B205E öljyvalo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

torque kirjoitti:
Ti Maalis 21, 2023 20:06
^ se adaptiaatio ei tarvii kun sen 5-10min tai jotain alle 20km ajoa, jos hieman sitä bensaa tai RE85 vaihtelee, vaan tämä nyt ei auta öljyvalon vilkkumiseen.
No itsellä meni kyllä n.4käynnistystä tuossa että adaptaatio loppui. Kierrosten seilaaminen kyllä loppui jo parin min.jälkeen mutta ensimmäisilläkäynnistuksillä meni. Ja joo nyt uudet öljyt ja suodatin alla ei vilkuttanut VIELÄ öljyvalo 10km matkalla.
MB
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

shamrock kirjoitti:
Ti Maalis 21, 2023 20:56
Joko se öljynpaineanturi on vaihdettu? Maksaa Motonetissa 15,90 ... tää nyt olis edelleenkin se ihan eka, niin ois selvitetty se, että syttyykö se syystä vaiko turhaan.
Auto oli korjaamolla jo valmiiksi öljypohjan irrotusta varten mutta ”mekaanikko” ei ollut niin innokas tekemään niin pyysin vain öljyn ja öp-anturin vaihdon mutta tämän autokorjaajan mielestä paineanturin vaihtaminen olisi vaatinut öljypohjan avaamista mistä hieman olin yllättynyt. En edes valehtele vaikka kuinka hurjalta kuulostaa. Onkos teillä jotain vinkkejä mitä kautta anturi vaihdetaan? Kuvia yms.oir pressure sensor jne ei löytynyt juutuubistakaan.
MB
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja torque »

Löytyiskö tän kautta jotain vinkkiä :
https://saabwisonline.com/
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

torque kirjoitti:
Ti Maalis 21, 2023 22:19
Löytyiskö tän kautta jotain vinkkiä :
https://saabwisonline.com/
Kiitos vain vaikuttaa informatiiviseltä sivulta vaikka aika vaikkea käyttöinen onkin.
Onko paljonkin purkamista/joutuuko auton alle menemään vai riittääkö after market ilmansuodattimen irrottaminen?
MB
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Bäri01 kirjoitti:
Ti Maalis 21, 2023 21:55
Onkos teillä jotain vinkkejä mitä kautta anturi vaihdetaan? Kuvia yms.oir pressure sensor jne ei löytynyt juutuubistakaan.
Se öljynpaineanturi, tai oikeastaan katkaisija on starttimoottorin takana ja ja vaihtuu käyttämällä ensin starttimoottorin irti. Mutta edelleen, kannattaa mitata ne öljynpaineet. Se katkaisija sytyttää valon jossain 0,4-0,5bar alapuolella, kun se tyhjäkäynnillä pitäisi jossain 1-2bar välillä olla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Niin siinä kävi, uudet öljyt 30km ajoa ja kilkatus alkoi. Moottori nyt paskana. Uskokaa niitä v*tun valoja.
MB
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Juu , niitä valoja pitäis uskoa ja jos epäilet jotakin sitten öljynpaineen mittaus. Uskottavasti entinen omistaja huomas vaurion ja tilapäisesti 10W-40 mootoriöljy ei näytää vikavaloa mutta vahinko on joo syntynyt. Ja jos öjyn sihtiä ei oo putsattu sitten öljynpumpu vaan ei pysty toimimaan kunnolla. Ehkä kamppiakselu on viellä käyttökelpöinen mutta sitä saa sanoa vaan Ammatilainen onko kampiakseli suora ja myls mootirilohkoon runkolinja suora.
Avatar
Bäri01
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

:roll:
Pakari kirjoitti:
La Maalis 18, 2023 07:07
Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.

Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
Tuossa mainitsit että 2004v asti huohotus ongelmaa. Mitenkä on B235L laita? Wikipedian mukaan 2004 mallia valmistus? enkä suoranaisesti löytänyt hakusanoilla tästä öljysihdin tukkeutumisesta kyseisestä moottorista suoraa vastausta.
MB
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B205E öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kaikki B205/235 lohkot ovat samoja 1998-2003 ja 2004->. Sylinterilohko on siis sama iskutilavuudesta riippumatta, joten ainoa huohotuksen kannalta merkitsevä tekijä on tuo vuosimalliraja, jolloin uudempiin tuli yksi reikä lohkoon lisää, ja huohotusloukko muuttui.

Huohotinpäivitykset vanhempiin auttoivat hieman asiaa, mutta eivät poistaneet ongelmaa kokonaan, jos huoltoväli on liian pitkä, lyhyet ajomatkat tms. Eikä päivityksellä oikeastaan saavuteta mielestäni varsinaisesti mitään, jos se tehdään tyyliin 10 vuoden tai +100tkm jälkeen. Karsta on jo todennäköisesti muodostunut. Olen itse sitä mieltä, että huohottimen päivitys vanhempiin auttaa parhaiten, jos moottori on puhdistettu ennen päivitystä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin