Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ääni alkoi pari päivää sitten täysin yllättäen, mitenkään ei oireile. Mikään ei vuoda, tehostin toimii jne. Kokeiltu ilman hihnaa, kone kehrää kuin kissa. Mitä nyt tuossa välissä käsin pystyy pyörittelemään ja nykimään hihnapyöriä, välyksiä en löydä, pyöritellessä en saa mitään ääniä aikaiseksi tai minkäänlaista takertelua ei tunnu. Ainoa oire on tuo ääni käydessä.

Oma ensi aavistus äänen kirkkauden ja terävyyden perusteella meni tehostajaan, mutta kallistuu sittenkin vesipumpun puolelle pikkuhiljaa. Noin henkivakuutusmielessä, kun tuurilla lähdetään vaihtamaan niin siitä varmaan kannattaa aloittaa. Kilsoja takana 377000, minkään aiemmista vaihdoista ei ole tietoa

https://www.youtube.com/shorts/KNWyNB7D7FE
'01 9-3 2.0 turbo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja peinu »

just metsästin vastaavaa. onnistui mekaanikon stetoskoopilla, mihin liitin puolen metrin alipaineletkun stetoskoopin kärkeen. hyvä valo ja letku lähelle epäiltyä, niin saa viallisen löydettyä tosi tarkasti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Saab 9-3 2000
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2019 14:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 2000 »

Mulla kävi sama juttu, ääni alkoi pienenä mutta kasvoi n.puolen vuoden sisällä sellaiseksi että piti viedä auto huoltoon. Vesipumppu muistaakseni vaihdettiin mutta rahina kuului silti eli turha käynti. Lopulta syylliseksi osoittautui ilmastoinnin hihnapyörän laakeri. Vähän aikaa ajeltiin lyhyemmällä hihnalla kunnes Nimimerkki Hook vaihtoin sen mulle. Nyt toimii kaikki ja rahinat on poissa. Kilsoja oli about 350000.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ilmastoinnin kytkimen mä tähän itse laitoin toissa kesänä, ja sen verran osaan kyllä suunnan perusteella paikantaa että se on jompi kumpi noista yllämainituista. Selvästi ylhäältä tuo ääni tulee. No, vesipumppu on nyt tilattu ja sitä odotellessa toivotaan ettei tule siipi pesästä viikon aikana läpi :D Työpäivinä ei kertakaikkiaan riitä tunnit että uskaltais alkaa tuota vaihtamaan, jos aamulla aikoo töihinkin päästä.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja torque »

Lopulta syylliseksi osoittautui ilmastoinnin hihnapyörän laakeri.
niinpä, tuollainen sattui omalle kohdalle OG93'ssä, matkanteko loppui, moniurahihna naps, paikka oli "keskellä ei mitään"(onneksi kesti sen verran että mantereelle pääsi), perhe ja tavarat autossa.
Kyllähän tuo harmitti että noin vähillä kilsoilla mitä silloin oli (taisi olla jossain 130tkm)kun se luovutti. Tosin oli kakkos auto&kuski pelasti, kun sitä autoa piti hakea parin läänin takaa, kun korjaus tehty.
Vaan aika hyvä jos tuo toinen kelannut 350tkm samalla ilm. kompressorilla, nämähän tunnetusti yksilöitä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

torque kirjoitti:
Su Helmi 26, 2023 16:50
Lopulta syylliseksi osoittautui ilmastoinnin hihnapyörän laakeri.
niinpä, tuollainen sattui omalle kohdalle OG93'ssä, matkanteko loppui, moniurahihna naps, paikka oli "keskellä ei mitään"(onneksi kesti sen verran että mantereelle pääsi), perhe ja tavarat autossa.
Kyllähän tuo harmitti että noin vähillä kilsoilla mitä silloin oli (taisi olla jossain 130tkm)kun se luovutti. Tosin oli kakkos auto&kuski pelasti, kun sitä autoa piti hakea parin läänin takaa, kun korjaus tehty.
Vaan aika hyvä jos tuo toinen kelannut 350tkm samalla ilm. kompressorilla, nämähän tunnetusti yksilöitä.
Edellisen kanssa sattui myös, tosin siitä meni se ohjurirulla. Piti kanssa sinä päivänä ajella täältä Pohjanmaalta Satakuntaan, kuuntelin kyllä siinä päivän mittaan töissä että vähän enemmän se laakeri nyt ääntää kuin ennen. No, kotipaikalle menossa jossa paremmat remppapuitteet joten ajattelin että vaihdetaan viikonloppuna siellä. Työpäivän jälkeen pääsin noin 30 kilsaa maantiellä kun huomasin että kappas, sehän hiljeni ... eihän tässä hätää ... ja kilometri siitä niin naps :D Onneks kaveri asui suht lähellä, Seinäjoelle matkaa noin 40 kilsaa. Kyydillä Motonettiin, sieltä uus hihna, ja rulla. Joka oli väärä. Uudempaan malliin, mulla oli se vanha jossa joku 8mm akseli ja uudessa tais olla joku 16mm. Aikani sitä pyörittelin siinä, ja totesin että perhana ... tämä otetaan. Pulttihyllyn kautta, kourallinen 8mm prikkoja mukaan todeten että nämähän menee just sinne sisään. Vanhat prikat oli kuitenkin sen verran isot että puristi itse laakerinkin kiinni, noilla saatiin auto nippuun ja alle kahden tunnin matka taas jatkui.

Tämän autonhan mä ostin lyhyellä hihnalla, siinä oli jo tuo magneettikytkin ajettu aivan loppuun ja ohitettu. Sen verran että oli päässyt syömään jo kääminkin paskaksi. Se olikin ekoja hommia mitä tuohon tein, ja ilmastointikin lähti huollattamalla pelittämään. Ikävän kriittinen näissä on tuo moniurahihna, ikävin puoli se että se pyörittää myös vesipumppua ja kaikki samalla hihnalla. Jotain kun sattuu, kovin pitkälle ei autoa enää edes siirretä. Kyllä mä jo pohdin jos tuohon jonkun sähköisen vesipumpun sais kehiteltyä :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Pienenä opettavaisena vinkkinä kaikille. Kun vesipumppu alkaa äännellä noin, niin sillä autolla ajaa sen jälkeen noin 150 km.

Nimimerkillä, pekkaspäivä tänään :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Remppa tehty ja pari päivää tarkkailtu tilannetta, kaikki näyttää hyvältä. On muuten ensikertalaiselle aika kettumainen homma tuo pumpun vaihto, ellei Youtubessa olis videoita olis saanu hetken ihmetellä. Siis eihän se vaikea ole, muttei aavistais mitä kaikkea pitää purkaa pois kun on olevinaan niin helpossa paikassa. Vähän pelkäsin teinkö isompaakin tuhoa, sinä aamuna kun pumppu laukes ehdittiin reilut 10 kilsaa kotoa, kyydissä kaveri jolla MS-tauti ja liikkuu kepeillä ... meinattiin että takas on päästävä. Ajettiin lämpöjä seuraten niin että kolmosella 110 lasiin ja sammutettiin kone, rullattiin ja toistettiin tuota ... punaisella ei lämmöt käyneet missään kohtaa ja akussakin piisas virtaa matkaan tuolla keinolla :) Mutta veikeä tuo vanha vesipumppu, jota tuossa on käsissä pyöritellyt ... ei se oo väljä. Mutta laakereiden välissä on jotain irrallaan. Hetkittäin käsissä se pyörii ihan nätisti, toki ääntää, mutta sitten menee yhtäkkiä jumiin. Eipä oo tuollaistakaan ennen vastaan tullut.
'01 9-3 2.0 turbo
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja jarkar »

morjes
On joku vaihtanut vesipumpun itse, kuinka saa ne takimmaiset pultit auki?Pulttia ei näe, eikä sormia saa sinne
Pitäisikö otta pakosarja/turbo pois?? Projekti vain suurenee.meinasin "tehdä itse ja säästää"
potilas 9-3 -00
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

jarkar kirjoitti:
Ke Huhti 12, 2023 13:34
morjes
On joku vaihtanut vesipumpun itse, kuinka saa ne takimmaiset pultit auki?Pulttia ei näe, eikä sormia saa sinne
Pitäisikö otta pakosarja/turbo pois?? Projekti vain suurenee.meinasin "tehdä itse ja säästää"
potilas 9-3 -00
Mahdatko tarkoittaa niitä pieniä torx-kantaisia ruuveja? Ota koko pumppu irti.

Linkissä B204-koneisen vesipumpun vaihdosta vihjeitä kuva- ja tekstimuodossa.
Lyhyesti, ohjaustehostimen pumpun ruuvit irti ja pumppu sivuun. Letkut ja putki irti vesipumpusta, kolme kuusiokantaista ruuvia irti. Koko pumppu käteen. Lohkon reikään menevä holkki saattaa jäädä lohkoon kiinni tai tulla pumpun mukana. Siinä on o-rengas molemmissa päissä ja molemmat kannattaa vaihtaa. Vesipumpun kansi irti vanhasta, kasaus uusilla tiivisteillä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Joskus tuo "letkut ja putki irti" on helpommin sanottu kuin tehty :D Hommahan on suht helppo siihen asti, kun pumppu on oikeastaan jo osittain irti, ja tajuat että siellä jossakin lymyilee vielä putkia. Paskamaisin on se turbo jäähyn banjo, tais olla 12mm kanta suoraan eteenpäin, sitä mä en saanut kuin tuossa vaiheessa kun pumppu oli vähän irti, ei kertakaikkiaan sopinut mikään työkalu sinne väliin. Kaikkeen et millään pääse käsiksi jos et irroita turbon imuputkea ja pakosarjan lämpösuojaa. Ja se yks putki joka tulee kuskin puolelta, on sillä 10mm kannalla sivulta päin kiinni, irroita sen kannake myös lohkon toisesta päästä. Muuten et saa sitä liikkumaan tarpeeksi.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

'01 9-3 2.0 turbo
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vesipumppu vai tehostajan pumppu?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei ole pumppu paha tosiaan kun malttaa purkaa turbon cobran pois ja hommaa uudet prikat ja o renkaat niille kaikille putkille ja liitoksille mitä siellä on.

Noita on muutama tullut vaihdettua, skf:n tekeleen mukana on aina tullut myös tiivisteet ja muut rojut, taisi olla 50e tienoilla euroopasta tilattuna.

Ja jos nyt jollain hyytyy matka Hämeenlinnan tienoille niin täällä onnistuu kyllä pumppujen ja hihnojen vaihdot jos vaan kulmilla olen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin