Nakutus kylmällä koneella

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Nakutus kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja karihai »

Tänä aamuna käynnistin NG-satkun pakkasesta ilman esilämmitystä. Konehuoneesta alkoi kuulua heti nakutusta, epäilin syylliseksi vesipumppua. Lähdin kuitenkin liikkeelle, ajattelin että ehkä se lakkaa kun lämpiää, mutta ratin kääntely saikin aikaan melkoisen metelin, suorastaan huudon, ratti suorassa ei kuulunut mitään. Avasin ohjaustehostimen nestesäiliön korkin ja näytti siltä kuin säiliössä olisi neste lisääntynyt, se oli melkein täynnä. Neste oli väriltään ruskeaaa ja se oli vaahtoutunutta. Eli kysymys kuuluu, että menikö tuosta nyt ohjaustehostimen pumppu, vai mikä tuon aiheuttaa, voiko pakkasella olla vaikutusta asiaan?
Saint
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nakutus kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Saint »

karihai kirjoitti:
Ti Helmi 22, 2022 13:38
Tänä aamuna käynnistin NG-satkun pakkasesta ilman esilämmitystä. Konehuoneesta alkoi kuulua heti nakutusta, epäilin syylliseksi vesipumppua. Lähdin kuitenkin liikkeelle, ajattelin että ehkä se lakkaa kun lämpiää, mutta ratin kääntely saikin aikaan melkoisen metelin, suorastaan huudon, ratti suorassa ei kuulunut mitään. Avasin ohjaustehostimen nestesäiliön korkin ja näytti siltä kuin säiliössä olisi neste lisääntynyt, se oli melkein täynnä. Neste oli väriltään ruskeaaa ja se oli vaahtoutunutta. Eli kysymys kuuluu, että menikö tuosta nyt ohjaustehostimen pumppu, vai mikä tuon aiheuttaa, voiko pakkasella olla vaikutusta asiaan?
Ilmaa sinne todennäköisesti menee
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nakutus kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ääni ilmalle.

Toisenmerkkisessä uusittu juuri säiliöltä pumpulle menevä letku. Kovettuneen päästä halkeilleen letkun mehimisen seurauksena tuli tilalle ilmaa ja säiliön vaahtoaminen, pinnan heilunta ja pumpun ääntely sekä lopulta tarpeeksi kun ilmaa seassa kääntäessä selvä takkuaminen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Nakutus kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja karihai »

Saattaapa hyvinkin olla tuosta kysymys. Auto seisoi muutaman tunnin roikan nokassa ja nyt on nesteen pinta säiliössa laskeutunut normaalille tasolle, eikä siinä näy vaahtoa tai kuplia. Täytyy illemmalla katsoa, että toistuuko ilmiö, kun käynnistää auton kylmänä.
Vastaa Viestiin