NG900 käy rikkaalla!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Nonniin, itseltä loppuu tietotaito kesken tämän ongelman kanssa. Saabissa siis ongelmana on se että auto alkaa käymään todella rikkaalla kun lämmöt alkaa lähenemään puoltaväliä. Kylmäkäynnistys nykyään parempi vaihdettua uudet tulpat, toisen sytytyskasetin ja imuilman lämpötunnistimen. Ennen noiden vaihtoa afr lukemat oli kylmäkäynnistyksessä 8-9 luokkaa.. tällä hetkellä siedettävämpi 11.5-13 välillä.

Kierroksia ottaa ihan nätisti, mutta kaasun kun päästää meinaa sammu. Kierrokset käy 500-700 välillä ja auto ryntäyttää 1500rpm ja sen jälkein jää leijuttelemaan kierrokset siihe 1000-1100rpm väliin ja käy rikkaalla.

Auto pelaa täysin normaalisti kun pääsee ahtopaineiden puolelle.

Tekniikasta nyt sen verran, b204, hx40 super, 1100cc suuttimet, e85, 3bar map jnejne

Kaikki mitä nyt vaihdettu (joko uusia tai toimivia käytettyjä):
- sytytyskasetti
- sytytystulpat
- imuilman lämpötunnistin
- kaasuläpänasentotunnistin
- kansiremontti
- moottorin lämpötilatunnistin
- tyhjäkäyntimoottori

Kiitos jo etukäteen!
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mikäs putki, onko vakiokatti?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

3" putkisto alusta loppuun, tarvikekatti välissä. Nyt saatu afr aikalailla kuriinsa, mutta nyt sitten tullut ongelmaa että sammuu jos ei anna kaasua? Jarrupääsylinteri ja takaiskuventtiili vaihdettu mutta ei vaikutusta. Ideoita?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitkä noi 1100cc suuttimet ovat? Eikai dekat?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja samppa »

Onko joskus toiminut? Mikä on muuttunut?
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Korjataan ylempää, elikkä 1200cc suuttimet, Finjectorin.

Ja eipä oikeastaan ole toiminut koskaan näin hyvin, kaikki nyt melkeinpä korjattuna paitsi tuo outo sammuminen kun päästää kaasusta tai tiputtaa tyhjäkäynnille ajossa.

Vaihdoin tuossa vielä äskettäin kaikki alipaineletkut silikonisiksi ja tyhjäkäyntimottorin mutta ei vaikutusta asiaan.

Voiko olla että softa sökö?
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Cona »

EVAP käytössä/tukittu?

Tyhjäkäyntimoottorikin (käytetty) voi olla viallinen, vaikka olis vaihdettu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Evap on käytössä. Voiko sen tukkiminen olla kokeilemisen arvoinen jos vaikka lähtiski toimimaan? Tuolla T5 taitaa pystyäkki ajamaa ihan ongelmitta ilman evapin käyttöä?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Janibruce kirjoitti:
Ma Heinä 11, 2022 18:48
Korjataan ylempää, elikkä 1200cc suuttimet, Finjectorin.
Finjektoriltakin saa eri merkkisiä suuttimia. Joten ovatko suuttimet siemens deka:t, vai minkä merkkiset? Dekojen kanssa on ollut lukemattomia ongelmia ainakin Saabien kanssa ml. tyhjäkäynti/afr ongelmat, ja niitä ei ole saatu säädettyä toimimaan oikein vaikka minkälaisia temppuja olisi tehty.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Boschin suuttimet sielä on
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Nonni nyt on taas kokeiltu kaikenlaista. Evap tukittu, ei vaikutusta. Map ja polttoaineen jakotukin alipaineletkut olivat kaasuläppäkotelolla väärin päin, ne vaihdettu oikeisiin paikkoihin ja vieläkin sammuilee jatkuvalla syötöllä..

Voiko olla niin että polttoainepumppu olisi sökö? Ensimmäisen kerran kun laittaa autoonki virrat pääle niin pumppu kuulostaa kilpa-autolta..
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja samppa »

Mites softa, onko muutettu mututuntumalla vai ajettu dynossa?
Janibruce
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 14:53

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Janibruce »

Nappen tekemä tien päälä entisen omistajan puolesta mutta silloin ollut paljon ongelmia päällä että softasta saatu sen mukainen mitä voi kuvitella. Kumminkin nyt afr sun muut näyttäisi pelaavan hyvin, mutta auto vaan sammuilee kun ei jaksa omin voimin käydä tyhjäkäyntiä
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tollasta ite tehtyä joka ei oo koskaan toiminut on aika turha arvuutella tai vaan heitellä osia sitä kohti. Täytyis järjestelmällisesti lähestyä ja diagnosoida yksi kerrallaan komponentit ja miten ne on asennettu.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 käy rikkaalla!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän toi kuulostaa siltä, että pitäis uudelleen katsella livenä dataa/säädellä, missä probleema mahdollisesti. Kuten edellä mainittu niin menee hakuammunnaksi osien vaihto, jos ei tarkalleen tiedä, mitä siellä tapahtuu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin