VAIHTEISTO-ONGELMA

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

VAIHTEISTO-ONGELMA

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Terve kaikille.

Nyt ois todellinen ongelma liittyen virtalukon pohjan vaihtoon:

Sain purettua kaikki ilman mitään ongelmaa(ja laitettua uuden virtalukon pohjan paikoilleen), mutta nyt tapahtui se mitä pelkäsin eli vaihteet ei toimi ollenkaan. 8O

Tein koko homman suoraan wissin ohjeita seuraamalla. Mutta nyt on tilanne se, että vaihdekeppi liikkuu kyllä vaihteiden suuntaisesti mutta ilman mitään vastusta tai tunnetta että vaihteet kytkeytyisi päälle. Toi koko vaihteensiirrin tai vivusto koneen puolella tuntuu olevan omistuisen löysä, veltto tms. Ja on kiristetty vaihteensiirtäjän mutteri joka kiristyy vaihteensiirtotangon ympärille.

Pari peruskysymystä virtalukon pohjan toiminnasta:

Toimiiko parkkilukko niin, että kun avain käännetään asennosta LOCK asentoon OFF niin virtalukon pohjassa oleva tappi avaa parkkilukon(eli että pakin saa pois silmästä)? Miten mekanismi avaa pakkilukon? Vaikuttaako se siihen muoviseen siltaan vaihdekepin oikealla puolella laatikon kyljessä?

Sen kyllä näkee, että kun virtalukon pohjassa olevaa tappia liikuttaa, niin se musta metallievy vaihdelaatikon pohjassa liikkuu.
ELI: onko tällä mitään tekemistä parkkilukon toiminnan tai vaihteiston kytkeytymisen kanssa?

Toimiiko parkkilukko(jos kerran virratkin voi kääntää meisselillä päälle ilman että lukkosylinteri avaimineen on paikalla) ilman että sylinteri on paikalla, toimii kai? Mutta ainakaan nyt se ei estä vaihteen siirtämistä pakille tai pois(????) :oops:

Mistä pitäisi nyt lähteä liikkeelle kun ei millään viitsisi luovuttaa mutta kun pitäisi saada auto nyt vähitellen jo ajoon.

Ilmeisesti on kuitenkin niiin, että kun vaihde on (kepissä) lukittu neloselle, niin että lukitustappi menee läpi vaihteensiirtotangosta niin siitä voi aloittaa muiden muuttujien laittamisen kohdalleen?
lohvatap
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Helmi 02, 2012 16:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: VAIHTEISTO-ONGELMA

Viesti Kirjoittaja lohvatap »

Vaihdelaatikkoonkin lukitus tappi kumi tulpan reiästä. Ristipää meisseli tms. mikä ei putoa sisälle. 6mm olikohan koko. Itse 900NG:en vaihdoin uudemman siirtäjän ja Maptunin puslasarjan ostin. Tuli kuin uusi.
lohvatap
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Helmi 02, 2012 16:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: VAIHTEISTO-ONGELMA

Viesti Kirjoittaja lohvatap »

Minäkin sen Maptunin sarjan ostin ja dremelin kopiolla purin "härpäkkeen" ja uudet puslat ja säädöt ja kuin uusi. Uudemman mallin siirtäjään tein homman. 100e tais sarja maksaa.
Vastaa Viestiin