Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Myrsky
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2022 16:23

Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja Myrsky »

Onko joku vaihtanut og93:seen b205e tilalle ysivitosesta b235e myllyä? Tai onko se saatika mahdollista? b205e sano itsensä irti ja tarjolla olisi b235e ysivitosesta... Kuinka hankala projekti ja mitä ottaa huomioon? :?
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jos kerran ng-satkussa oli B234:ää B204:n rinnalla, niin eikö nää nyt molemmat ole vain kehitysversioita noista? En tiedä, mutta miks ne olis tuossa välissä muuttaneet jotain niin ettei tuo yhtäkkiä sopiskaan kolkkiin?

Pieni googlaus, ja netin syövereistä löytyi se kaipaamasi lause "The 9-5 2.3 engine will bolt directly into a 9-3"
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Olikohan niin että femman ja kolkin kytkimissä ja vauhtipyörissä oli jotain eroja, eli kannattaa ainakin verrata ennen kuin yhdistää moottorin ja vaihteiston.

Muutenhan B205 ja B235 eroavat lähinnä iskunpituuden osalta (Kampiakseli, kiertokanget ja kaiketi männät), kunhat ovat saman ikäluokan autoista. Huohotin kehittyi matkan varrella ja sen takia lohkossakin on eroa. Samoin venttiilien materiaaleissa on eroja, mutta ne eivät vaikuta tässä asiassa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Myrsky
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2022 16:23

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja Myrsky »

Tämä selkeyttikin jo hieman, katselinkin tuossa jo jenkkien saabfoorumeilta juttua mutta ei nuo lontoon kielen termit ja lyhenteet taivu niin näppärästi savoksi. Täytynee ottaa vielä tuosta vaihteisto/kytkin hommasta selvää miten passaavat, ilmeisesti 93 manuaaliloota pitäs käydä mutta kytkin ois vissiin järkevä samalla päivittää järeämpään. Ja jos enemmän aiheesta tietävät osaatte sanoa niin ilmeisesti kaipaa ohjelmaa koneen vaihdon jälkeen?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tottakai pitää ohjelmoida. 9-5 kone on eri tehonen niin hyvä kertoa boksille mitä johtojen päässä on.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos koneen vaihtaa, niin samassa sopassa on hyvä vaihtaa ahdin vaikka Aero-mallien Mitsubishi TD04HL -ahtimeen, niin ahdin kestää paremmin ja tehoakin saa hieman enemmän. Mitsubishin saa sopimaan Garrett -ahtimen tilalle melko pienellä vaivalla.

Tehonnälkäinen vaihtaa vielä suuttimetkin isompiin, tässä hommassa kannattaa ensin sopia softantekijän kanssa siitä mitkä suuttimet laitetaan, niin ecun saa ohjelmoitua kerralla.

Manuaalivaihteisessa kannattaa katsoa kuskin puolen vetarin kondis kun osat irti autosta. Näissä on sellainen homma että välyksen takia pitää välillä vaihtaa vaihteiston sisältä yksi holkki ja remppaa on kivempi tehdä kun vaihtesto on pöydällä valmiiksi.
Viimeksi muokannut ippe, To Maalis 17, 2022 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Myrsky kirjoitti:
Ke Maalis 16, 2022 16:33
Onko joku vaihtanut og93:seen b205e tilalle ysivitosesta b235e myllyä? Tai onko se saatika mahdollista? b205e sano itsensä irti ja tarjolla olisi b235e ysivitosesta... Kuinka hankala projekti ja mitä ottaa huomioon? :?
Ei mitään eroa itse moottorissa . Senkus laittaa . Laatikon otat kolkista , samoin kuin moottorin ympärillä olevat apulaitteet
Myrsky
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2022 16:23

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja Myrsky »

ippe kirjoitti:
To Maalis 17, 2022 10:27
Jos koneen vaihtaa, niin samassa sopassa on hyvä vaihtaa ahdin vaikka Aero-mallien Mitsubishi TD04HL -ahtimeen, niin ahdin kestää paremmin ja tehoakin saa hieman enemmän. Mitsubishin saa sopimaan Garrett -ahtimen tilalle melko pienellä vaivalla.

Tehonnälkäinen vaihtaa vielä suuttimetkin isompiin, tässä hommassa kannattaa ensin sopia softantekijän kanssa siitä mitkä suuttimet laitetaan, niin ecun saa ohjelmoitua kerralla.

Manuaalivaihteisessa kannattaa katsoa kuskin puolen vetarin kondis kun osat irti autosta. Näissä on sellainen homma että välyksen takia pitää välillä vaihtaa vaihteiston sisältä yksi holkki ja remppaa on kivempi tehdä kun vaihtesto on pöydällä valmiiksi.
Kiitos vinkeistä :) tuo vetariholkkiremppa olikin jo tiedossa. Pitääpä vielä mietiskellä tuota ahdinta ja sitä missä tuon saisin koneswapin jälkeen ohjelmoitua kunnolla niin että saa isomman ahtimen ja suuttimetkin toimimaan oikein. Jos tiedossa iisalmi/pohjois-savosta joku joka sen ohjelmoinnin taitaa niin saa ilmiantaa.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Myrsky kirjoitti:
To Maalis 17, 2022 17:30
ippe kirjoitti:
To Maalis 17, 2022 10:27
Jos koneen vaihtaa, niin samassa sopassa on hyvä vaihtaa ahdin vaikka Aero-mallien Mitsubishi TD04HL -ahtimeen, niin ahdin kestää paremmin ja tehoakin saa hieman enemmän. Mitsubishin saa sopimaan Garrett -ahtimen tilalle melko pienellä vaivalla.

Tehonnälkäinen vaihtaa vielä suuttimetkin isompiin, tässä hommassa kannattaa ensin sopia softantekijän kanssa siitä mitkä suuttimet laitetaan, niin ecun saa ohjelmoitua kerralla.

Manuaalivaihteisessa kannattaa katsoa kuskin puolen vetarin kondis kun osat irti autosta. Näissä on sellainen homma että välyksen takia pitää välillä vaihtaa vaihteiston sisältä yksi holkki ja remppaa on kivempi tehdä kun vaihtesto on pöydällä valmiiksi.
Kiitos vinkeistä :) tuo vetariholkkiremppa olikin jo tiedossa. Pitääpä vielä mietiskellä tuota ahdinta ja sitä missä tuon saisin koneswapin jälkeen ohjelmoitua kunnolla niin että saa isomman ahtimen ja suuttimetkin toimimaan oikein. Jos tiedossa iisalmi/pohjois-savosta joku joka sen ohjelmoinnin taitaa niin saa ilmiantaa.
Otahan yhteyttä Tobbana-nimimerkkiin. Hää on aenakkii takavuosina vaekuttanna Iisalamessa
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

Re: Og93 b205e koneswappi - > b235e?

Viesti Kirjoittaja junnu »

Samanlaista tapahtumassa..-04 235 moottori asentumassa.Jätin femman kaasuläpän ja huohotuksen..Nyt nuo huohotuksen putket ja takaiskun aiheuttaa päänvaivaa..oisko jossain jonkinlaista kaaviota kummastakin?
puh.050-3748237
#3078
Vastaa Viestiin