alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jorse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 20:17

alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja jorse »

Moi,
alapallonivelet pitää vaihtaa. Niitä ei käsittääkseni saa erikseen, vaan pitää ostaa koko tukivarsi; onko vasen ja oikea erilaiset? Nettisurffailun perusteella pituuserojakin näissä on; motonetin sivujen mukaan vasen on 367mm ja oikea 354mm pitkä. Joidenkin sivustojen tukivarsista ei sanota kummanpuoleinen on kyseessä. Onko tuotteissa isoja laatueroja, esim. mitä ei kannata ostaa jne.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, alapalloja ei saa erikseen, vaan koko tukivarsi on vaihdettava. Vasen ja oikea on erilaiset ja juuri tuo pallonivel on ainakin joissakin tarvikkeissa ollut lyhytikäisempi kuin orkkiksessa. Itse olen ostanut omani Procarilta, joten en osaa suositella muita puoteja...

Eski
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Halvan tarvikkeenkin voi saada kestämään, jos ennen asennusta viitsii vilkaista kumin alle ja katsoa oliko just sinä maanantaiaamuna ollut mielenkiintoa laittaa vaseliiniakin mukaan.

Erääseen toisenmerkkiseen erehdyin kerran ostamaan Moog:in valmistaman alapallon joka kehuu itseään OEM-valmistajaksi. Alle 5000km ja väljä. Avasin kumin, ja täysin kuiva. M-alkuisen ketjun tiskillä kehuivat että Moog on kehittänyt materiaalit jotka kestää kuivana eikä tartte voitelua. No hyvin kesti näköjään. Sain kuitenkin takuuna toisenmerkkisen, rasvasin itse ja se kesti. Joku tarvikemerkki toki tuokin.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kertokaas omia kokemuksia tuosta kestosta. Omani ostin kaks vuotta sitten, silloin oli just leimalle molemmat vaihdettu. Nyt sen jälkeen ajettu ehkä noin 60000, tänään käytin leimalla ja vaihtoon menee taas. Onko nää ollu oletettavasti niitä 60-70 euron tukivarsia, vai miten pitkään nää normaalisti kestää? Meinaan vaan, että tietty se auton käyttöikä alkaa tässä kohtaa ylipäänsä mietityttää, eli jos nuo halvimmat edes taas sen 2v/60000km kestää niin ne on ihan houkutteleva vaihtoehto.
'01 9-3 2.0 turbo
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2151
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja anv »

Mun kokemus kaikista saabin pallonivelistä (pl 99:t ja OG900:t) on että se alkuperäinen, mikä tehtaalla on laitettu, kestävät isältä pojalle eli 200Mm/10v. Laittoipa mitä tahansa merkki/tarvikeosaa paikoilleen, se on 30mM/2v ja uudelleen pas***na.
Tuo mainitsemasi rasvaaminen on sitten se taikasana, millä ne kestää. Esimerkkinä NG9-3:n koiranluut edessä. Oikealta puolelta meni, vaihdoin uuden merkkiliikkeestä ostetun. Kesti 2v ja laitoin uuden samanlaisen, kesti taas 2v. Kolmannen kun laitoin, käytin molemmista päistä kumit irti ja kunnolla vaseliinia. Tästä on nyt 5-6v aikaa ja auto on nykyisin pojan käytössä, eikä ole tarvinnut vaihtaa enää. Niin, ja se vasemmanpuoleinen on edelleen siellä tehtaalla asennettu, yli 300Mm mittarissa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
jorse
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 20:17

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja jorse »

Kiitos vinkeistä ja neuvoista!
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja SS »

Aiempaan autooni (2003 OG-kolkki) vaihdoin molemmat noin 70...80tkm kohdalla monen haukkumaan Professional Parts Sweden -paketissa oleviin, ainakin vielä autoa myydessä 200+tkm olivat timmit. Vaseliinia painoin kumin alle asentaessa. Noiden kohdalla ei ainakaan orkkisten kestoa voinut kehua :(

Ei noita muuten eri pituuksia pitäisi olla, mutta tosiaan oikea ja vasen ovat erilaisia kuten edelläkin jo mainittiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Juu, tuo vaseliinin laitto ennen asennusta on kyllä hyvä keino pitkittää tuon pallonivelen kestoa. Ite olen laittanu omiin ja kavereiden autoihin ja koneisiin rasvanipan ennen asennusta juuri näihin palloniveliin, eli alapallot, raidepäät yms. Ja sitten varovasti sitä vaseliinia sinne niveleen, ettei vaan se suojakumi pullahda rikki sen liiallisen pumppaamisen seurauksena. :lol:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Omaan tilasin just tänään uudet, Aeromotors myy Teknorotin (jonka pitäis olla edes vähän parempi kuin ne ihan paskimmat) tukivarsia vajaa 43 euroa/kpl. Tuo oli mielestä aika kohtuullinen hinta.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: alatukivarren puolisuus; vasen/oikea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tuli tehtyä pientä "laatuseurantaa" tuossa samalla kun tuota remppaan nyt teen. Ajattlein tuossa matkalla kotipaikalle, kun aikanaan jostakin Ooppeleista katkeili koiranluut irroittaessa, että haetaan nyt nekin vielä. Ensin piti hakea Biltemasta kun hinta huimat 6,50. No, siellä olikin hyllyssa vain yksi. Sitten vielä Motonetin kautta, ja sieltä mukaan se pahamainen Triscan hintaan 8,99.

Ensivaikutelmat: Teknorotin tukivarsien alapallot, ja tuo Bilteman koiranluu tuntuu käsissä pyöritellessä asialliselta, Triscanin koiranluu todella nihkeästi ja ikäänkuin nykien. No, MoS-vaseliinia esiin (tästäkin lienee monta mielipidettä, mutta mun suosikki autoissa kun käy oikeastaan ihan mihin vaan) ja kumit auki nivelistä. Ei mitenkään yllätys, että Triscan oli täysin kuiva. Teknoroteista löytyy kellertävää vaseliinia sellainen pikkusormenpään kokoinen pallo siihen päälle laitettuna, ei yhtään pyöritelty rasvauksen jälkeen. Bilteman nivel, joka alunperinkin tuntui noista eniten "oikealta" oli kauttaaltaan rasvattu tummanharmaalla, eli melko varmasti juurikin tuolla MoS-vaseliinilla. Rasvausopetaarion ja reilun pyörittelyn jälkeen kaikki tuntuu nyt suht samalta, ja liikkuu hyvin. Kestotesti alkaa sitten tästä :)

P.S. Tuossa noin klo 20 aikaan saavuin remppapaikalle. Klo 21:30 oli eka tukivarsi irti. Siitä torx-pultista on peloteltu, mutta sen kanssa ei vaan saa hosua. Kunnon välineet vaan, kanta puhtaaksi ja etutolpan mä vedin kuormaliinalla takavanteesta noin 10 senttiä taaksepäin että sain hyvin tilaa vääntää. Ja sen yhden tärkeän naksahduksen jälkeen sehän tulikin sitten miltei käsin.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin