Huolto-ohjeita

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Huolto-ohjeita

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Muutama kysymys 110tkm huollon lähestyessä. Huollon hirmuisen hinnan takia ajattelin tehdä jotain itse jos osaan, esim. moniurahihnan vaihto kävi mielessä. Auto on siis '02 9-3 2.0t.

1) Miten hihna oikein vaihdetaan, ts. kuinka remmin saa löysälle vaihtoa varten ja uudestaan oikeaan kireyteen? Siinä on käsikirjan mukaan automaattikiristin. Ostin hihnan ja ohjainrullan joka kuulemma pitää vaihtaa samalla. Rulla kiinnitetään yhdellä pultilla, onko sille joku ohjemomenttiarvo?

2) Huomasin hihnaa pällistellessäni että ohjaustehostimelta alaspäin lähtevä letku on ihan paksun öljy/likakerroksen peitossa. Letku siis ainakin vähän vuotaa tai hikoilee. En näe mihin se menee kun se häviää alavesiletkun alle piiloon, mutta se kuminen pätkä joka on näkyvissä on ainakin siis märkä. Onko tavallista ja/tai aihetta huoleen?

3) Miten raitisilmasuodattimeen pääsee käsiksi. Oletan että se on jossain lasinpyyhijöiden alla. Onko vaihto isotöinen homma?

4) Pitääkö vaihteistoöljyä ollenkaan vaihtaa? Selasin huoltokirjassa kuvatut huolto-ohjelmat läpi ja missään ei mainittu manuaalilaatikon öljynvaihtoa?!

5) Missä polttoainesuodatin on ja onko vaikea vaihdettava? Mitä pitää ottaa huomioon kun käsittääkseni järjestelmässä on painetta?

Kyselee

8O 8O 8O

p.s. onko jostain saatavana korjausopasta esim. sähköisessä muodossa (pdf tms.)?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Päätit sitten varmistaa, ettei tarvitse takuuseen korjauttaa sitä T7 konetta 8O

Ite en uskaltaisi jättää leimaamatta T7 konetta näinä päivinä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

peinu kirjoitti:Päätit sitten varmistaa, ettei tarvitse takuuseen korjauttaa sitä T7 konetta 8O

Ite en uskaltaisi jättää leimaamatta T7 konetta näinä päivinä.
Heh ! Jätkille on menny maahantuojan propaganda läpi :lol: :lol: :lol:

Jos koneessa on valmistusvika niin on ihan sama onko niitä leimoja vai nou. Kaiken tämän pelottelun jälkeen on hyvä vielä nostaa huoltohintoja.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kukaan kokeillut kysellä kuluttaja-asiamiehen kantaa asiaan?

Nyt kun tilanne on vielä täysin epäselvä niin henk. koht. käytäisin autoni (mun autoni kohdalla on jo myöhäistä koska aiemmat huollot teetetty muissa korjaamoissa) merkkihuollossa, sitten ainakin korjaavat koneen mukisematta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kannatan leimojen hankkimista ihan merkkikorjaamosta jos autossa on kaikki aikaisemmat leimat myös merkkikorjaamosta. Helpottaa kummasti asioiden hoitoa ongelmatilanteessa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla on kyllä autokannan tuoreennus ihan reippaasti lepo niin kauaksi aikaa kun tilanne selkiää. T5 rulaa vielä ainakin toistaiseksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Silver Bullet
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 11:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silver Bullet »

no kertokaahan mistä sitä raitisilmasuodatinta kannattaa ruveta etsimään?
Jokainen pilaa elämänsä valitsemallaan tavalla...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Silver Bullet kirjoitti:no kertokaahan mistä sitä raitisilmasuodatinta kannattaa ruveta etsimään?
Uutta vai vanhaa? :D

Vanha löytyy kun ottaa tuulilasin pyyhkimet irti ja sen alla olevan musta muoviläpyskän reunoista pitkät tiivisteet ja klipsut irti niin jo alkaa löytymään.

Puhdistahan kaiken maailman kolot ja poistovesiletkut lehdistä ja muista töhnistä samalla.

Uudet löytyy Saabin valtuutetulta jälleenmyyjältä 100e/pala tai vaihtoestoisesti varaosaliikkeestä 20e/pala.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Tarkoittaako toi että jos vaihdan esim. moniurahihnan ja raitisilma- & ilmansuodattimen itse säästääkseni vähän huollon hinnassa, en voi enää viedä autoa merkkihuoltoon muita hommia varten ja saada sitä leimaa?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ng900aero kirjoitti:Onko kukaan kokeillut kysellä kuluttaja-asiamiehen kantaa asiaan?

Mulla on juttu vetämässä, aiheena kannen pulttien löystyminen ja siitä seuraavat vauriot.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lumikki kirjoitti:Tarkoittaako toi että jos vaihdan esim. moniurahihnan ja raitisilma- & ilmansuodattimen itse säästääkseni vähän huollon hinnassa, en voi enää viedä autoa merkkihuoltoon muita hommia varten ja saada sitä leimaa?
Tuohon en osaa sanoa mitään koska en ole ikinä huollattanut autoa merkkihuollossa, siis määräaikaishuollon tiimoilta :)
Kannattanee ehkä sopia merkkihuollon kanssa etukäteen tuosta, luulisi että joustavat sen verran että voit tehdä nuo kalliimmat hommat itse, neuvottelukysymys, luulen.

Bensansuodatin sijaitsee siellä about takajalkatilan alla, apparin puolella, helpottaa hommaa jos nostat autoa 20cm ylöspäin. Lähtee muistaakseni 17 ja 19mm:n avaimilla irti, varo niitä muoviputkia etteivät taitu kun väännät niitä kiinnitysruuveja irti, voivat olla aika jumissa. Jos laitat tarvikesuodattimen jossa tulee mukana kupariset tiivisteprikat niin kannattaa mieluummin laittaa vanhat prikat mikäli niissä on ne kumiosat ehjät, nuo kupariset pitää vetää aika pahuksen tiukalle ennenkuin pitävät ja tällöin saattaa bensaputki taittua (kuten itselleni kävi). Besaa sieltä suihkuaa muutama desi vaihdettaessa, pistä jokin kippo alle.

Moniurahihnan kiristintä löysätään ½ tuuman jatkovarrella, eli työnnät sinne kiristimen koloon sen ja väännät kunnes hihna on niin löysällä että lähtee irti.
Ohjainrulla on kiinni muistaakseni torks-ruuvilla, sitä varten pitää tehdä lyhyt avain jotta sen mahtuu ruuvaamaan auki. Kiristetään ihan normaaliin kireyteen, niin että pysyy muttei ruuvi katkea :)
Suosittelen kaikkien rullien vaihtamista samalla kerralla.

Ohjaustehostajan putket ovat lähes aina likaiset, suosittelen painepesuria niille kuten koko konehuoneelle muutenkin, siis jossei vuoda niin paljoa että tiputtaa maahan asti ja vaje näkyy säiliössä.

Vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa, sanottiimpa niiden vaihdosta mitään tai ei, ja sinne kuuluu laittaa saabin omaa täyssynteettistä lootaöljyä, kannattaa ensin huuhdella laatikko 1 litralla öljyä, ainakin itse ajelin 10 km tuolla huuhteluöljyllä ja sitten vasta vaihdoin täysmäärän puhdasta tilalle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Joo, tossa tarvike(bensa)suodattimessa näyttäis olevan mukana kupariprikat. Kiitos varoituksesta, täytyy yrittää olla varovainen.

Sitten vielä siitä moniurahihnasta: Mikä se kiristäjä noista on? En keksinyt mihin se "puoltuumanen" sovitetaan. :oops: Jos suositus on "vaihtaa kaikki rullat kerralla" niin mitkä noista? En paikallistanut kuin yhden?

Tehostajan letku ei vuoda niin että se tiputtais mitään. Onpahan vaan paksun öljy/pöly/likakerroksen peitossa. Toi vaihdelaatikkoöljyhomma saa jäädä merkkihuollon asiaksi.

Vielä siitä korjausoppaasta, onko siis sellaista olemassa sähköisessä muodossa? Ja mistähän semmoisen saa? 8O

Kiitos hyvistä vinkeistä!
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

lumikki kirjoitti:Joo, tossa tarvike(bensa)suodattimessa näyttäis olevan mukana kupariprikat. Kiitos varoituksesta, täytyy yrittää olla varovainen.

Sitten vielä siitä moniurahihnasta: Mikä se kiristäjä noista on? En keksinyt mihin se "puoltuumanen" sovitetaan. :oops: Jos suositus on "vaihtaa kaikki rullat kerralla" niin mitkä noista? En paikallistanut kuin yhden?

Tehostajan letku ei vuoda niin että se tiputtais mitään. Onpahan vaan paksun öljy/pöly/likakerroksen peitossa. Toi vaihdelaatikkoöljyhomma saa jäädä merkkihuollon asiaksi.

Vielä siitä korjausoppaasta, onko siis sellaista olemassa sähköisessä muodossa? Ja mistähän semmoisen saa? 8O

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Muista ottaa bensapumpun sulake irti ja käyttää autoa niin kauan että moottori sammuu ennen bensasuodattimen vaihtoa. Muuten voi ruiskua silmille kunnon paineella.

Jossain siinä vesipumpun lähellä on kolo johon räikän 1/2" jatkovarsi työnnetään. Et voi erehtyä. Ei siellä montaa neliön muotoista reikää ole johon tuo varsi sopii. Tilaa ensin hihnapyörät ja hihna niin sen jälkeen on helpompi hahmoittaa mitkä hihnapyörät vaihdetaan. Hihnan pujoittaminen ilmastoinitikompuran hihnapyörälle oli mun mielestä homman vaikein vaihe. Voi joutua iroittamaan hieman suojamuoveja tieltä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siellähän se on imusarjan vieressä, eli siis vesipumpusta vähän matkaa taaksepäin, et voi erehtyä :)
Kannattaa ehkä tukea se bensansuodatin jollain pohjapeltiä vasten, esim. tunkalla, ennen irrotusta, noissa ng900/og9-3 -malleissa se suodatin on kiinni naurettavankokoisella pannalla joka ei pidä mitään kun lähtee niitä putkien ruuveja irrottelemaan, jolloin saattaa kääntyä vinoon taittaen bensaputken ->putki halki, lyhennettävä = epämukava homma.

Ja kuten jo sanoinkin niin jos vanhat prikat ovat sellaiset joisssa on kuminen sisäosa niin laita ehdottomasti ne uuteen suodattimeen, ne kupariprikat saa heitää jorpakkoon, aivan surkeita, mulla alkovat falskaamaan vaikka kuinka lujaan kiersin kiinni ja vaikka vastinpinnat olivat puhtaat.

Vaihdettavia hihnapyöriä on kolme, yleensä se ylin menee ekaksi vaihtokuntoon. Jos muissa ei tunnu välystä eivätkä metelöi pyöritettäessä niin en tiedä kannattaako vaihtaa kaikkia, tuohon meidän omaan tuli kaikki uudet.
Suosittelen edelleenkin neuvottelemaan huollon kanssa siitä osittaisesta määräaikaishuollattamisesta, eli suostuvatko lyömään leiman jos teet osan itse, tosin aika nihilistiseltä kuulostaisi jos vaativat saada tehdä kaiken itse.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

lumikki kirjoitti:Toi vaihdelaatikkoöljyhomma saa jäädä merkkihuollon asiaksi.
Tuo vaihdeöljyhomma pitäisi olla teoriassa helppo homma kunhan sulla on vain ja ainoastaan oikeat öljyt. Ei mitään moottoriöljyjä. ng900aerolla on kokemuksia tuosta parin viikon takaa.

Oman tutstumisen ja hataran mielikuvan mukaan lootassa on kolme proppua. Pohjassa tyhjennyroppu, päällä täyttöroppu ja keskellä kuskinpuolen kyljessä tason tarkastusroppu.

1) Vanhat alareunasta ulos ja proppu kiinni.
2) Keskimmäinen ja ylimmäinen roppu auki. Täyttöä niin kauan kuin alkaa valumaan sivuaukosta ulos. (1,9litraa)
3) Proput kiinni -> kovaa ajoa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin