Kokoanpa nyt siis tähän ketjuun ohjeita ja vinkkejä, sekä kuvia käsijarrun säätöön. Muutkin saavat tietysti täydentää ja korjata jos ohjeissani on puutteita tai virheellistä tietoa.
Toistaiseksi keskityn pelkkien käsijarrukenkien säätöön, koska en ole vaijeria vielä säätänyt ikinä. Sitähän säädetään auton alta keskeltä "kardaanitunnelista".
Suosittelen katsomaan shamrock:n viestin alempana, jos vaijeria säädät. Kiteytettynä tässä:
Perustiedot käsijarrusta:
Og 9-3:ssa käyttöjarrut ovat levyllä, mutta käsijarru on rumpujarru. Takapyörällä jarrulevyn keskiosassa on rumpu. Käsijarruvaijeri vetää jarrukengät rumpua vasten.
Käsijarrukenkien säätö menee kutakuinkin näin:
1. Varmista ettei käsijarru ole päällä, nosta auton takaosa toiselta puolelta ylös, jos ei ole pukkeja tai nosturia. Jos on pukit tai nosturit, niin molemmat puolethan voivat olla samaankin aikaan ylhäällä.
2. Pyörä irti
3. Jarrulevyn keskiosassa on kuusi reikää, hae kierteetön, vähän isompi reikä ja pyöritä se suunnilleen alimpaan kohtaan
4. Reiästä tiiraamalla (kannattaa käyttää taskulamppua apuna) näet säätörattaan, joka selkeämmin näkyy kuvassa 1.
5. Varmista, että käsijarruvaijeri ja linkku palautuvat kokonaan (linkku on se vipu, johon vaijeri kiinnittyy, ks. shamrock:n kommentti)
6. Oikealla puolella kengät siirtyvät lähemmäksi rumpua (käsijarru kiristyy), kun ratasta pyöritetään alaspäin (jos käsijarru kasattu alkuperäisen mukaisesti(?). (ks. Kuva 2) Vasemmalla puolella päinvastoin. Alempien viestien perusteella säätörattaan voi asentaa kummin päin vain, jolloin kiristyssuuntakin voi siis olla eri.
7. Pyöritä ratasta kireämmälle kunnes rumpu ei enää liiku käsin pyöritettäessä (jos ratas ei tunnu pyörivän, katso tai tunnustele yritätkö pyörittää yläpuolista jousta tai ihan vaan pari milliä liikaa vasemmalle/oikealle. Sen sitten tuntee aika hyvin jos ratas pyörii oikealla tavalla)
8. Kierrä ratasta nyt hieman toiseen suuntaan, niin että jarru vielä vähän laahaa. Kokeile vetää käsijarrukahvasta pari kertaa. Säilyykö säätö? Itse jätin loppujen lopuksi laahaamaan sen verran, että on "löystymisvaraa" kun käsijarrun vetää ylös.
9. Rengas paikalleen, auto alas ja toiselle puolelle sama homma. Huomaa, että säätöratas kiristyy eri suuntiin eri puolilla, koska käsijarrumekanismi on peilikuvana toisella puolella.
Kumpaan suuntaan säätö"ruuvia" pyöritetään? Jos alkuperäisen mukaisesti kasattu käsijarru:
- Vasemmalla (kuskin) puolella ylös.
- Oikealla (apukuskin) puolella alas.
Kelvoton jarruvoima katsastuksessa? Esim. vas. 0,9 kN, oik. 1,3 kN
Kelvollinen jarruvoima katsastuksessa? Ainakin vas. 1,8 kN, oik. 2,0 kN kelpasi
Auton kokonaismassa on n. 1860kg ja yhteensä käsijarruvoiman pitää olla vähintään 16% kokonaismassasta, eli: 1860 * 0,16 = 297,6 N eli n. 3,0 kN
Yleisiä vikaa aiheuttavia kohteita:
- Löysä/venynyt vaijeri, väärää reittiä kulkemaan asennettu vaijeri
- Jarrukenkien linkut jumissa (katso esim. ippe:n kommentti)
- Jarrukengät tiukemmalla kaarella, kuin rummun muoto
Huomioitavaa vielä: pieni T30 torxi -ruuvi, jolla jarrulevy on kiinni navassa on usein hyvin tiukassa ja ruosteessa. Siihen kannattaa varautua jos rumpua haluaa avata.
Toivottavasti tästä ohjeesta on jollekin apua!
Kuvia apukuljettajan puolelta:
Kuva 1:
Oikean puolen säätöratas, kun jarrulevy on irrotettuna ja käsijarrumekanismi näkyy.
Kuva 2:
Säätörattaan pyörittäminen talttapääruuvimeisselillä. Kuvassa ruuvimeisseli on rattaan hampaan alapuolella, joten ratasta on juuri pyöritetty kiristyssuuntaan.
Kuva 3:
Käsijarrukengät ylhäältä päin jarrulevy irrotettuna.
Kuva 4:
Jarrulevy/-rumpu sisältä päin.
Kuva 5:
Vasemman puolen säätöratas. Huomaa, että mekanismi on tosiaan peilikuva toisesta.
Edit: Päivitetty ja korjattu kohtia, joista olin epäröivä julkaistessani ohjeen ensimmäisen version. Kiitokset kommentoineille.