Stage1:stä Sporttiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Stage1:stä Sporttiin

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nyt vasta ja vasta nyt huomasin, että siihen mm. Maptunin Stage1:seen kuuluu myös itse magneettiventtiili ja letkut, ELI senhän voisi hommatakin sitten joskus 1,5 vuoden sisään.

Onko ollut mitään onkkelmia ensiasennuksen kanssa? :) Mitä olen kuullut, niin ei välttämättä heti ensimmäisellä lastuyksilöllä starttaa - pitääkö paikkansa? :? Tai muuta vastaavaa... Ja alakierrosväännöt lisääntyvät - vai? Ja teho- ja vääntökippurat vaikuttavat hyviltä maptun.fi-sivujen perusteella. Ja koska sitä ei ole TUV-hyväksytty, niin se on luvaton osa ja viritys tässä autossa? Muutenhan teholukemat ja väännöt ovat kait ihan ok, eli ei kuitenkaan liikaa Suomen maan lain mukaan?

Vaatiiko ennen asennusta mitään moottorin tarkastusta siis aukaisua? :) Ja minkälaisia kokemuksia teillä on näistä Stage1:sistä? :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

Mulla on samanlainen auto kun sulla ja sain oman Steg1:n viikko sitten. Siitä asti onkin ollut kestohymy päällä :)
Asennuksen suoritin Saab-liikkeen pihassa, jotta saatiin käynnistyksenesto koodattua pois päältä. Voit myös tilausvaiheessa kertoa Maptunille orggisboxin numerosarjan, saattavat ehkä onnistua "kopioimaan" boksin tiedot mm. käynnistyksen osalta. Tätä eivät kuitenkaan lupaa 100%.

Alkuperäinen purkki irtoaa hanttarin jalkatilasta n.5 min, ja magneettivenan kytkee n.30 min (paitsi jos kone on kuuma). Jatkoin tylysti sitä pisintä kumiletkua pienellä metalliputkella. Tiedät sitten kun asennat mitä tarkoitan :wink: Vaikein homma oli saada magneettivena parilla ruuvilla kiinni sille tarkoitettuun paikkaan :twisted: Siihen ois tarvittu gynekologia tai jotain muuta näppäräsormista.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin helppo homma, ja mikä parasta rahat ei todellakaan mene hukkaan. Tästä on kiva jatkaa... :mrgreen:

Ennen oli painetta 0,3-0,35 bar -> nyt isommilla vaihteilla käyttää ahdot 1,5 bar paikkeilla ja kierrosten noustessa tipahtaa 1 bar tuntumaan.
Niin, ja koneelle ei tarvitse tehdä sen kummempia varotoimenpiteitä, ahtopainemittaria suosittelen henkivakuutukseksi.
Itsellä meinaan katkes toi jatkamani kumiletku koska käytin jatkona pneumatiikkaletkua. Se ei jostain syystä pitänyt kuumasta :wink:
Mittari antoi heti vihjeen ja konepeltiä auki, vika löytyi oitis.

Paa heti tilaukseen vaan, suosittelen lämpimästi!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jotain tuollaista muistelin tuosta käynnistyksenestosta. Minulla on asennettu juuri Cobran Bridge-hälyri, ja hyvin pelailaa. Mutta vaikuttaako se mitenkään sitten, koska eikös siinä ole oma käynnistyksen esto? :?

Mutta kaiken kaikkiaan hyvä, kattava ja fiksu vastaus sinulla! :wink: Kiitoksia!

Kyllä tahtoo jo lastukuume iskeä... :lol: ...kieltämättä, että pääsisi ottamaan isoilta Bemuilta ja Vulvuilta päänahkoja. :wink:

Entisestä autosta tarkistin ohjausboxin tiedot ja hyvin onnistui asennus. :wink: Ja sitten asensinkin siihen tuon mankkavenan, ja hyvin onnistui sekin, kun käytin ei-alkuperäisiä pultteja ja joutui irroittamaan kuskin puoleinen valo. Aikaa vähän tuhraantui, mutta kokemusta on jo siitäkin ja kun muutenkin kun on täällä maalla joutunut noiden erilaisten koneiden kanssa touhuamaan. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

...sormet suorastaan jo syyhyävät, että pääsisi yli 200 heppaa nimellistä kokeilemaan... :twisted: :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

juhokare kirjoitti:...sormet suorastaan jo syyhyävät, että pääsisi yli 200 heppaa nimellistä kokeilemaan... :twisted: :lol:
Lisätäänpä vielä hieman vettä myllyyn... Tuli tänään vielä testattua kaverin tekemää dumppia, voihan muna mitkä sihaukset! Alko kuulostaa jo ihan kunnon aivastukselta :D

Tosin toi lähes kaikkien karttama vv-suodatin antaa imusoundien lisäksi myös suhausten kuulua läpi. Harvemmin sitä kaikkea tehoa tulee otettua irti mutta äänet kuulee pienemmälläkin sotkemisella :wink: ja mikäs sen mukavampaa.

Jos nyt ihan vahingossa sattumalta oot Turun suunnalla niin ota ihmeessä yhteyttä jos haluat testata, ei tarvi ostaa sikaa säkissä.

Edit: Taisinpa muuten sun aikaisemmin kirjoittamasta jutusta saada kimmokkeen tohon dumppiin, että siitäs saat sitte takas. Eikun lastupuotiin vaan :lol:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Siitä se lähtee :)
Eikä lopu koskaan... :P
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tosin toi lähes kaikkien karttama vv-suodatin antaa imusoundien lisäksi myös suhausten kuulua läpi. Harvemmin sitä kaikkea tehoa tulee otettua irti mutta äänet kuulee pienemmälläkin sotkemisella ja mikäs sen mukavampaa.
Joo, se dumppi kyllä päästää jo 0,3 baareilla hyvät suhahdukset, ja en mites sitten yli baarin ahdoilla! 8O :twisted:

Mielelläni haluaisin testata, mutta tällä hetkellä en taida päästä Turun alueelle. :)
Siitä se lähtee
Eikä lopu koskaan...
Toivotaan, että lähtee homma käyntiin, eikä tule mitään isompia onkkelmia. Joo, sehän se on tämän virittelyn hyvä ja huono puoli. :lol:

Niin, miten se muuten vaikuttaa Cobran oma ajonestojärjestelmä Maptunin lastuun? :?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitoksia hyvistä tiedoista Mimmi! :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Mimmi kirjoitti:Ei mitenkään, koska sitä (käynnistyksenestoa) ei kytketä Trionicciin antamaan sammutuspulssia. :wink:
Tossa itse suunnitellut stage3:n tilausta ja nyt pakko kysyä tuosta käynnistyksenestosta, että minulla on ainakin niin että kun on ovet aukassa kaukosäädöllä ja jossei n. 1min tms. käynnistä autoa niin sitten kun käynnistät ni sammuu samantein. Eli onko tämä alkup. käynniesto?

Ja nyt jos tosiaan joku voi laittaa hienot infot mitä kaikkea siis joutuu tietämään/tekemään jotta kyseinen projekti onnistuu?

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vaivautua t: Vuoden 1996 Saab 900R
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Mimmi kirjoitti:Jep. Orkkis VSS:n (käynnistykseneston) sisältävä hälyhän sinulla on.
Mitenkäs juttu on sitten kun jossain talilla lyödään uusi boksi kiinni, niin lähteekö auto edes käyntiin sitten? Kun sehän pitää viedä saabille käynnieston ohjelmointiin? Eli milläs vie jos uusi boksi kiinni.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku on tilannut maptunilta jotain ja pystyisi minulle hieman infoa iskemään kyseisestä projektista ?
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Harrimatias kirjoitti: Mitenkäs juttu on sitten kun jossain talilla lyödään uusi boksi kiinni, niin lähteekö auto edes käyntiin sitten? Kun sehän pitää viedä saabille käynnieston ohjelmointiin? Eli milläs vie jos uusi boksi kiinni.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku on tilannut maptunilta jotain ja pystyisi minulle hieman infoa iskemään kyseisestä projektista ?
MapTun kertoi minulle: "Yleensä ohjainlaite on hyvä käyttää asenettavana Saab jälleenmyyjällä,
silloin ollaan varmoja että ohjainlaite toimii autossa oikein.

Voidaan kyllä tehdä identtinen vanhan kanssa mutta emme anna 100%
toimivuutta suoraan."

Itse nyppäsin originaalin T7-boksin irti ja otin kuvat kaikista merkinnöistä. Kuvat tilauksen liitteenä Maptunille ja pyysin koodaamaan identtisen vanhan kanssa.
Uusi boksi ei ole vielä tullut, joten tämän enempää en pysty vielä kertomaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mulla on hälytin+ajonesto ja kaikilla kolmella ECUlla, jotka olen Speedpartsilta ja Maptunilta saanut on auto lähtenyt käyntiin heti.

Jos ei lähde käyntin uudella niin vanha boxi paikalle ja ajamaan Saab huoltoon jossa ECU koodataan kuntoon.
Tai vaihtoehtoisesti kannattaa mennä vaihtamaan ECU sellaisen korjaamon parkkipaikalle jossa on TECH2:nen niin eipä tarvi pitkälle työntää.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Termos kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti: Mitenkäs juttu on sitten kun jossain talilla lyödään uusi boksi kiinni, niin lähteekö auto edes käyntiin sitten? Kun sehän pitää viedä saabille käynnieston ohjelmointiin? Eli milläs vie jos uusi boksi kiinni.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku on tilannut maptunilta jotain ja pystyisi minulle hieman infoa iskemään kyseisestä projektista ?
MapTun kertoi minulle: "Yleensä ohjainlaite on hyvä käyttää asenettavana Saab jälleenmyyjällä,
silloin ollaan varmoja että ohjainlaite toimii autossa oikein.

Voidaan kyllä tehdä identtinen vanhan kanssa mutta emme anna 100%
toimivuutta suoraan."

Itse nyppäsin originaalin T7-boksin irti ja otin kuvat kaikista merkinnöistä. Kuvat tilauksen liitteenä Maptunille ja pyysin koodaamaan identtisen vanhan kanssa.
Uusi boksi ei ole vielä tullut, joten tämän enempää en pysty vielä kertomaan.
Maksaakohan tuon boksin vaihdattaminen Saabilla itellään paljonkin? Eihän se aikaa vievä homma ole mutta.. Juu, odotellaan niitä teidän kokemuksia :)
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Harrimatias kirjoitti: Maksaakohan tuon boksin vaihdattaminen Saabilla itellään paljonkin? Eihän se aikaa vievä homma ole mutta.. Juu, odotellaan niitä teidän kokemuksia :)
Kannattaa itse vaihtaa boxi vaikka Saabi-liikkeen pihalla ja pyytää sitten joku koodaamaan ajonesto pois jos ei starttaa.

Tossa juttua oman virisetin laitosta. Linkki
Saab 9³
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Nyt on sitten omalta osaltani putki auki. Eli Maptunin ykkös-vaihe autossa kiinni. Ja kivahan tuo on kyllä. 8) Vaatimattomasti alkoi tuo viritys clampilla ja heti perään tämä.
Tosiaan tänään kävin Olarin Länsiautolla vaihtamassa boksin ja tulpat. Itse vaihdoin pihalla ja sähkäri tuli sitten ohjelmoimaan käynnistyksenestikoodit kohdilleen. Maksoi sitten 40,20€ tuo ohjelmointi. Ensiksi tarjottiin 60€, mutta pienen kyselyn jälkeen tuli tuo, että ilmaiseksi ei tuotakaan saa.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin