Korkea amul ja lamb arvo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Bensapumppu jossainvaiheessa todennäköisesti ainakin vaihdettu kun penkinalle tehty peltiin reikä. Lambdan iästä ei tietoa, sen vois ainakin vaihdella, tuskin siitä haittaakaan ole. Tässä tehty ilmeisesti joku uudempien systeemi tuon evapin kanssa, eli kaasuläpältä lähtee letku putsarikotelon viereen ja siitä johonkin renkaan? suunnille. Ja tossa yks takaisku välissä ja se ehjä. Mair oli nyt vähän ylempänä tyhjäkäynnillä kun viimeks kattelin, en kyllä lukemaa enää muista, täytyy varmaan tuo lambda vaihtaa uuteen ja kokeilla vielä ilman maffia tuo adaptaatio että muuttuuko mihinkään. Kaikkia letkuja kyllä tutkailtu muttei vuotoja löydy, bräkkiä kanssa suihkittu reilusti tuloksetta.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Bapsu kirjoitti:
To Huhti 07, 2022 00:02
Tuo evapin tulppaus muuten unohtui vallan, sillä saa vain harmaita hiuksia jos ei tuota tulppausta tee. Tosin mulla evapin vuodot eivät ole tehneet noin raakoja virheitä adaptaatioihin.

Lambda kyllä säätää seoksen mutta se ei selittäisi tota matalaa mreq/mair lukemaa tyhjäkäynnillä. Vaihtaahan se lambda jokatapauksessa kannattaa jossei ole hiljan uusittu.
Mä ratkaisin evapin vaparissa niin, että tulppasin kaasuläppään menevän letkun, ja tein ilmanputsarin kotelon alaosaan liittimen tuolle venttiilistä tulevalle letkulle. Ei haittaa vaikka olis jumittunut auki, kaikki sen kautta tuleva menee kumminkin noin mittauksen läpi.
'01 9-3 2.0 turbo
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

segezz kirjoitti:
To Huhti 07, 2022 02:08
Bensapumppu jossainvaiheessa todennäköisesti ainakin vaihdettu kun penkinalle tehty peltiin reikä. Lambdan iästä ei tietoa, sen vois ainakin vaihdella, tuskin siitä haittaakaan ole. Tässä tehty ilmeisesti joku uudempien systeemi tuon evapin kanssa, eli kaasuläpältä lähtee letku putsarikotelon viereen ja siitä johonkin renkaan? suunnille. Ja tossa yks takaisku välissä ja se ehjä. Mair oli nyt vähän ylempänä tyhjäkäynnillä kun viimeks kattelin, en kyllä lukemaa enää muista, täytyy varmaan tuo lambda vaihtaa uuteen ja kokeilla vielä ilman maffia tuo adaptaatio että muuttuuko mihinkään. Kaikkia letkuja kyllä tutkailtu muttei vuotoja löydy, bräkkiä kanssa suihkittu reilusti tuloksetta.
Nostappas se pumppu sieltä kerran reikä on ja katso että putki on paikallaan. Noita on lipsahdellut irti ja sulanut tukkoon kun ämpärissä on ollut vääränlaisia letkuja tai ne on olleet huonosti kiinni (tuplaklemmarit on hyvä olla siinä putkessa pumpulta saavin kanteen, oletuksella että siellä on vaihdettu pelkkä pumppu ämpärin sisään ja siten rikottu alkup kovamuoviputki).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Pumppua ei vielä oo kerenny kattoa, mutta ad85 ilman maffia 530, lähempänä totuutta kun tuo aiempi 815 mutta silti korkeahko. Ja nähtävästi hetken ajelun jälkeen nousi vielä ad85 681 pintaan.
Edit: viinaa tankattu lisää, ad samantien 850, pumppu käytetty irti, kovamuoviletkun tilalla ollut letku oli halki tåmä vaihdettu nyt uuteen ja koitettu uutta adaptaatiota, ei muutosta vieläkin 850, lamb viinalla taas 1000 paikkeilla tyhjäkäynnillä sekä ajossa kokoajan plussalla, lambdaa ei vielä ole vaihdettu.
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Lambda nyt vaihdettu, ei vaikutusta mihinkään.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mitäs se mair nyt näyttelee tyhjäkäynnillä? Yli 100 saisi olla kyllä, onko imarin ympäristössä varmasti kaikki alipaineletkut paikallaan?

Periaatteessa sitä bensapumpun tuottoakin pitäis epäillä, mites se kestää kaasua ajellessa? Heikko pumppu ajaa nopsaan adaptaatiot ja lambdan tappiin, jos kerran letkukin ollut halki niin mikähän pumppu siellä nötköttää?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Mair tyhjäkäynnillä ollu nyt 110-115 luokkaa, kenkää voi antaa niinpaljon kun haluaa eikä mitään ongelmaa. Ei ollu pumpussa mitään merkintöjä että mikä on. Konehuonetta tutkittu nyt niinpaljon että pitäis olla kaikki kyllä ehjää ja paikallaan.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lambdan johtoliitos ecun johtosarjassa eli "J16 liitos" eli olikos se nyt og93:sen puolella J39? Kannattaa tarkistaa se, jos mitään muuta ei löydy.

Palaan vielä helpompiin imuvuotoihin ja alipaineletkuihin:
Bypassiltä lähtee alipaineletku ja sen pitäisi T7 mennä pienelle magneettiventtiilille rintapellissä. Magneettiventtiililtä pitäisi lähteä kaksi alipaineletkua. Toinen kaasuläpälle ja toinen imusarjaan. Tuo imusarjaan menevä letku jää usein huomaamatta ja vaihtamatta.

Sitten lisäksi bensanpaineensäätimen alipaineletkun tarkistus. Paineensäädin on suutintukin päässä.

Ja onhan autossa bypass-venttiili eikä siihen ole vaihdettu dump-venttiiliä, joka ei näissä toimi ja aiheuttaa seosongelmia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

segezz kirjoitti:
Pe Huhti 15, 2022 23:55
Mair tyhjäkäynnillä ollu nyt 110-115 luokkaa, kenkää voi antaa niinpaljon kun haluaa eikä mitään ongelmaa. Ei ollu pumpussa mitään merkintöjä että mikä on. Konehuonetta tutkittu nyt niinpaljon että pitäis olla kaikki kyllä ehjää ja paikallaan.
No 115 luokan mair lienee jo ihan normaali.

Huono bensapumppu harvoin kestää kenkimistä kun loppuu tuotot kesken.

Sitten ihan semmonen perushomma kun on muutamia nyt tullut vastaan; onko maffi asennettu oikeinpäin? Sen kun laittaa väärinpäin niin tulee jänniä ilmiöitä, tosin ne loppuu kun maffin töpsän irrottaa.

Onko huohottimen putki paikallaan venakopan vasemmassa yläkulmassa?

Alkaa menemään mielenkiintoiseksi tämä... :o


Pakari kirjoitti:
La Huhti 16, 2022 07:24
Lambdan johtoliitos ecun johtosarjassa eli "J16 liitos" eli olikos se nyt og93:sen puolella J39? Kannattaa tarkistaa se, jos mitään muuta ei löydy.

Palaan vielä helpompiin imuvuotoihin ja alipaineletkuihin:
Bypassiltä lähtee alipaineletku ja sen pitäisi T7 mennä pienelle magneettiventtiilille rintapellissä. Magneettiventtiililtä pitäisi lähteä kaksi alipaineletkua. Toinen kaasuläpälle ja toinen imusarjaan. Tuo imusarjaan menevä letku jää usein huomaamatta ja vaihtamatta.

Sitten lisäksi bensanpaineensäätimen alipaineletkun tarkistus. Paineensäädin on suutintukin päässä.

Ja onhan autossa bypass-venttiili eikä siihen ole vaihdettu dump-venttiiliä, joka ei näissä toimi ja aiheuttaa seosongelmia.
Olikos näissä kolkkien lambdajohtosarjoissa samaa ongelmaa kun femmojenkin j16 liitoksissa? Tarkistaahan tuo siis kannattaa ehdottomasti, mutta mietin vaan onko kenelläkään ollut sielä vikaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Joo on bypass, siitä menee letku magneettiventtiilille ja se ehjä, magneettiventtiililtä myös ehjät letkut kaasuläpälle ja imusarjaan samoin paineensäätimen letku ehjä. Maffi oikeinpäin ja huohottimen kaikki letkut paikallaan ja ehjiä. Voishan tota ecun liitosta tutkailla, olikos näissä ecu repsikan jalkatilassa? Ulkomaan foorumeilla oli että imuvuotoja voi myös ettiä kun lyö käyntiin ilman maffia ja tukkii kädellä imukärsän, ja jos ei sammu ni vuotaa? Tämä ei ainakaan sammu tolla tyylillä, imukärsän imee vaan lyttyyn ja irti päästäessä vähän käynti muuttuu. Ja pumpulta vielä otettu paluuletku irti ja 30sek pumppu päällä ainetta tuli n1,2l.
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Semmonen vielä että jarrutehostimelta lähtevä kovamuoviputkihässäkän kun irrottaa imusarjalta ja tukkii imusarjan kohdan niin alkaa lamb luku laskemaan tyhjäkäynnillä, tehostimen päästä tulppaus ei vaikuta mitenkään, eli onko tossa nyt jotain häikkää? Mikä on tuo mötikkä keskellä, mihin tulee ahtoputkelta, imusarjalta ja tehostimelta putket? Kuuluuko ilman liikkua joka suuntaan vai miten tossa?

Edit: polttoaineenpaine mitattu tyhjäkäynnillä, n2.5bar jos mittariin luottamista, ilmeisesti 3bar pitäis olla? Onko liian matalat että vaikuttais arvoihin? Jos on ni paineensäädin vai pumppu viallinen?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

segezz kirjoitti:
La Huhti 16, 2022 12:00
Joo on bypass, siitä menee letku magneettiventtiilille ja se ehjä, magneettiventtiililtä myös ehjät letkut kaasuläpälle ja imusarjaan samoin paineensäätimen letku ehjä. Maffi oikeinpäin ja huohottimen kaikki letkut paikallaan ja ehjiä. Voishan tota ecun liitosta tutkailla, olikos näissä ecu repsikan jalkatilassa? Ulkomaan foorumeilla oli että imuvuotoja voi myös ettiä kun lyö käyntiin ilman maffia ja tukkii kädellä imukärsän, ja jos ei sammu ni vuotaa? Tämä ei ainakaan sammu tolla tyylillä, imukärsän imee vaan lyttyyn ja irti päästäessä vähän käynti muuttuu. Ja pumpulta vielä otettu paluuletku irti ja 30sek pumppu päällä ainetta tuli n1,2l.
Periaatteessa pitäis tukehtua kun tukit imukärsän ilman maffia, käytännöstä en ole varma kun en oo itse kokeillut. Ei sen mistään muualtakaan pitäis happea saada. Jarrutehostin tms. vuoto voisi saada auton käymään se putki tukittunakin.
segezz kirjoitti:
Ti Huhti 19, 2022 10:11
Semmonen vielä että jarrutehostimelta lähtevä kovamuoviputkihässäkän kun irrottaa imusarjalta ja tukkii imusarjan kohdan niin alkaa lamb luku laskemaan tyhjäkäynnillä, tehostimen päästä tulppaus ei vaikuta mitenkään, eli onko tossa nyt jotain häikkää? Mikä on tuo mötikkä keskellä, mihin tulee ahtoputkelta, imusarjalta ja tehostimelta putket? Kuuluuko ilman liikkua joka suuntaan vai miten tossa?

Edit: polttoaineenpaine mitattu tyhjäkäynnillä, n2.5bar jos mittariin luottamista, ilmeisesti 3bar pitäis olla? Onko liian matalat että vaikuttais arvoihin? Jos on ni paineensäädin vai pumppu viallinen?
Vedä se imusarjan jarrutehostinlähtö esim pultilla ja teipillä tukkoon ja käy koeajolla, kato onko adaptaatiot kohillaan? Jos lambda menee normaaliksi se tehostajanputki tukittuna niin siinä on sulle syy outoihin adaptaatioihin. Vuotava jarrutehostin kyllä saa ne hyvin solmuun. Siitä letkuhässäkästä en ole varma, jos auto imarin jarrutehostinlähtö tulpattuna toimii normaalisti niin sulla on isohko imuvuoto tehostimen suunnalla, joko putkessa tai tehostajassa itsessään. Mulla on femma itsellä ja kolkissa on hiukan erilaiset putket, en siksi uskalla mennä sanomaan mikä sen hässäkän virka on.

Pumpun paineisiin en kommentoi kun en ole mittaillut itse ikinä, helpompaa ollut vaihtaa pumppu. T7 suutintukin paineensäätimiä ei ole viallisia juurikaan ikinä ollut, ei itsellä eikä ilmeisesti muillakaan näitä räplänneillä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Eipä ollutkaan vaikutusta tehostin tulpattuna, myös bensapumppu vaihdettu tämäkään ei vaikuttanut mitään.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Oliko se evap tulpattu pois? Samantien vaan kaikki ylimääräiset läpälle/imariin tulevat alipaineletkut irti ja pultilla tukkoon, jos nyt kone imee jostain ylimäärästä happea.

Välijäähyä ja sen putkiakin epäilisin mutta ne kyllä pitäis näkyä puhkutestissä...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
segezz
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 22:40

Re: Korkea amul ja lamb arvo

Viesti Kirjoittaja segezz »

Bapsu kirjoitti:
Ma Huhti 25, 2022 10:15
Oliko se evap tulpattu pois? Samantien vaan kaikki ylimääräiset läpälle/imariin tulevat alipaineletkut irti ja pultilla tukkoon, jos nyt kone imee jostain ylimäärästä happea.

Välijäähyä ja sen putkiakin epäilisin mutta ne kyllä pitäis näkyä puhkutestissä...
Niin tosiaan, kaasuläpältä lähtee 1 letku takaiskun kera ja menee siihen putsarikotelon luokse ja siitä jatkuu jonnekin pyöräkotelon suuntaan. Ei tosiaan puhkutestissä katoa ilma mihinkään, eikä vuoda vaikka kompuralla painetta lyö.
Vastaa Viestiin