9-3 2002 kuskin pitkät

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja torque »

^ aivan. Ei siihen lisä tinaa tarvii käyttää. Ne on ne moottoritärinät ja ehkä lämpötilat ja tinan laatu,(ja siihen aikaan oli tuo ROHS säätö) syy ettei se rele ikuinen ole.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja aero »

Tärinä se on joka ne juotokset halkoo. Rele seisoo liitännöillään ja tukeutuu niihin, niin vaikka muovipohjassa on tukea ja kotelossakin olevinaan eikä rele ole kauhean painava, niin sen inertia riittää silti siihen, että se piirilevy heiluu vähän eri tahdissa kuin liitännät ja tämä tärinä ajan mittaan nitkuttaa juotokset rikki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä kuvaa "releen sisältä", jos näkyy. Nuo päädyn pystyssä olevat juotokset ovat niitä, jotka murtuvat ajan saatossa.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v ... e=63C802A2
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v ... e=63C80C3D
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja aero »

Jepni, ne on just ne juotokset, jotka yhdistää piirilevyn pohjalevyyn. Kun piirilevy ja pohjalevy pääsevät natisemaan epätahdissa, niin juotokset ajan mittaan murtuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

spade kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 11:33
Todennäköisesti rele, joko valorele tai se oranssi valovalvontarele, itsellä samaa vikaa ja kun sitä oranssia heiluttelee niin korjautuu tilapäisesti, luulen että pitäisi avata ja juottaa jotakin uudestaan, varmaankin ne isot liitinpinnit, en siis ole tätä avannut, mutta tonnarissa käynyt kaikki sähköpurkit läpi ja useita liittimiä irronnut ahan myötä, niiden juottaminen on vähän vaikea prosessi tehtaalla, käsin helppoa
Onkos tämä sama rele, joka on myös tonnareissa?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja aero »

^Kyl, tonnareissakin on sama oranssi valonvalvontarele (41 09 070). Siinä on myös punainen, tuplaleveä valorele (44 33 801), en muista miten tuota punaista on tuoreemmissa malleissa.

Niin se tosiaan oli tämänkin ketjun vika oranssissa releessä. Heti kun sain releen kouraan, tiesin että se on jo kertaalleen operoitu, koska kuoressa oli avausjälkiä:
Kuva

Vahvistui, kun sisällä näkyi sulatetun myös vahingossa vähän muovia, mutta siinähän on sulaneen muovin vieressä heti murtunut juotos:
Kuva

Silmällä katsottuna äkkiseltään saattaa kuvitella, että muut juotokset on ok, mutta kun zoomaa vähän lähemmäs, niin nehän onhan siellä muitakin vähän eläneitä (musta "vaakareuna" metallisen liitännän ja sulavalinjaisen juotostinan välissä):
Kuva

Kuva

Muovin sulattelusta huolimatta piirilevy tuntuu tukeutuvan muovirunkoon ihan normaalisti, mutta ehkä sille voisi jotain lisätukea koettaa keksiä. Hyvän tästäkin vielä saa tehtyä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja torque »

^ei tuolle releelle juuri muutakaan voi tehdä. Itse tinasin kaikki nuo pinni liitokset kun kerta hommaan lähti.
Vaan kun ei huvittanut sitä relettä avata enää, lopulta hankin uuden(taitaa minulla olla se vanha rele jossain laatikossa varalla).
Hauskaa oli kuin vainokin oli seuraamassa sitä releen asennusta autoon, katsoi paikan ja asennon :)
Viimeksi muokannut torque, To Joulu 29, 2022 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä sille jotain voi tehdä, täytyy vaan keksiä että mitä :). Nuo juotokset tosiaan murtuu siitä, että piirilevy pääsee elämään epätahdissa mustan muovirungon kanssa, josko siihen saisi vähän tukevoitusta tehtyä niin kestäisi paremmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja torque »

^kestoliima, silikonia tms., ehkä?
Viimeksi muokannut torque, To Joulu 29, 2022 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 2002 kuskin pitkät

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tässä kun katselen tuota purkkia ja mietin eteenpäin, niin voisi sellasen vinotuen liimailla, se voisi auttaa jo paljon. Ei mulle vielä yhtään korjaamaani ole uusintakierrokselle palannut joten kyllä ne jotain kestääkin, mutta aina voi parantaa.

Ja tosiaan kuvista näkyy, että miten ja mistä nää murtuu ja mitä pitää juottaa uusiksi, että saa kuntoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin