ACC:n puhallus tehoton

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Crea
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2022 14:58
Paikkakunta: Raisio

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja Crea »

No eipä tuo purkaminen kovin aikaa vievä homma onneksi ollut. Eikä tuota nyt vielä ole varsinaisesti kiire saada toiminta kuntoon ellei sitten katsastuksessa tule sanomista, se kun on viimeistään maanantaina edessä. Täytyy tsekkailla yleismittarilla osaavamman kaverin kanssa kun ehdin :) .
ex. '01 9-3 2.0t stage 1
ex. '04 Focus 1.6
Crea
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2022 14:58
Paikkakunta: Raisio

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja Crea »

Noniin, päästiin nyt koittamaan yleismittarilla, ja alkoi tosiaan pyöriä täysillä maata antaessa. Puhaltimen moottori siis ilmeisesti ok? ACC:sta kun oli puhallus nopeus 1 tai 2, ei tosin pyöri ollenkaan. 3 nopeudesta ylöspäin jokaisella pykällä pyörii ja vauhti muuttuu joka painalluksesta loppujen välillä. Tällöin yleismittari näytti n. 9,8-10,2V riippuen pykälästä. Kaivoin myös sen fettiohjaimen esille kun on muutenkin hanskalokero toistaiseksi irti. Mitäs ehdotuksia sitten, ACC-paneelin tai fettiohjaimen etsintään vaiko maadoitusvian? :)
ex. '01 9-3 2.0t stage 1
ex. '04 Focus 1.6
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kannattaa putsata liitinjatkokappale moottorin läheltä. On etuvastuksen paikalla ja omassa ainakin liittimet aika hapettuneet ja sai moottorin pätkimään.
Viimeksi muokannut Juho80, Su Loka 02, 2022 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Nyt kun sulla on kaikki käsillä, saisko joltakin vaikkapa ehjän fettiohjaimen lainaan? Mä taisin omani löytää netistä ihan muutamalla kympillä, ei Suomesta tosin. Mutta juurikin se ohjailee maata tuonne moottorille, +12V tulee suoraan sulakkeelta. Moottori sulla on ok, eli kolme vaihtoehtoa jää: Fettiohjaimen maadoitusvika, jolloin se ei saa kunnolla maata. Tai sitten itse ohjaimen vika, jolloin se ei anna "tarpeeksi" maata, en tosin oo sellaisen vikaan koskaan törmännyt. Tai sitten ACC-paneeli antaa ohjaimelle vääriä komentoja.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täältä löytyisi kunnostettu ohjain.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Crea kirjoitti:
La Loka 01, 2022 18:27
Noniin, päästiin nyt koittamaan yleismittarilla, ja alkoi tosiaan pyöriä täysillä maata antaessa. Puhaltimen moottori siis ilmeisesti ok? ACC:sta kun oli puhallus nopeus 1 tai 2, ei tosin pyöri ollenkaan. 3 nopeudesta ylöspäin jokaisella pykällä pyörii ja vauhti muuttuu joka painalluksesta loppujen välillä. Tällöin yleismittari näytti n. 9,8-10,2V riippuen pykälästä. Kaivoin myös sen fettiohjaimen esille kun on muutenkin hanskalokero toistaiseksi irti. Mitäs ehdotuksia sitten, ACC-paneelin tai fettiohjaimen etsintään vaiko maadoitusvian? :)
Juttelin tänään töissä asioista pikkasen paremmin perillä olevan elektroniikkaharrastajan kanssa. Toisessa ketjussa täällä joku mainitskin nähneensä jossakin videossa vaihdettavan FET:in lisäksi toinenkin kompomentti. Tuon kaverin mukaan, tällaisessa tapauksessa kun on automaatti-ilmastointi, eikä mitään potikkaa, tuota FET:tiä todennäköisesti ohjataan taajuudella, ja sen ohjaavan komponentin täytyy olla suht lähellä fettiä. Eli tuossa videossa oli todennäköisesti just tuosta piiristä kysymys, yleensä kuulemma 8-jalkainen pieni mikropiiri. Vaikka oon noita muutaman avannut, en muista paljonko siellä pintaliitostekniikkaa on, mutta jos on niin suosiolla lähtisin vaihtamaan nyt sen ohjausyksikön.

Korjatkaa jos oon aivan väärässä, nämä on siis kommentteja kaverilta joka hallitsee elektroniikan, muttei tiedä Saabeista mitään :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
NipaLa
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Heinä 28, 2019 10:54

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja NipaLa »

Crea kirjoitti:
La Loka 01, 2022 18:27
Noniin, päästiin nyt koittamaan yleismittarilla, ja alkoi tosiaan pyöriä täysillä maata antaessa. Puhaltimen moottori siis ilmeisesti ok? ACC:sta kun oli puhallus nopeus 1 tai 2, ei tosin pyöri ollenkaan. 3 nopeudesta ylöspäin jokaisella pykällä pyörii ja vauhti muuttuu joka painalluksesta loppujen välillä. Tällöin yleismittari näytti n. 9,8-10,2V riippuen pykälästä. Kaivoin myös sen fettiohjaimen esille kun on muutenkin hanskalokero toistaiseksi irti. Mitäs ehdotuksia sitten, ACC-paneelin tai fettiohjaimen etsintään vaiko maadoitusvian? :)
Nyt on tyhmä kysymys, mutta muistatko yhtään liittimestä, että mikä väri oli mikäkin? Liittimessä on punainen ja ruskea johto, sekä itse puhaltimessa oranssi ja ruskea. Tuli sen verran vauhdilla purettu, että unohdin :lol: :lol:
Kestävä kehitys syntyy pienin askelein.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja shamrock »

NipaLa kirjoitti:
Ma Loka 24, 2022 16:09
Crea kirjoitti:
La Loka 01, 2022 18:27
Noniin, päästiin nyt koittamaan yleismittarilla, ja alkoi tosiaan pyöriä täysillä maata antaessa. Puhaltimen moottori siis ilmeisesti ok? ACC:sta kun oli puhallus nopeus 1 tai 2, ei tosin pyöri ollenkaan. 3 nopeudesta ylöspäin jokaisella pykällä pyörii ja vauhti muuttuu joka painalluksesta loppujen välillä. Tällöin yleismittari näytti n. 9,8-10,2V riippuen pykälästä. Kaivoin myös sen fettiohjaimen esille kun on muutenkin hanskalokero toistaiseksi irti. Mitäs ehdotuksia sitten, ACC-paneelin tai fettiohjaimen etsintään vaiko maadoitusvian? :)
Nyt on tyhmä kysymys, mutta muistatko yhtään liittimestä, että mikä väri oli mikäkin? Liittimessä on punainen ja ruskea johto, sekä itse puhaltimessa oranssi ja ruskea. Tuli sen verran vauhdilla purettu, että unohdin :lol: :lol:
Jos puhut moottorin johdoista, kyllä mä muistaisin että ruskea ruskeaan. Mutta eipä siitä kokeilusta haittaa ole jos menee väärinpäin ... pyörii vaan väärään suuntaan :D Äkkiäkös ne sitten vaihtaa taas.
'01 9-3 2.0 turbo
Crea
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2022 14:58
Paikkakunta: Raisio

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja Crea »

Päivitellään nyt tännekin kun ongelma saatiin ratkaistua. Vaihdoin koko puhaltimen säätömoduulin (jonka sisällä fettiohjain ilmeisesti on?) uuteen alkuperäiseen varaosaan (5045158). Piitahnaa ohjainyksikön pohjalevyn ja kiinnityskohdan väliin, liitin kiinni, auto käyntiin ja ACC:n kalibrointi --> alkoi puhallin pyörimään niin että hiukset lähtee. Kiitos kaikille vinkeistä! :)
ex. '01 9-3 2.0t stage 1
ex. '04 Focus 1.6
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja torque »

^aivan, muistan oman OG93 kun ACC alkoi puhaltaa täysillä, melkoinen humina kabiinissa :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Juu, mulla tosin alkoi pyöriä täysillä siinä kohtaa kun se fetti paloi ... sitä ennen en tuota ollut kokeillutkaan :lol:
'01 9-3 2.0 turbo
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: ACC:n puhallus tehoton

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

shamrock kirjoitti:
Ma Loka 24, 2022 18:31
NipaLa kirjoitti:
Ma Loka 24, 2022 16:09
Crea kirjoitti:
La Loka 01, 2022 18:27
Noniin, päästiin nyt koittamaan yleismittarilla, ja alkoi tosiaan pyöriä täysillä maata antaessa. Puhaltimen moottori siis ilmeisesti ok? ACC:sta kun oli puhallus nopeus 1 tai 2, ei tosin pyöri ollenkaan. 3 nopeudesta ylöspäin jokaisella pykällä pyörii ja vauhti muuttuu joka painalluksesta loppujen välillä. Tällöin yleismittari näytti n. 9,8-10,2V riippuen pykälästä. Kaivoin myös sen fettiohjaimen esille kun on muutenkin hanskalokero toistaiseksi irti. Mitäs ehdotuksia sitten, ACC-paneelin tai fettiohjaimen etsintään vaiko maadoitusvian? :)
Nyt on tyhmä kysymys, mutta muistatko yhtään liittimestä, että mikä väri oli mikäkin? Liittimessä on punainen ja ruskea johto, sekä itse puhaltimessa oranssi ja ruskea. Tuli sen verran vauhdilla purettu, että unohdin :lol: :lol:
Jos puhut moottorin johdoista, kyllä mä muistaisin että ruskea ruskeaan. Mutta eipä siitä kokeilusta haittaa ole jos menee väärinpäin ... pyörii vaan väärään suuntaan :D Äkkiäkös ne sitten vaihtaa taas.
Vuosimallin 2002 OG kolkin puhaltimen johtojen värit:
PUNAINEN = +30 VDC JÄNNITE sulakkeelta C (napa 3) ja RUSKEA = MAADOITUS nopeudensäätimeltä (napa 5).
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja 9-5 Aero MY02
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti. VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin