Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vaikka näitä P1300 topikkeja on täällä jo paljon, päätin aloittaa uuden, kun aivan samoja oireita en löytänyt niistä.

Kolkki siis jätti viime lauantaina Pulkkilanharjulle meidät ja täyden peräkärryn. AL:n avustuksella yhdistelmä Vääksyyn, josta NG:llä haettiin meidät ja kärry pois ja sunnuntaina trailerilla vielä kolkkikin kotiin. Luin koodit: P0300, P1171 ja P1300. Vaihdoin kasetin, nollasin koodit, käynnistin, käytin lämpimäksi ja ajoin tuonne yläpihalle. Tänään jatkoin - latasin akun ja käynnistin. Normaali tyhjäkäynti, mutta kun kone lämpisi, n 60 C, vikavalo alkoi vilkkua ja kone sammui. Vaihdoin vielä tulpat ja käynnistyi, mutta aika pian vilkkuva P1300 eikä enää käynnistynyt. Vikavalo tuli siis tyhjäkäynnillä jota edelsi voimistuva röpötys. Tukista tulee jonkinlaista pihinää, mutta sen voimakkuutta en osaa arvioida. Bensapumppu on n 40 000 km ajettu Wallbro (341?). Suodatin ainakin 70 000 km ajettu. Alipaineletkut uusittu jotain pari vuotta sitten ja kaikki letkustot silmämääräisesti kunnossa ja paikoillaan.

Mitä raati neuvoo?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

HEV kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:22
Normaali tyhjäkäynti, mutta kun kone lämpisi, n 60 C, vikavalo alkoi vilkkua ja kone sammui.
Tossa kohtaa lähti lambdakorjaus päälle :) Ensimmäiset ajatukset on iso imuvuoto, ei saa soppaa oikeasti, tai luulee ettei saa soppaa eli happianturin jännite matala. En ole varma kuinka hyvin Trionicin pitäisi osata diagnosoida lambdavikansa tuollasessa tapauksessa, voi olla ettei sitä indikoivia koodeja ehdi syntyä jos auto sammuu heti?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Audiojack kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 16:12
HEV kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:22
Normaali tyhjäkäynti, mutta kun kone lämpisi, n 60 C, vikavalo alkoi vilkkua ja kone sammui.
Tossa kohtaa lähti lambdakorjaus päälle :) Ensimmäiset ajatukset on iso imuvuoto, ei saa soppaa oikeasti, tai luulee ettei saa soppaa eli happianturin jännite matala. En ole varma kuinka hyvin Trionicin pitäisi osata diagnosoida lambdavikansa tuollasessa tapauksessa, voi olla ettei sitä indikoivia koodeja ehdi syntyä jos auto sammuu heti?
Lambda lähtee mukaan n. 30s kylmäkäynnistyksen jälkeen. En usko, että moottori on lämminnyt 60c tuossa ajassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 16:39
Audiojack kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 16:12
HEV kirjoitti:
Su Joulu 18, 2022 15:22
Normaali tyhjäkäynti, mutta kun kone lämpisi, n 60 C, vikavalo alkoi vilkkua ja kone sammui.
Tossa kohtaa lähti lambdakorjaus päälle :) Ensimmäiset ajatukset on iso imuvuoto, ei saa soppaa oikeasti, tai luulee ettei saa soppaa eli happianturin jännite matala. En ole varma kuinka hyvin Trionicin pitäisi osata diagnosoida lambdavikansa tuollasessa tapauksessa, voi olla ettei sitä indikoivia koodeja ehdi syntyä jos auto sammuu heti?
Lambda lähtee mukaan n. 30s kylmäkäynnistyksen jälkeen. En usko, että moottori on lämminnyt 60c tuossa ajassa.
Näköjään P1171 vikatilan kriteerinä on vielä erikseen jäähdytysnesteen lämpötila 60C + lambdakorjaus, joten se selittääkin sen.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käytettävä polttoaine? Onko kyseessä bensiini vai etanoli?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja HEV »

Etanolia on ollut tämän tankissa 2015 lähtien.

Nyt tänään, kun se sammui tyhjäkäynniltä, vikakoodi oli P1300 tai ensin alkoi vikavalo vilkkumaan ja muutaman minuutin kuluttua sammui. Nuo 3 koodia olivat alkuperäisessä pysähdyksessä, jossa etsittiin pysähtymispaikkaa joitain satoja metrejä röpöttäen, kunnes veto loppui. Ymmärsinkö oikein, että jotatenkin syttymiskelvoton seos eli lambdaan ja polttoainepumppun suuntaan viittaa. IMMUkin on uusittu jotain 50 000 km sitten, mutta lambdan iästä ei ole mitään tietoa (ehkä alkuperäinen?). Kylmänä käynnistyi hyvin ja kävi lämpimäksi, joten jotain tulee polttoainesuodattimestakin läpi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tämä vianselvitys oli joulutauolla ja selvisi vasta tänään.
Ehdin silloin viime kuussa vielä kokeilla uutta lambdaa, mutta se ei parantanut yhtään tilannetta. Jäljelle jäi enää polttoaineen syöttö, mutta pumpun vaihtoon en arvannut ryhtyä ennen p-a suodattimen vaihtoa. Siinä menikin muutama vapaahetki ennenkuin suotimen pannan ruuvi oli porattu pois (ulkona). Kun uusi suodatin oli lopulta paikallaan, ei vieläkään mitään eloa, vaikka ylösnostetun takapenkin sivuitse kuului ihan pätevän tuntuionen pumpun surina. Tänään sitten oli sen verran aikaa, että nappasin OG-femman kontissa vuosia odottaneen varaämpärin (varustettuna taannoisen kimppatilauksen DW-200:lla) ja vaihdoin paikalleen. Jo alkoi käydä :D
Onkohan niin, että tuo tukossa ollut suodatin on se juurisyy, joka tappoi pumpunkin? Suodattimen sisuskalut liikkuu ja kolisee.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja HEV »

Palaan tähän vielä, kun soittivat Finjektorilta pumpun aukaisun jälkeen. Pumppu oli siis Wallbron GSS341, joka ehti olla 5½ vuotta tankissa, mutta kilometrejä olikin tullut vain jotain 20 000. Kokeilin itsekin ennen sinne vientiä pesuvadissa ja ääni oli kyllä "normaali", mutta vain pientä räkimistä ulostulosta. Näin olivat penkissä hekin saaneet jotain pumppausta, mutta ei kunnolla painetta. Sisällä oli ollut pahaa hapettumaa - uutta ja vanhaa. Näin se vaan aito Wallbrokin pettää joskus - olisko tässä syynä pitkät seisonta-ajat välillä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Vikakoodi 1300 ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja torque »

Siis tämä?, sigun perusteella tulkitsen että auto on Biopower softalla. Jos sitä veivattua vain RE85, onkohan merkitystä kestävyyteen.

https://www.jmtuonti.fi/walbro/194814-w ... ss341.html
Ei sovellu RE85 tai muille etanolipolttoaineille.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin