Suojakumin vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Huomasin renkaita vaihtaessa, että ng900:ssa on kuskin puolen vetarin sisempi suojakumi rikki, eli vetoakselin vaihdelaatikon puoleisesta päästä. Aika teki tehtävänsä, kauanhan tuo kestikin. Nyt siis otetaan vinkkejä vastaan, miten tuo kumi helpoiten vaihdetaan. Pitääkö ottaa koko vetoakseli irti, vai onko jotain helpompaa tapaa. Tarkoitus olisi laittaa ihan perinteinen suojakumi, ei päälle vedettävää tai liimattavaa kumia. Tuossa ei liene akselilla tripodia, kun on vapari, vaan on ns. RZEPPA-nivel. Onko mahdollista, että tulee öljyt pihalle purkaessa?
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kyllä sisäpää ihan kaikissa lienee tripodi, ja irti se akseli pitää ottaa. Toki jos haluat auton alla homman tehdä mahdollisimman vähällä purkamisella, niin irroitat navan alapallosta, varmistat että tuo kumi on sen verran irti että saat tripodin ulos sisänivelestä ja akselin auton alle roikkumaan. Lukkorengas pois ja tripodi pois niin saat kumin vaihdettua, kasaus käänteisesti. Ainakin tässä säästyy vaihteistoöljyjen kanssa puljaamiselta, kun sisänivelen ulkopuolen voi pitää paikallaan koko ajan.
'01 9-3 2.0 turbo
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Nimenomaan haluaisin päästä mahdollisimman vähällä purkamisella tuossa hommassa. Auto on jo 27 vuotta vanha joten esimerkiksi napamutteri saattaa olla jo melko tiukassa ruosteisessa akselissa, voi loppua vääntövarresta pituus ennen kuin aukeaa. Hain tuossa juuri auton VIN-numerolla osaluettelon EPC:stä ja sen mukaan B204i vaparissa ei olisi tripodiniveltä, mutta se ei liene tässä niin olennainen juttu koska joku lukkorengashan siellä on joka tapauksessa, vaan se että saisi akselia vedettyä ulos niin paljon että saisi kumin vaihettua. Jos tosiaan riittää alapallon ja lukkorenkaan irrotus, niin eihän tuo ole kummonenkaan homma.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Toivottavasti on tripodi, se näet on paljon helpompi nypätä sieltä pois ilman että tulee laatikosta ulos, niin säästyy öljyhommilta. Oma toki on turbo, mutta edellinen oli kanssa B204i, en nyt muista paljonko sen alla touhusin mutta ainakin kuskin puolella on niin ahtaassa kolossakin, että ihmettelen kyllä jos sinne rzeppa-nivel olisi saatu mahtumaan fiksusti - tai miksi ylipäänsä käytettäisiin sellaista. Viime kesänä tuohon turboon etsiskelin markkinoilta käytettyjä vetareita, eikä kyllä tullut muuta kuin tripodilla olevia vastaan, Toki nimenomaan 9-3 vetareita etsin, oisko sit 900:ssa ollut moisia ... kieltämättä löytyy kuvia jotka näyttää siltä että vois olla rzeppa. Se tekee asiasta hiukan vaikeampaa, koska sun tarttis saada se terävä nykäisy akselista aikaiseks jotta saat sen nivelestä irti. Ja tässä kohtaahan se akseli on navassa kiinni, joten et saa sitä aikaiseksi.

Tosin, mä en pelkäis tuota napamutteria. Aina ne on auki saanut, kun auto on pyörillään. Ei se tartte ku hyvän hylsyn, 3/4" vääntiön ja kaks metriä vääntövartta :D Se ei oo ollenkaan iso juttu tuossa projektissa
'01 9-3 2.0 turbo
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Okei, ehkä mennään sitten kuitenkin työläämmän vaihtoehdon kautta. Silloinhan se samalla vaihtuu tuo ulompikin kumi. Ei se vielä rikki ole, mutta tuleepahan sitten vaihettua sekin, hajoaa se joskus kumminkin. Kiitokset neuvoista! :)
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

karihai kirjoitti:
Pe Loka 21, 2022 19:33
Okei, ehkä mennään sitten kuitenkin työläämmän vaihtoehdon kautta. Silloinhan se samalla vaihtuu tuo ulompikin kumi. Ei se vielä rikki ole, mutta tuleepahan sitten vaihettua sekin, hajoaa se joskus kumminkin. Kiitokset neuvoista! :)
Päivitystä tähän: Eli nyt on sitten suojakumit vaihdettu. Muuten oli ihan kohtuullisen iisi homma, mutta napamutteri oli aivan julmetun lujassa. Meinasi jo usko loppua, mutta onneksi löytyi vahvaa teräsputkea jatkovarreksi ja mutteri lopulta voiman edessä antautui. Päädyin sitten ratkaisuun, jossa irroitin ulomman nivelen ja pujotin sitä kautta uudet kumit paikoilleen. Se tuntui helpommalta ratkaisulta, koska siellä sisäpäässä ei ollut tripodia. Mikäli olen lukemani tiedon oikein ymmärtänyt, niin ängeesatkuissa jotka ovat turboja, automaatteja tai B258i-moottorilla (V6) varustettuja on tripodinivel, muissa ei ole. Ja tämähän oli siis B204i-vapari.
Tulipa samalla vaihdettua myös vaihteistoöljyt. Sekään ei tuottanut ongelmia, vaan tulpat aukesivat ihan kohtuudella, myös se ahtaassa välissä oleva poistotulppa aukesi helposti 8 mm:n L-mallisella kuusiokolo avaimella. Öljyä meni 1.8 litraa.
Viimeksi muokannut karihai, Su Loka 30, 2022 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja shamrock »

karihai kirjoitti:
To Loka 27, 2022 18:40
karihai kirjoitti:
Pe Loka 21, 2022 19:33
Okei, ehkä mennään sitten kuitenkin työläämmän vaihtoehdon kautta. Silloinhan se samalla vaihtuu tuo ulompikin kumi. Ei se vielä rikki ole, mutta tuleepahan sitten vaihettua sekin, hajoaa se joskus kumminkin. Kiitokset neuvoista! :)
Päivitystä tähän: Eli nyt on sitten suojakumit vaihdettu. Muuten oli ihan kohtuullisen iisi homma, mutta napamutteri oli aivan julmetun lujassa. Meinasi jo usko loppua, mutta onneksi löytyi vahvaa teräsputkea jatkovarreksi ja mutteri lopulta voiman edessä antautui. Päädyin sitten ratkaisuun, jossa irroitin ulomman nivelen ja pujotin sitä kautta uudet kumit paikoilleen. Se tuntui helpommalta ratkaisulta, koska siellä ei ollut tripodia. Mikäli olen lukemani tiedon oikein ymmärtänyt, niin ängeesatkuissa jotka ovat turboja, automaatteja tai B258i-moottorilla (V6) varustettuja on tripodinivel, muissa ei ole. Ja tämähän oli siis B204i-vapari.
Tulipa samalla vaihdettua myös vaihteistoöljyt. Sekään ei tuottanut ongelmia, vaan tulpat aukesivat ihan kohtuudella, myös se ahtaassa välissä oleva poistotulppa aukesi helposti 8 mm:n L-mallisella kuusiokolo avaimella. Öljyä meni 1.8 litraa.
Juu, tää on tuttua. Taisin aiemmin mainitakin että tuo napamutterin avaaminen ei sinänsä ole vaikeaa. Se vaan vaatii sen 3/4" vääntiön, 2 metrin jatkovarren ja satakiloisen asentajan :D Joku joskus kyselee noihin momenttejakin ... no se on tuo sama molempiin suuntiin, niin tiukkaan kuin 2 metrin varrella saat :D

Mielenkiintoista tosiaan tuo rzeppan käyttö sisäpäässä. Toki siinä mielessä positiivista, että sitä tripodin sisäosaa kyllä saa mutta se ei yleensä kulukaan. Ongelmana on yleensä sen itse maljan kuluminen, ja nehän sitten onkin uutena hinnoissaan, jos edes löytää. Eikä näissä niitä edes pysty vaihtamaan puolelta toiselle.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin