Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Moni OG 9-3:n omistaja varmasti tuntee tuskan, kun pitäisi saada käsijarru pitämään vähintäänkin vuosittain katsastukseen. Käsijarrukenkien säätö on teoriassa simppeli juttu, mutta foorumilta löytämieni ohjeiden mukaan toimien kysymyksiä jää kuitenkin auki. Asiasta ei edes englanninkielistä opetussisältöä (esim. video) tahdo löytyä. Lähes kaikki käsittelee vain NG 9-3:a. Jopa WIS ohjeistaa aika häilyvästi asiassa.

Kokoanpa nyt siis tähän ketjuun ohjeita ja vinkkejä, sekä kuvia käsijarrun säätöön. Muutkin saavat tietysti täydentää ja korjata jos ohjeissani on puutteita tai virheellistä tietoa.

Toistaiseksi keskityn pelkkien käsijarrukenkien säätöön, koska en ole vaijeria vielä säätänyt ikinä. Sitähän säädetään auton alta keskeltä "kardaanitunnelista".
Suosittelen katsomaan shamrock:n viestin alempana, jos vaijeria säädät. Kiteytettynä tässä:
shamrock kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 14:57
ihan ekana se yhdyskappaleen säätö sieltä keskeltä löysälle, ja varmistetaan että levittimet varmasti palaavat taakse asti. Koska se teho saadaan käsijarruun siitä, että se levitin todella pääsee toimimaan koko matkallaan.

Perustiedot käsijarrusta:
Og 9-3:ssa käyttöjarrut ovat levyllä, mutta käsijarru on rumpujarru. Takapyörällä jarrulevyn keskiosassa on rumpu. Käsijarruvaijeri vetää jarrukengät rumpua vasten.


Käsijarrukenkien säätö menee kutakuinkin näin:

1. Varmista ettei käsijarru ole päällä, nosta auton takaosa toiselta puolelta ylös, jos ei ole pukkeja tai nosturia. Jos on pukit tai nosturit, niin molemmat puolethan voivat olla samaankin aikaan ylhäällä. :)

2. Pyörä irti

3. Jarrulevyn keskiosassa on kuusi reikää, hae kierteetön, vähän isompi reikä ja pyöritä se suunnilleen alimpaan kohtaan

4. Reiästä tiiraamalla (kannattaa käyttää taskulamppua apuna) näet säätörattaan, joka selkeämmin näkyy kuvassa 1.

5. Varmista, että käsijarruvaijeri ja linkku palautuvat kokonaan (linkku on se vipu, johon vaijeri kiinnittyy, ks. shamrock:n kommentti)

6. Oikealla puolella kengät siirtyvät lähemmäksi rumpua (käsijarru kiristyy), kun ratasta pyöritetään alaspäin (jos käsijarru kasattu alkuperäisen mukaisesti(?). (ks. Kuva 2) Vasemmalla puolella päinvastoin. Alempien viestien perusteella säätörattaan voi asentaa kummin päin vain, jolloin kiristyssuuntakin voi siis olla eri.

7. Pyöritä ratasta kireämmälle kunnes rumpu ei enää liiku käsin pyöritettäessä (jos ratas ei tunnu pyörivän, katso tai tunnustele yritätkö pyörittää yläpuolista jousta tai ihan vaan pari milliä liikaa vasemmalle/oikealle. Sen sitten tuntee aika hyvin jos ratas pyörii oikealla tavalla)

8. Kierrä ratasta nyt hieman toiseen suuntaan, niin että jarru vielä vähän laahaa. Kokeile vetää käsijarrukahvasta pari kertaa. Säilyykö säätö? Itse jätin loppujen lopuksi laahaamaan sen verran, että on "löystymisvaraa" kun käsijarrun vetää ylös.

9. Rengas paikalleen, auto alas ja toiselle puolelle sama homma. Huomaa, että säätöratas kiristyy eri suuntiin eri puolilla, koska käsijarrumekanismi on peilikuvana toisella puolella.


Kumpaan suuntaan säätö"ruuvia" pyöritetään? Jos alkuperäisen mukaisesti kasattu käsijarru:
  • Vasemmalla (kuskin) puolella ylös.
  • Oikealla (apukuskin) puolella alas.

Kelvoton jarruvoima katsastuksessa? Esim. vas. 0,9 kN, oik. 1,3 kN

Kelvollinen jarruvoima katsastuksessa? Ainakin vas. 1,8 kN, oik. 2,0 kN kelpasi
Auton kokonaismassa on n. 1860kg ja yhteensä käsijarruvoiman pitää olla vähintään 16% kokonaismassasta, eli: 1860 * 0,16 = 297,6 N eli n. 3,0 kN


Yleisiä vikaa aiheuttavia kohteita:
  • Löysä/venynyt vaijeri, väärää reittiä kulkemaan asennettu vaijeri
  • Jarrukenkien linkut jumissa (katso esim. ippe:n kommentti)
  • Jarrukengät tiukemmalla kaarella, kuin rummun muoto :?:
Jos rumpu auki näyttää siltä, että vain toinen kenkä liikkuu, ilmeisesti se on ihan normaalia. (ks. shamrock:n viesti alempana)

Huomioitavaa vielä: pieni T30 torxi -ruuvi, jolla jarrulevy on kiinni navassa on usein hyvin tiukassa ja ruosteessa. Siihen kannattaa varautua jos rumpua haluaa avata.

Toivottavasti tästä ohjeesta on jollekin apua! :D


Kuvia apukuljettajan puolelta:

Kuva 1:
Kuva
Oikean puolen säätöratas, kun jarrulevy on irrotettuna ja käsijarrumekanismi näkyy.

Kuva 2:
Kuva
Säätörattaan pyörittäminen talttapääruuvimeisselillä. Kuvassa ruuvimeisseli on rattaan hampaan alapuolella, joten ratasta on juuri pyöritetty kiristyssuuntaan.

Kuva 3:
Kuva
Käsijarrukengät ylhäältä päin jarrulevy irrotettuna.

Kuva 4:
Kuva
Jarrulevy/-rumpu sisältä päin.

Kuva 5:
Kuva
Vasemman puolen säätöratas. Huomaa, että mekanismi on tosiaan peilikuva toisesta.


Edit: Päivitetty ja korjattu kohtia, joista olin epäröivä julkaistessani ohjeen ensimmäisen version. Kiitokset kommentoineille. :) :saab:
Viimeksi muokannut vilhosyvis, To Touko 05, 2022 08:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kahvan päässä ei taida edes olla säätöä, se on ainoastaan se yhdyskappale auton alla. Eikä siitäkään "säädetä oikeastaan mitään muuta kuin se sopiva välys. Ja sieltä on hyvä aloittaa ennenkuin lähtee navoista säätämään mitään. Eli ensimmäisenä löysätään se yhdyskappale, joka tosiaan on pakoputken lämpökilven alla, kuskin puolelta pääsee hyvin käsiksi. Linkuksi kutsutaan yleensä sitä itse vipua johon vaijeri kiinnittyy, joka sitten käyttää itse levitintä. Eli ennen säätöä varmistetaan tietenkin että linkun palautusjouset ovat ehjät, ja molemmat palautuvat täysin taakse.

Kysyit tuosta, miksi sulla liikkuu vain toinen kenkä. Noinhan se useimmiten jos kokeilee rumpu irrallaan, aina jompikumpi liikkuu helpommin ja lähtee ekana liikkeelle. Sitten, kun se kohtaa rummun eikä pääse pidemmälle, lähtee se toinenkin liikkeelle.

Noista säätösuunnista en muuten ole ihan varma. Toki on tullut säädeltyä muitakin autoja joissa sama systeemi, ja osat todellakin oli peilikuvat. Ainakin joissakin meni niin, että myös kierteen suhteen, eli toisella puolella on "vasenkätinen" kierre, ja säätösuuntakin täten molemmilla puolilla sama. Voisin melkein vannoa, että noissa sun kuvissa näkyy apparin puolella oikeakätinen kierre, jolloin sitä pitää naksauttaa juurikin alaspäin jotta se kiristyy.

Edit: Katselin kuvia noista, ja Saabiin näyttää olevan vain sitä yhtä säädintä, jossa kierre on oikeakätinen. Mutta voisko olla, että noita on asennettu eri suuntiin, joillon säätösuunta olisi aina sama? Edellisen 9-3:n käsijarrut säädin, ja muistaisin että samaan suuntaan napsuttelin kyllä molemmat. Tästä nykyisestä nyt leimalle vaan kuskinpuolen, josta sitten löytyikin 2.0 kN sen jälkeen. Mutta arvaas, muistanko enää kumpaan suuntaan sitä napsutteliin? :D
'01 9-3 2.0 turbo
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Uskaltaisin väittää, että säätimen voi asentaa kummin päin vain, joten oikea pyörityssuunta on edellisestä asentajasta kiinni. Säätimen "siipipyörän" muotoilun ja navan reiän koon ansiosta säädintä on huomattavasti helpompi pyörittää "ylöspäin" kuin "alaspäin", mikä on ehkä ärsyttävin asia koko operaatiossa.

Hiukan aiheen ohi, mikäli jokin osa on vaihtokunnossa, kannattaa vaihtaa suosiolla kaikki osat (kengät, jouset, säädin, linkku, ym. asennusosat) kerralla, jolloin ei tarvitse tekohengittää käsijarrua joka vuosi. Osat ovat varsin halpoja ja hyvin saatavissa, koska ovat yhteisiä monen Opel-mallin kanssa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jortsu kirjoitti:
Ti Touko 03, 2022 17:25
Uskaltaisin väittää, että säätimen voi asentaa kummin päin vain, joten oikea pyörityssuunta on edellisestä asentajasta kiinni. Säätimen "siipipyörän" muotoilun ja navan reiän koon ansiosta säädintä on huomattavasti helpompi pyörittää "ylöspäin" kuin "alaspäin", mikä on ehkä ärsyttävin asia koko operaatiossa.
Samaa mieltä tästä. Sen verran harvoin tuota tarvitsee tehdä, että aina oon hakenu sen oikean suunnan, kun ei sitä koskaan kuitenkaan muista. Mutta onhan tää oikeasti yks helpommista ja fiksuimmista systeemeistä käsijarrun säätöön, itse en pidä tätä ollenkaan ikävänä. Voittaa 10-0 kaikki nämä levyjarruun yhdistetyt käsijarrut ja niiden automaattisäädöt. Mä en oo tätä pitänyt ollenkaan ongelmallisena, päinvastoin ... renkaita vaihtaessa sen säätää muutamassa minuutissa ja taas mennään. Poislukien se yks auto joka mulla on ollut, enkä enää muista mikä se oli. Mutta siinä tähän samaan oli yhdistetty automaattisäätö. Huono puoli siinä oli se, että alapuoli oli kiinteä, joten se ei voinut kompensoida kulumaa mitenkään. Mutta tuo samantyyppinen säätö oli siinä "linkun" yhteydessä, ja siinä oli lisävipu. Jos kahva nousi riittävän ylös, se vipu tökkäsi tuota ratasta aina sen pykälän eteenpäin.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja ippe »

MUn mielestä säätösuunt ei vaihdu kierrekappaletta kääntämällä, palikan pituus muuttuu kiertämällä, eikä kääntäminen vaihda kierteen suuntaa.

Yleisimmät ongelmat käsijarrussa ovat mun komusten mukaan jumittava vaijeri ja jumittava linkku. Linkun saa yleensä liikkeelle kun sen ensin puhdistaa, sitten laittaa ruuvipenkkiin ja pakottaa liikkuvaksi. Lopuksi vielä yksi puhdistus ja voitelu.

Vaijerin vaihtaminen on sekin aika helppoa, kunhan ei katkaise auton alla olevaa kierretenkoa, johon yhdyskappale kiinnittyy. Tämä paikka kannattaa puhdistaa ja suojata ainakin silloin kun auton käyttää nosturilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

shamrock kirjoitti:
Ti Touko 03, 2022 15:22
Kahvan päässä ei taida edes olla säätöä, se on ainoastaan se yhdyskappale auton alla. Eikä siitäkään "säädetä oikeastaan mitään muuta kuin se sopiva välys. Ja sieltä on hyvä aloittaa ennenkuin lähtee navoista säätämään mitään. Eli ensimmäisenä löysätään se yhdyskappale, joka tosiaan on pakoputken lämpökilven alla, kuskin puolelta pääsee hyvin käsiksi. Linkuksi kutsutaan yleensä sitä itse vipua johon vaijeri kiinnittyy, joka sitten käyttää itse levitintä. Eli ennen säätöä varmistetaan tietenkin että linkun palautusjouset ovat ehjät, ja molemmat palautuvat täysin taakse.

Kysyit tuosta, miksi sulla liikkuu vain toinen kenkä. Noinhan se useimmiten jos kokeilee rumpu irrallaan, aina jompikumpi liikkuu helpommin ja lähtee ekana liikkeelle. Sitten, kun se kohtaa rummun eikä pääse pidemmälle, lähtee se toinenkin liikkeelle.
Kiitoksia selvennyksestä! Päivitin nyt tuota alkuperäistä viestiä paremmaksi.

Mulla on suht hiljattain (1,5v sitten) vaihdettu nuo kaikki käsijarrun osat serkkupojan toimesta amiksen autopuolella, joten ovat siinä mielessä ihan jees kunnossa. Asennuskin tuntuu olevan sitten ihan oikein tehty, jos rumpu auki on normaalia, ettei molemmat kengät liiku.

Parashan olisi laittaa nyt vielä itse (kun olen asiassa sivistyneempi kuin 1,5v sitten) alusta lähtien uusilla osilla, mutta jos nyt tässä toukokuussa tällä säädöllä saan leiman niin antaa olla toistaiseksi. :D Jos saisin auton jossain nosturille, niin voisi löytyäkin enemmän kiinnostusta rukata käsijarrua.

shamrock kirjoitti:
Ti Touko 03, 2022 17:40
Mutta onhan tää oikeasti yks helpommista ja fiksuimmista systeemeistä käsijarrun säätöön, itse en pidä tätä ollenkaan ikävänä. Voittaa 10-0 kaikki nämä levyjarruun yhdistetyt käsijarrut ja niiden automaattisäädöt. Mä en oo tätä pitänyt ollenkaan ongelmallisena, päinvastoin ... renkaita vaihtaessa sen säätää muutamassa minuutissa ja taas mennään.
Tuohon sanon sen verran, että jotenkin mulla ei ole tullut yhtäkään og 900:sta vastaan, jossa olisi ongelmia käsijarrun kanssa, mutta näistä og 9-3:n käsijarrumurheista on kokemusta ja niistä saa täältäkin lueskella... OG 900:n käsijarrua en tosin ole vielä joutunut säätämään, että enpä osaa sitten verrata sitä tähän kolkin säätöön. :mrgreen:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja baasenar »

ippe kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 07:42
MUn mielestä säätösuunt ei vaihdu kierrekappaletta kääntämällä, palikan pituus muuttuu kiertämällä, eikä kääntäminen vaihda kierteen suuntaa.
Tietenki se vaihtuu ylös-alas sunnassa, kun molemmissa säätimissä on oikeakätinen kierre.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

baasenar kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 11:55
ippe kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 07:42
MUn mielestä säätösuunt ei vaihdu kierrekappaletta kääntämällä, palikan pituus muuttuu kiertämällä, eikä kääntäminen vaihda kierteen suuntaa.
Tietenki se vaihtuu ylös-alas sunnassa, kun molemmissa säätimissä on oikeakätinen kierre.
Kun vähän aikaa pyörittelee asiaa mielessään, ja vaikkapa pulttia ja mutteria kädessä, niin oivaltaa että se mutterin/hammasrattaan pyörimissuunta vaihtuu, kun palikka käännetään toisinpäin. Ja tästä syntyy se ero.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 11:01
Tuohon sanon sen verran, että jotenkin mulla ei ole tullut yhtäkään og 900:sta vastaan, jossa olisi ongelmia käsijarrun kanssa, mutta näistä og 9-3:n käsijarrumurheista on kokemusta ja niistä saa täältäkin lueskella... OG 900:n käsijarrua en tosin ole vielä joutunut säätämään, että enpä osaa sitten verrata sitä tähän kolkin säätöön. :mrgreen:
En epäile yhtään :) Mutta mitä noita kaverienkin autoja oon tuossa toisinaan laitellut, useimmiten se vika on siinä että jossakin vaiheessa jollakin ei ole ollut hajuakaan mitä tekee :-D Aivan liian monta autoa on tullut vastaan, joissa oon saanut tehdä käsijarrulle kaiken alusta uusiksi sen takia, että säätöä on yritetty tehdä vaijerilla. Voihan sillä saada ensiapua vaikkapa katsatukseen, mutta loppupeleissä pahentaa asioita.

Juuri siksi aloitin tuon oman ohjeeni siitä, että ihan ekana se yhdyskappaleen säätö sieltä keskeltä löysälle, ja varmistetaan että levittimet varmasti palaavat taakse asti. Koska se teho saadaan käsijarruun siitä, että se levitin todella pääsee toimimaan koko matkallaan. Vaijeria kiristämällä voidaan saada ne puuttuvat kymmenykset käsijarrun tehoon, mutta samalla sen vivun liikerata lyhenee, eikä todellisuudessa saada kaikkea tehoa irti. Muutenhan tuo on systeeminä äärimmäisen yksinkertainen, kun se säätö vaan tehdään oikeasta paikasta. Tuosta yhdyskappaleesta mä aina kiristän vain sen verran että kahvaan jää siihen ekaan napsuun asti löysää. Silloin ei varmasti vaijeri jää kantamaan.
'01 9-3 2.0 turbo
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja aero »

shamrock kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 14:57
Aivan liian monta autoa on tullut vastaan, joissa oon saanut tehdä käsijarrulle kaiken alusta uusiksi sen takia, että säätöä on yritetty tehdä vaijerilla. Voihan sillä saada ensiapua vaikkapa katsatukseen, mutta loppupeleissä pahentaa asioita.
Jarrumekanismista riippumatta jostain syystä on kauhean yleistä yrittää korjata kiristämällä vaijeria, saaden pidemmän päälle aikaan vain pahempaa jälkeä. Ihan samalla keinolla saadaan tapettua ne vanhempienkin Saabien käsijarrut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

shamrock kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 14:57
vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 11:01
Tuohon sanon sen verran, että jotenkin mulla ei ole tullut yhtäkään og 900:sta vastaan, jossa olisi ongelmia käsijarrun kanssa, mutta näistä og 9-3:n käsijarrumurheista on kokemusta ja niistä saa täältäkin lueskella... OG 900:n käsijarrua en tosin ole vielä joutunut säätämään, että enpä osaa sitten verrata sitä tähän kolkin säätöön. :mrgreen:
En epäile yhtään :) Mutta mitä noita kaverienkin autoja oon tuossa toisinaan laitellut, useimmiten se vika on siinä että jossakin vaiheessa jollakin ei ole ollut hajuakaan mitä tekee :-D Aivan liian monta autoa on tullut vastaan, joissa oon saanut tehdä käsijarrulle kaiken alusta uusiksi sen takia, että säätöä on yritetty tehdä vaijerilla. Voihan sillä saada ensiapua vaikkapa katsatukseen, mutta loppupeleissä pahentaa asioita.

Juuri siksi aloitin tuon oman ohjeeni siitä, että ihan ekana se yhdyskappaleen säätö sieltä keskeltä löysälle, ja varmistetaan että levittimet varmasti palaavat taakse asti. Koska se teho saadaan käsijarruun siitä, että se levitin todella pääsee toimimaan koko matkallaan. Vaijeria kiristämällä voidaan saada ne puuttuvat kymmenykset käsijarrun tehoon, mutta samalla sen vivun liikerata lyhenee, eikä todellisuudessa saada kaikkea tehoa irti. Muutenhan tuo on systeeminä äärimmäisen yksinkertainen, kun se säätö vaan tehdään oikeasta paikasta. Tuosta yhdyskappaleesta mä aina kiristän vain sen verran että kahvaan jää siihen ekaan napsuun asti löysää. Silloin ei varmasti vaijeri jää kantamaan.
Hei joo, kiitos! Nyt aukesi paremmin tuo, että miksi aloitetaan sieltä yhdyskappaleelta.
Ja nyt kanssa kun tuota on rumpu irtonaisena saanut katsella rauhassa ja täällä on guruilta saanut kuulla kehuja, niin onhan se fiksumpi systeemi kuin olin ajatellut. :D Eipä se mulla siltikään nyt kovin hyvin pidä, 6-7 naksua saa kiskoa sitä kahvaa, että auto pysyy paikallaan mäessä.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Päivitetäänpä vielä tännekin:

Itse säätämällä sain käsijarruun 1,3 ja 1,8 kN jarruvoimat, joten riitti katsastukseen.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja SS »

Yksi ongelma noissa jarruissa on se käsijarrun palautusjousi siellä linkun takana, kierteen väliin kertyy moskaa eikä jousi enää mene kasaan. Putsaus vaikkapa teräsharjalla renkaanvaihdon yhteydessä ei kauaa vie.

Kun osat on ehjiä ja kaikki liikkuu, nuo toimii vuosikaudet ongelmitta. Sit kun vaijerin kireys mennään säätämään väärin niin että liikerata jää lyhyeksi on linkut jumissa. Niin ja sitä käsijarrua kannattaa myös käyttää :wink:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ainiin, tuli mieleen ärsyttävin homma käsijarrussa. Käsijarrua kesäisin kyllä käytän mielellään ja innokkaasti, mutta talvisin se pirulainen tahtoo jäätyä, niin ei tule silloin käytettyä... Mikä tuon jäätymisen aiheutti ja miten sitä voisi estää?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vaijerithan siellä jäätyy. Just vaihdoin omaani, ennen asennusta ne roikkui seinällä muutaman päivän ja uitin teflonvaseliiniä niihin. Saas nähdä, auttoiko.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin