Aero ei ahda

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Monttu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2022 09:06
Paikkakunta: Iisalmi

Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Tuli ostettua jonkin aikaa sitten og 9-3 aero tomaattilaatikolla, b205R moottorilla ja 15t ahtimella. Ongelmana on, että ei ahda oikein. mAir jää 800-900 paikkeille ja mReq huitelee 1150. Pinl 1800-1900 kiihdytyksessä ja PWM noin 500. Ahtimessa ei todennäköisesti ongelmaa, koska ilman W-letkua ahtaa kyllä iloisesti ja peruspaineet kunnossa (noin 0.4 bar). Ilmavuodot testattu brakecleanerilla ahtoputkien liitoskohtien ja kaasuläpän alueilta, testattu toimivalla sytytyskasetilla ja tulpatkin vaihdettu ja ei muutosta. Alipaineletkut näyttivät ehjiltä. Bypass ei vuoda. Välillä tyhjäkäynti humppaa kuumana.

Välillä kiihdytyksen alussa ahdot piikkaa ja Pinl käy 2300 ja mAir 1150, mutta mAir nopeasti laskeutuu takaisin 800-900, ja ahdot myös. 140 km/h jälkeen kuitenkin PWM 980 ja Pinl noin 2200-2300.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja mikan »

Monttu kirjoitti:
Pe Maalis 17, 2023 18:24
Tuli ostettua jonkin aikaa sitten og 9-3 aero tomaattilaatikolla, b205R moottorilla ja 15t ahtimella. Ongelmana on, että ei ahda oikein. mAir jää 800-900 paikkeille ja mReq huitelee 1150. Pinl 1800-1900 kiihdytyksessä ja PWM noin 500. Ahtimessa ei todennäköisesti ongelmaa, koska ilman W-letkua ahtaa kyllä iloisesti ja peruspaineet kunnossa (noin 0.4 bar). Ilmavuodot testattu brakecleanerilla ahtoputkien liitoskohtien ja kaasuläpän alueilta, testattu toimivalla sytytyskasetilla ja tulpatkin vaihdettu ja ei muutosta. Alipaineletkut näyttivät ehjiltä. Bypass ei vuoda. Välillä tyhjäkäynti humppaa kuumana.

Välillä kiihdytyksen alussa ahdot piikkaa ja Pinl käy 2300 ja mAir 1150, mutta mAir nopeasti laskeutuu takaisin 800-900, ja ahdot myös. 140 km/h jälkeen kuitenkin PWM 980 ja Pinl noin 2200-2300.
Ymmärsinkö oikein, että 140 km/h jälkeen se ahtaa tasaisesti 1,2 - 1,3 bar. Paljonko sen mielestäsi sitten pitäis ahtaa? Mitä muita muutoksia moottorissa on kuin turbo? Millainen softa? Bensalla vai etanolilla?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Monttu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2022 09:06
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Kyllä, 140 km/h jälkeen ahtaa tasaisesti niin pitkälle, mitä kehdannut ajaa. Edellisen omistajan mukaan vakiosofta ja 98:lla ajettu ja vakioturbo. Evap tulpattu. Mietityttää vain, kun tuntuu ahdot olevan pienillä nopeuksilla hukassa, kun vastaavalla tekniikalla oleva toinen automaatti saabbi ahtoi yli baarin pienemmissäkin vauhdeissa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole og93 aeron vakiosoftaa lähelläkään mReq 1150 mg/c. Lisäksi vakiosoftassa ei olisi opensid edes aktivoitu.
Pieni ahtovuoto, tukkoisuus imu/pakopuolella tai nafti peruspaine voisi selittää tuota vajetta. Niin pitkään kun mReq pysyy softan tavoitteessa niin nakutusrajan läheisyydestä ei ole kyse.

Jotain tuossa testausdatassa ei ole synkronissa. Jos mreq on 1150 ja mAir jää reilusti alle niin pwm pitäisi olla tapissa tai softassa on kalibraatiot pielessä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Monttu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2022 09:06
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Hieman arvelinkin auton olevan ohjelmoitu, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ollut. Kävin hieman kiihdyttelemässä ja kun mAir jää mreq, niin vähän ajan jälkeen (1-2 sekuntia) PWM alkaa nousemaan, mutta badp on 0. Täytynee vielä uudestaan tarkistella ahtovuodot ja tutkia, onko välijäähy tukossa. Testailen vielä toisella IMM, että siinä ei ole vikkaa, vaikka nykyinen on pari kk vanha.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän ne erinäiset ilmavuodot on hyvin usein näissä syypäinä. Itsellä taisi viimeksi olla yksi kumiletku ihan juuresta halki, ei nähnyt kun tunnustelemalla kädellä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Monttu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2022 09:06
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Aero ei ahda

Viesti Kirjoittaja Monttu »

Vikana oli viallinen ilmamassamittari. Toisella ilmamassamittarilla auto toimi normaalisti.
Vastaa Viestiin