Saab ng900 virtalukko

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Saab ng900 1997. Virtalukko pätkii (?) eli virrat tulee päälle, mutta ei starttaa. Tehnyt sitä jo jonkin aikaa, mutta saatu käyntiin kun lukkoa on vähän renannut. Onkohan diagnoosini oikein ja mitä muuta voisi tehdä kuin vaihtaa virtalukko?

RATKAISTU! Olipa helppo homma eli muovisuoja rykäisemällä irti ja lukkopesä ylös reikää rassaamalla. Vaikein homma oli löytää sopivankokoinen raura tuohon kyljessä olevaan reikään!
Viimeksi muokannut tkrakas, To Touko 11, 2023 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S 2.3 Talladega 1997
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kuulostaa virtalukon pohjan vialta. Ts. ei lukko, jota käännetään avaimella, vaan sähkökytkin lukkosylinterin alapuolella.

viewtopic.php?f=13&t=104966&hilit=virtalukon+pohja
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Pitää varmaan soittaa Ylivieskan SEO:n korjaamoon (140km) vai löytyykö Kajaanista tai lähempää jotain pajaa, joka tuon kunnostaisi?
900S 2.3 Talladega 1997
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

Korjaako joku tosiaan virtalukon pohjia? Virtalukolle kaiketi lukkoseppä pystyy jotain tekemään kyllä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

anv kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 20:44
Korjaako joku tosiaan virtalukon pohjia? Virtalukolle kaiketi lukkoseppä pystyy jotain tekemään kyllä...
Kyllä joku kaiketi niitä on kunnostanut ja ainakin puhdistellut 🤔.
900S 2.3 Talladega 1997
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

tkrakas kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 20:57
anv kirjoitti:
Ke Touko 10, 2023 20:44
Korjaako joku tosiaan virtalukon pohjia? Virtalukolle kaiketi lukkoseppä pystyy jotain tekemään kyllä...
Kyllä joku kaiketi niitä on kunnostanut ja ainakin puhdistellut 🤔.
No joo, se että minä en tiedä noita korjattavan ei suinkaan tarkoita ettei se olisi mahdollista. Itse hankkisin kyllä uuden. Perusteluna että nuohan kytkevät sähköjä päälle ja pois, jolloin siellä on kytkentäpintoja jotka kuluvat käytössä. Mahtaisko noista saada enää uudenveroisia putsaamalla ja hiomalla. Uudenveroinen tarkoittaa tietysti tässätapauksessa pitemmällä tähtäimellä toimivaa. Lisäksi arvaamalla, ei kait tuo ole kovinkaan kallis osa, joten kunnostus maksaa helposti enemmän.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Olisiko jossain videota tai rautalankamallista ohjetta miten tuo lukkopatruunan otetaan irti?
900S 2.3 Talladega 1997
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

On siitä tälläkin palstalla jossain, mutten juuri nyt löydä. Lyhyesti:
- se suojalevy virtalukon ympäriltä pois
- Käännä virtalukko ACC-asentoon, siis se OFF:sta seuraava
- Virtalukon kyljessä jollain puolella on reikä, mistä pitäisi painaa jollain. Esimerkiksi 90 asteen kulmaan väännetty rautalanka. Hammaslääkärin mutkatyökalu lienee paras :lol:
- Vedä lukkopesä avaimineen ulos

Muistaakseni avainta EI kannata ottaa pois lukkopesästä irrallaan, vai muistanko ihan väärin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos! Irti on ja nyt lähetän Mikkeliin lukkoseoille. Asennus vissiin päinvastaisessa järjestyksessä? Miten tuo pohjan puhdistaisi? Paineilmalla?
900S 2.3 Talladega 1997
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

Hieno homma. Puhdistuksesta tuossa kohtaa en osaa kyllä sanoa, mutta nyt sulla on mahdollisuus testata virtalukon pohjan toiminta, kun se mekaaninen lukko ei ole haittoina.

Edit, niin joo, multa perittiin merkkiliikkeessä 2.5h työkustannus tuon lukkopesän vaihdosta. Väittivät että oli niin tiukassa. Ajamalla vein auton sinne ja erikseen mainitsin että sitä virtalukkoa ei kannata kokeilla, koskapa jää jumiin sinne OFF-tilaan. Siihen ja "takarenkaat irti"-tapaukseen loppui asiakassuhteeni jo edesmenneeseen saabin merkkiliikkeeseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Ainakin ruuvarilla käännettäessä starttaa nytnormaalisti.
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Jatkokysuymys eli...
Lukkopesä tosiaan irtosi aika helposti ja autoa startattu nyt ruuvimeisselillä.
Kun laittaa lukkopesän takaisin niin avainta kääntämällä kyllä kääntyy normaaliin tapaan ja saa virrat päälle, mutta kun kääntää vielä hitusen eli koettaa startata niin kääntyy, mutta ei starttaa 🙄! Missä mättää? Onko takaisinlaitossa joku erikoinen kikka?
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös tilanne ole nyt sama kuin aloitusviestissä, virtalukon pohjan vika on edelleen jäljellä, kun työstettiin tähän mennessä vasta virtalukkon lukkosylinteriä, mutta ei sitä virtalukon pohjaa.

Lukkosylinteri on siis se, jonka sisään avain työnnetään, ja jonka tärkein tehtävä on sallia avaimen kääntäminen vain oikeanlaisella avaimella. Lukkosylinteri on pelkästään mekaaninen toteutus, sillä ei ole startin sähköjen kanssa mitään muuta yhteyttä kuin se mekaaninen kiertoliike. Virtalukon pohja on sähkökatkaisin, jonka kytkentäasentoja ohjataan sillä kiertoliikkellä.

Ruuvimeisselillä starttaamalla saattaa saada sitä pohjaa käännettyä enemmän / pidemmälle kuin lukkosylinterillä on mahdollista.

Toisaalta tarina ei kyllä kerro onko starttimoottorin suunnalta tutkittu, starttaako luotettavasti edes silloin, kun tarjoaa herätettä suoraan solenoidille. Tai onko mitattu tuleeko avaimesta kääntämällä solenoidille nyt minkään tason herätettä. Ja onko auto manuaalivaihteinen vai automaatti, jossa vaihdevalitsimen yhteydessä olevat kytkennät vikaantuessaan pystyy haittaamaan käynnistämistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

jus kirjoitti:
Su Touko 21, 2023 19:32
Eikös tilanne ole nyt sama kuin aloitusviestissä, virtalukon pohjan vika on edelleen jäljellä, kun työstettiin tähän mennessä vasta virtalukkon lukkosylinteriä, mutta ei sitä virtalukon pohjaa.

Lukkosylinteri on siis se, jonka sisään avain työnnetään, ja jonka tärkein tehtävä on sallia avaimen kääntäminen vain oikeanlaisella avaimella. Lukkosylinteri on pelkästään mekaaninen toteutus, sillä ei ole startin sähköjen kanssa mitään muuta yhteyttä kuin se mekaaninen kiertoliike. Virtalukon pohja on sähkökatkaisin, jonka kytkentäasentoja ohjataan sillä kiertoliikkellä.

Ruuvimeisselillä starttaamalla saattaa saada sitä pohjaa käännettyä enemmän / pidemmälle kuin lukkosylinterillä on mahdollista.
Kiitos perusteellisesta viestistä. Auto on manuaali. Laitan tähän linkin lukon kuviin. Kertoisitko missä osassa vika mielestäsi piilee?
https://1drv.ms/f/s!AmTCnQoF4LcpgucVfwLw5MBB112M5A
900S 2.3 Talladega 1997
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab ng900 virtalukko

Viesti Kirjoittaja anv »

Äkkiseltään ainakin tuon ekan kuvan, "virtalukko.jpg", luulisi pitävän sisällään kaiken tarpeellisen. Ehkä myös "virtalukon rungon alimmainen osa", mutta käsissä käpistelemättä vähän vaikea nähdä. Jokatapauksessa pitäis olla se osa, joka hoitaa sähkökytkennät kun avainta käännetään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin