Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
lehtojaska
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 20:49

Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja lehtojaska »

Elikkäs, ostin tuossa kohta vuosi sitten 2002 9-3 Turbojubileen, jossa nyt ollu vähän kaikenlaista, muttei koskaan mitään vakavaa. Kesällä sytty kertaalleen moottorin vikavalo ja herjas koodia P1110, eli bypassia. Noh, se ratkes sillä, että laitto bypassiin liittyvät irronneet letkut takas kiinni. Marraskuussa vikavalo sytty uudelleen ja herjas taas samaa koodia. Tällä kertaa letkut ei ollut irronnut, kun laitoin ne nippareilla kiinni edellisellä kerralla. Ensimmäisenä koitin vaihtaa letkut, koska alkuperäset oli aika hapristuneet. Eipä se auttanut, niin vaihdoin sitten bypassin, vaikkei imutestillä kyllä mielestäni ollut rikki. No sekään ei auttanu. Vikavalo sytty taas nollauksen jälkeen.

Parasta tässä on se, että missään vaiheessa en ole auton toiminnassa havainnut mitään vikaa. Saattaa olla, että jotain todella pientä häröä toiminnassa on, mutta ei edes huomaa ja kun ei ole OpenSIDiä niin en näe arvoistakaan mitään vikaa. Alkaa vaan tuo auton katsastus lähestyä ja tuon ikänen auto kun ei enää vissiin leimalle mene moottorin vikavalon palaessa..

Tänään kokeilin irrottaa magneettiventtiilin ja puhaltelin niihin R/W/C tuubeihin. R oli kiinni (niinkuin ilmeisesti kuuluukin ?), W:hen puhaltaessa ilmaa tuli C:stä, ja sama toisin päin. Eikös näin kuulukkin mennä vai oonko ymmärtänyt ihan väärin? Testasin myös yleismittarilla magneettiventtiilin johdon liittimestä resistanssia ja sain lukemaksi n. 8 ohmia. Eikös se ole tän T7 magneettiventtiilin kanssa ihan oikea lukema? Kokeilin myös sitten pikku akulla 12V jännitteellä syöttää mankkuvenan liittimeen sähköä, niin kuului ihan selvä napsahdus ja miten venttiilin sisällä jokin liikkuu. Lopputuloksena puhdistin vielä liittimet ja laitoin venan takasin.

Foorumien penkomisen ja facebookissa saatujen kommenttien mukaan P1110 koodia ei oikein minkään muu pitäisi sytyttää, kuin tuo bypassi, mankkuvena tai letkut niin missähän mahtaa vika olla? Ei tälleen opiskelijana tekis mieli tuota mankkuvenaa vaihtaa turhan takia, jos ei se mitään autakkaan, kun ainakaan nuiden testien perusteella ei oo rikki??
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Olet ilmeisesti testaillut turbon magneettiventtiiliä etkä bypassin ohjausventtiiliä? Ohjausventtiilikin (tulipellissä kiinni) voi olla viallinen, jos kaikki siihen tulevat ja lähtevät letkut ovat 100% varmasti tiiviitä.

Voit jättää ohjausventtiilin pois välistä (sähköliitin jätä kiinni). Alipaineletku imusarjasta suoraan bypassille ja kaasuläppäkotelolta lähtevä letku tukkoon. Ohjausventtiilille ei tässä tapauksessa tule eikä lähde enää alipaineletkuja. Tällä tapaa vikakoodia ei pitäisi enää tulla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsoppas kertaalleen ne pienet alipaineletkut. Monelta jää huomaamatta se pieni letkun pätkä, mikä menee rintapellissä olevalta magneettiventtiililtä imusarjaan. Se on vähän piilossa siellä, eikä näy heti.

Eli letkujen kuuluu mennä näin ilman ranetuksia: Bypass venttiililtä pitkä letku rintapeltiin magneettiventtiilille. Mankkuvenalta lähtee repsikan puolelta autoa kaasuläppäkotelolle. Mankkuvenan kuljettajan puolelta autoa imusarjalle.

Se rintapellin magneettiventtiili ei käytännössä koskaan mene rikki ilman ulkoista mekaanista syytä, joten sen ohittaminen on tarpeetonta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
lehtojaska
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 20:49

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja lehtojaska »

Noniin, palataas taas asiaan. Bypassi tosiaan vaihdettu ja niin myös kaikki ne letkut vaihdettu uusiin. Letkut meni niin kuin kuuluikin, mutta silti vikavalo paloi. Päätin sitten kokeilla muuan bypass modia, eli tulppasin kaasuläppäkotelolta sen liitännän, otin tulipellissä olevalta venttiililtä letkut pois ja vetäsin bypassista letkun suoraan imusarjaan siihen tornimaisen liittimen ylempään liitäntään. Seuraavaksi otin akun irti ja kytkin takaisin, jonka jälkeen otin sulake nro 17 irti vartiksi. Tällä kikalla kuulemma pitäisi saavuttaa joidenkin mielestä muutoksia ajettavuuteen ja ei pitäis herjata enää tuota P1110 koodia. No omasta mielestä huomaan kyllä muutoksen auton käyttäytymisessä, mutta niin se vaan vikavalo syttyi takasin ja koodien lukemisen jälkeen autosta ei tule mitään muuta vikakoodia kun edelleen P1110...

Voiko siis olla viimeinen syy se, että tulipellissä oleva venttiili on tosiaan jotenkin vioittunut ja se syöttää jotain virheellisiä arvoja ECUlle tai jonnekkin vaikkei se ole enää käytössä? Onhan se kuitenkin edelleen kytketty. Pitäs tosiaan auto saada leimalle ja toistaseks ainut este leimalle on tuo pirun vikavalo mittaristossa kun ei suostu häviämään hetkeä pitemmäks aikaa... Kyseessä siis 2002 vuoden 9-3
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja 0009 »

lehtojaska kirjoitti:
Su Maalis 12, 2023 14:57
Noniin, palataas taas asiaan. Bypassi tosiaan vaihdettu ja niin myös kaikki ne letkut vaihdettu uusiin.
...

Voiko siis olla viimeinen syy se, että tulipellissä oleva venttiili on tosiaan jotenkin vioittunut ja se syöttää jotain virheellisiä arvoja ECUlle tai jonnekkin vaikkei se ole enää käytössä?
Mittasitko uuden(?) vaihdetun ja vanhan vastuksen, onko samaa luokaa?
Onko siis vanhakin vielä kiinni tulipellissä?
lehtojaska
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 20:49

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja lehtojaska »

En ole vaihtanut sitä tulipellissä olevaa venttiiliä ollenkaan vaan ohitin sen sillä modilla. Pitänee irrottaa ja testata
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ogkolkissa vikakoodit nollantuu sulakkeella 28. Femmassa se on 17. Eikä samassa yhteydessä tarvi akunkenkää irrotella. Käyttää vaan virrat päällä, pois, sulake irti, muutama sekuntti, takas ja auto käyntiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

WIS väittää (tulipellissä olevan) Bypass ohjausventtiilin resistanssiksi 40 ohmia. Katkoksesta pitäis tosin tulla vikakoodi P1658, en kyllä ole testannut antaako tuota koodia jos on liitin irti.
Onko bypass ja letkut nyt varmasti oikein asennettu ja liikkuuko ilma pikkuletkujen nipoista läpi?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
lehtojaska
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 20:49

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja lehtojaska »

A_K_O kirjoitti:
Ma Maalis 13, 2023 20:08
WIS väittää (tulipellissä olevan) Bypass ohjausventtiilin resistanssiksi 40 ohmia. Katkoksesta pitäis tosin tulla vikakoodi P1658, en kyllä ole testannut antaako tuota koodia jos on liitin irti.
Onko bypass ja letkut nyt varmasti oikein asennettu ja liikkuuko ilma pikkuletkujen nipoista läpi?
Hei, kiitos tuosta tiedosta! Mittasin tulipellissä olevan venttiilin liittimestä niin resistanssi oli tosiaan juuri tuon 40 Ohmia. P1658 koodia ei ole ja johdoistakin tulee 12V venttiilin liittimelle, joten sähköt varmaan ainakin on kunnossa, mutta voisiko venttiili olla sisältä mennyt rikki?

Bypassi on oikein asennettu ja ehjä. Silikoniletkuja ei enää ole paikallaan muuan bolt modin takia, mutta saa nekin laitettua takaisin. Tulipellin venttiili on tosiaan niiteillä paikallaan niin sitä ei saa irti ja takasin paikalleen ihan niin näppärästi kuin ruuveilla olevaa, joten en ole sitä irroittanut ja sen kummemmin testaillut. Pitäiskö kokeilla irrottaa se ja puhallella niihin nippoihin vai tilata vaan uus?
lehtojaska
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2023 20:49

Re: Missä voi vielä vika olla koodin P1110 takia??

Viesti Kirjoittaja lehtojaska »

Niin ja tuota Saab Centralia lueskellessa törmäsin siihen, että joku kehotti jotakin P1110 koodin selvittämisessä ihan ensimmäisenä puhdistamaan MAFin. Onko hyötyä? Voiko muka jotenkin johtaa P1110 koodiin? Ei ainakaan minun ymmärrykseni mukaan
Vastaa Viestiin