automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja stara »

vajaa 300 t mittarissa. Kerran hinautin, mutta korjaamon pihalla se kuitenkin lähti käyntiin. Sitten asensin akulta suoran piuhan startin solenoidille. eilen taas tosi pitkästä aikaa takkusi, oli se yhtä juhlaa, kun pani vaan virta- avaimen ajoasentoon ja kävi konehuoneen puolelta napilla starttamalla. nappi on mallia palautuva ja 30 A sulake tietenkin on johdossa.
Kepin tyvessä on automaateissa sellainen kytkin, joka estää starttaamisen kepin väärissä asennoissa. on se niin karmeassa paikassa ja työteliään näköinen asetelma, jotta en siihen hevillä koske. ja pajallakin useampi tunti varmaan kuluisi, jos edes moista hommaa ryhtyvät vanhukseen tuunaamaan, .. ja osiakaan ei varmaan enää löydy.
tolla hommalla tuli myös vika diagnosoitua melkoisella varmuudella ko kytkimeen, eikä esim startin solenoidiin tai virtalukon pohjaan.
Viimeksi muokannut stara, Su Heinä 31, 2022 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja torque »

jos sitä kuuluisaa automaatin asentoanturia ei ole koskaan vaihdettu 300tkm aikana, niin ehkäpä siellä suunnallakin voi hieman syytä olla.
Meikän OGssa se kesti sen jotain 120tkm ja alkoi temppuilla, briteistä tilasin saman osan uutena, vaan nythän tilanne ehkä hieman eri. Sieltäkään, suinpäin osia tilailla. Muistan lukeneeni täällä että on jokin sulaketemppu että saa sen ohitettua/todettua ongelmaksi.
Viimeksi muokannut torque, Su Heinä 31, 2022 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja stara »

mielestäni tarkoitin juurikin sitä kepin asentoanturia. sen siis ohitin suorakytkennälläni.
tuskin kukaan noita vaihtelee sovinnolla ennen kuin vikoja ilmenee, ja tuskin edes osia löytyy.
kyllä minullakin on ollut OG900 automaatti, ja siinä samaa ongelmaa oli, mutta sen anturin pystyi suht helposti avaamaan ja elvyttämään, tämä kolkin anturi on aika tukevasti kiinni ja vielä kepissäkin hyvin kiinni.
Kyllä kikkailu on silloin arvossaan, kun pitäisi tonnin kärryyn teettää arviolta 500 remppa.
Hyppylangalla tietty voi tuon anturin ohittaa, mutta sitten startissa auto hyökkää, jos ajovaihde on päällä vahingossa. Ainakin kässärin käyttö on silloin joka pysähdyksessä opeteltava käyttämään. olis aika kornia, kun ostarin parkeissa aina silloin tällöin kolhisi naapuria startissa.
Tuota sulakekikkailua pitää funtsia ja kyysätä sähkökaaviota silmä kädessä ja etsiä keskusteluketjua, mutta siinäkin lie vaarana ajovaihteella starttaus tai EHKÄ se, että sähkö menee jatkuvasti jonnekin, mikä tyhjii akun, vaikka auto olisi parkissakin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja torque »

Ainakin kässärin käyttö on silloin joka pysähdyksessä opeteltava käyttämään. olis aika kornia, kun ostarin parkeissa aina silloin tällöin kolhisi naapuria startissa.
Hyvä pointti, jos on joku muukin taituri ratissa, niin kyllähän tuo asentoanturi täytyy toimia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei sijaitse kepin juuressa. Yleensä riittää avaus ja kontaktien huolellinen puhdistus.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: automaattikolkin starttaus alkoi takelteleen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onneksi manuaalivaihteiset ei voi hyökätä tommosella ohitetulla starttijohdolla. Hetkinen, tyypithän jättää vaihteen pakille (R) , jotta avaimen saa pois! Automaatissa sentään vaihde laitetaan Park-asentoon (P) . Enpä näkisi isona riskinä auton hyökkäämistä automaattivaihteisen kanssa. Minunkin 9-3 :ssa on ohitus vaihteen tunnistimessa. Virtalukon startti johto on katkaistu ja se ohjaa relettä. Rele kytkee virran suoraan akulta startin herätteeseen. Syy tähän oli toistuvat käynnistymättömyydet ja meikäläisen lopullinen hermojen palaminen. Hyvin toimii.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin