon turbon löysin, oli hyvin yksinkertainen suunnitelma lisätä siihen tehoa: Etsiä sinne nokalle 2.3 vapari :D Ei inssi tuollaista vaihtoa edes huomaa ... :)
'01 9-3 2.0 turbo
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Heitän päästäni, miten tuohon voi saada +15% eli 20hv lisää tehoa

Ilmanotto +4hv
Kaasuläpän päällä oleva muovinen imuäänenvaimennin ahdistaa. Siihen askartelee käyrän tilalle. Ilmanputsarikopalle tuleva putki on suuremmaksi.
-imuäänet voimistuu

Pakosarja ja pakoputki +4hv
B204i / B234i katalysaattori on sijoitettu öljypohjan alle, jotta katti saadaan nopeasti lämpimäksi ja autoon sopii sama väliputki kuin turbomallissa. Tämän takia 1+4 ja 2+3 sylintereiden putket on yhdistetty noin 40cm päässä pakoventtiileistä.

Jos pakopulssit halutaan ajoittaa niin, että ne avittavat toisiaan ejektori-periaatteella jossain 4000rpm paikkeilla, tulisi yhdistyksen olla jossain 80-90cm kohdalla. Näin on tehty monissa vapaastihengittävässä moottorissa jo vakiona.

Ruotsissa myydään peltipakosarjoja B234i moottorille mm kl racing, kyrkmotorsport jne.
B234i koneeseen luvataan roimasti lisää tehoja tuonne 4400rpm kohdalle, mutta huipputeho ei niinkään nouse. Näissä putkikoko voi olla liian suurta 2.0 koneeseen.
http://www.kyrkmotorsport.se/gallery_20.html

Pakoputken keskiosa on 60mm rööriä, eli passeli 200hv tehoille asti. Katin voi vaihtaa 100cel tai 200cel mailliin ja takapöntön voi vaihtaa läpivirtaavaan malliin.

-pakoäänet voimistuu, lisää päästöjä

Nokat +6hv
B204i nokka-akselit on samat kuin turbossa, vapaastihengittävässä ne kuristaa tehoa aika lailla. B234i nokissa on vähän pitempi aukiolo. B202 turbon nokissa on vielä pitempi aukiolo, mutta nokkapyörän kolo on eri kohdassa. Ne vaatii siis nokkien ajoituksen uusiksi vaikkapa säädettävillä nokkapyörillä.

-alavääntö heikkenee, lisää päästöjä

Moottorinohjain +6hv
Ilmamassamittari pois imuputkesta ja tilalle MAP ohjattu moottorinohjain, vaikkapa turbomallista trionic 5 tai joku aftermarket ecu, 98 tai e85 tankkiin ja karttojen hierominen penkissä vastaamaan viritysosia.
Viimeksi muokannut A_K_O, Ke Tammi 12, 2022 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tasapainoakselien jättäminen pois käytöstä, ainakin B206i oli pari hevosvoimaa tehokkaampi kuin B204i...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
5ANDEZ
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Touko 08, 2021 18:20
Paikkakunta: Espoo

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja 5ANDEZ »

Mielenkiintoisia ajatuksia, vaikkakin kaikki melko työläitä ja kalliita. Pitänee ruveta miettimään kesäksi jos alkaisi toteuttamaan jotain näistä :D
Saab 9-3 2.0i SE 1999
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

5ANDEZ kirjoitti:
Ke Tammi 12, 2022 22:32
Mielenkiintoisia ajatuksia, vaikkakin kaikki melko työläitä ja kalliita. Pitänee ruveta miettimään kesäksi jos alkaisi toteuttamaan jotain näistä :D
Usko ihan hyvällä ettei kannata, ainakaan tehonlisäyksen puolesta. Pidä toi pappamallina ja hommaa turbollinen saab. Niissä on viripotentiaalia edukkaasti tarjolla.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mikäänhän ei kannata, kuin korkeintaan teoriassa sellainen viritys millä saa kulutuksen pienemmäksi :wink:
Minäkin etsisin 2,3 l moottorin. Sehän olisi jo sellaisenaan 2,0 vaparin laatikolla äreempi kuin alkuperäinen kakskolmonen.
Avatar
5ANDEZ
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Touko 08, 2021 18:20
Paikkakunta: Espoo

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja 5ANDEZ »

Enhän luvannut alkamaan tekemäänkään mitään :wink: Joo, enpä nyt olekkaan mikään urheiluauto ihminen niin tämä nykyinenkin saa kelvata, katsotaan uudelleen sitten kun tuo kone joskus ehkä räjähtää niin laitetaan isompaa sisään. Itsellä ei turboja vastaan ole mitään mutta kun tässä omassa sitä nyt ei ole niin ei voi mitään. Näitä vapareitahan ei voinut turbottaa mitenkään yli helposti? Muistelen lukeeni että kaikenlaista saisi vaihtaa niin varmasti vähemmän kivuliasta laittaa vaan tuo 2.3 sisään.
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Itse koneissa taitaa olla suurinmpana erona männät. Toki, kun Trionicciin mennään niin kyllähän aika paljon vaihtuu. Tietysti, sulla on tuo B204i joka on helvetin hyvä kone turbottamiseen. Eli jos se ei ole sun ainoa auto, ja sitä on aikaa laittaa, niin onhan yksi optio sekin, että ostat jonkun tiensä päässä olevn T7-koneen, ja teet B204:stä, uusista männistä ja sen moottorinohjauksesta sen oikeasti hyvän koneen. Noita saa paljon ajettuina halvalla.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
5ANDEZ
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Touko 08, 2021 18:20
Paikkakunta: Espoo

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja 5ANDEZ »

Jää nähtäväksi, oletettavasti en varmaan tee mitään, ja kaikista näistä se 2.3:een vaihto kuulostaa omaan korvaan parhaalta vaihtoehdolta. Jos tuo pata nyt jotenkin räjähtää niin voi sitten miettiä, jos lähtee vaikka vaihtamaan. Ehkäpä ensimmäisenä kohteena kumminkin olisi tuo kori, niin ei katoaisi koko auto ruskeaksi pölyksi muutamassa vuodessa :roll:
Saab 9-3 2.0i SE 1999
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Itselläkin tuo B204i ja toki aina lisäteho maistuisi ja sitä myötä turbo. Pienempi kulutus kuitenkin etenkin nykyisillä bensan hinnoilla eniten kutkuttelee... :D

Mutta voipi olla fiksumpaa vaihtaa koko auto turboversioon suosiolla. :roll:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Sierra
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 18, 2020 06:39

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja Sierra »

kysytään täällä kun samasta asiasta puhutaan, niin onko kellään oikeata kokemusta missä vaiheessa b204i männät antaa periksi? ja mitenkä se toimii jos pistän hajonneen turbo koneen tilalle vapari myllyn ? meneekö naku tunnistus sekasin? kaikki tieto kokemus kiinnostaa :?:
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Sierra kirjoitti:
Ke Huhti 13, 2022 19:09
kysytään täällä kun samasta asiasta puhutaan, niin onko kellään oikeata kokemusta missä vaiheessa b204i männät antaa periksi? ja mitenkä se toimii jos pistän hajonneen turbo koneen tilalle vapari myllyn ? meneekö naku tunnistus sekasin? kaikki tieto kokemus kiinnostaa :?:
Jos ymmärsin oikein, niin ihan sellaisenaan meinasit B204i:n kylkeen laittaa turbon? Liikaa puristuksiahan siinä on, ei tule toimimaan. Sitä ei pysty oikein milään ahdoilla käyttämään turvallisesti, ja vaparin männät muutenkin kestää huonommin. Joten ratkaisu on aika käyttökelvoton, kyllä se tarttee ne turbon männät.

https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=52578
'01 9-3 2.0 turbo
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: B204i tehon kasvatus

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Vaparikoneeseen voi laittaa öljysumut, niille löytyy valmiit paikat. Näissä vapaastihengittävän männät ovat kyllä lujaa tekoa. Puristusten takia vakiosoftalla voi ajaa bensalla peruspaineilla. Suotavaa olisi ilmeisesti tehdä softa E85:lle, jolloin voisi ajaa ihan kunnollisilla ahdoillakin. Vesa67 voisi tästä kertoa lisää. Kaveri vasta teki vaparikoneesta turbollisen, ja Vesa oli siinä softateknisenä apuna. Viinalle muutos toistaiseksi vielä tekemättä.
Vastaa Viestiin