NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Faijan 900 Saab
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 20, 2023 10:48

NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja Faijan 900 Saab »

Moi,
NG 900 vm.-97 ilmastointi ei mene päälle. Mitä pitäisi tehdä että sen saa toimimaan?
Perimä tiedon mukaan sitä ei ole käytetty yli kymmeneen vuoteen.
Puhaltimet toimivat ihan ookoo.

Kannattaako edes uhrata aikaa ja vaivaa ilmastoinnin kunnostamiseen?
Mitä sen kunnostaminen maksaisi?
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Riippuu vähän, miksi se ei toimi /poistettu käytöstä. Järjestelmä voi olla tyhjentynyt joko aikanaan tai viimeistään nyt kun ilmastointia ei ole käytetty. Kompura voi olla jumissa tai siitä voi olla magneettikytkin kulunut jne jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

En tiedä mikä on se "oikea" toimintatapa, mutta oman kanssa lähdin magneettikytkimeltä liikkeelle. Se eka toteamus nyt oli se, että sinne ei tule sähköä. Jos näin on, niin ensimmäisenä sulakkeiden ja ilmeisten johtosarjavikojen tutkinta. No, mun tapauksessa kompuran oli jo edellinen omistaja ohittanut lyhyellä hihnalla, joten vika ja syykin oli helppo löytää. Magneettikykimen laakeri loppu, oli syönyt jo käämin johdotkin poikki. Vaihdoin varaosa-autosta ehjän tilalle, testasin syöttämällä jännitettä suoraan kytkimelle, että se toimii ja pitää, ja lähdin täyttöhuoltoon. Ilmeisesti systeemissä on myös painekytkin jossakin, ja tyhjä systeemi ei anna magneettikytkimelle sähköä, joten tuon pidemmälle et pysty testaamaan itse ennenkuin systeemi on huollettu.

Jos tilanne on se että kun laitat ACC:n päälle, sinne tulee sähköä ja magneettikytkin vetää ja pitää, niin sitten täyttöhuoltoon ja toivot parasta.

Jos magneettikytkin vetää muttei pidä, niin sitten otat sen auki ja poistat shimmilevyn välistä.

Ja toivottavasti mahdolliseen täyttöhuoltoon löydät yhtä fiksun kaverin kuin minä löysin, teki nimittäin jotain mitä ei saisi tehdä, ja onneksi teki. Alipainetestissä nimittäin piti vajaat kolme minuuttia paineet ja sitten yhtäkkiä romahti. Vähän aikaa siinä pohti, että perhana, oisko sieltä joku tiiviste kääntynyt ympäri, Koitetaan laittaa paineet kumminkin (vaikka vuotavaa systeemiä ei saisi täyttää). Täyttö onnistui, lähti tuottamaan kylmää ja toimii yhä, tuosta on nyt kaksi vuotta.
'01 9-3 2.0 turbo
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja aero »

Minä menisin ihan ekana sinne painetestiin. Enste alipainetesti ja jos pitää, niin perään enste se typpitäyttöinen ylipainetesti.

Jos järjestelmän paineanturi sanoo että systeemi on paineeton, niin ei sen pitäisi yrittääkään mitään tehdä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

aero kirjoitti:
Pe Touko 19, 2023 06:36
Minä menisin ihan ekana sinne painetestiin. Enste alipainetesti ja jos pitää, niin perään enste se typpitäyttöinen ylipainetesti.

Jos järjestelmän paineanturi sanoo että systeemi on paineeton, niin ei sen pitäisi yrittääkään mitään tehdä.
Toisaalta, ennenkuin sulla on toimiva magneettikytkin, niin painetestinkän jälkeen et vielä tiedä oliko hommasta mitään hyötyä. Jos ajattelee kustannusten kannalta, niin kytkimen nyt tarkistaa ekana ihan ilmaiseksi. Jos se on entinen, niin sitten voi laskeskella sitä budjettia, että kannattaako koko homma. Toki jos on tarkoitus se kuntoon laittaa, maksoi mitä maksoi niin sitten eri juttu.
'01 9-3 2.0 turbo
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja aero »

Vetääkö se magneettikytkintä jos järjestelmä on tyhjä?

Minun ymmärtääkseni siis ei, koska tyhjää järjestelmää on turha kompuroida ja systeemi säästää kompuraa sillä, että ei käskytä mankkua, mutta saatan toki olla väärässä ja siksi kysyn. Tietty jos sitä kokeilee johdottamalla mankulle pakko-ohjauksen ACC:n älyn ohi, niin silloin saanee ainakin testattua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

aero kirjoitti:
Pe Touko 19, 2023 07:34
Vetääkö se magneettikytkintä jos järjestelmä on tyhjä?

Minun ymmärtääkseni siis ei, koska tyhjää järjestelmää on turha kompuroida ja systeemi säästää kompuraa sillä, että ei käskytä mankkua, mutta saatan toki olla väärässä ja siksi kysyn. Tietty jos sitä kokeilee johdottamalla mankulle pakko-ohjauksen ACC:n älyn ohi, niin silloin saanee ainakin testattua.
Joo, lähinnä mä ajattelin sitä mekaanista eheyttä ihan ensimmäiseksi. Esim omalla kohdalla oli laakeri täysin entinen, ohitettu jo ja käämi poikki. Ja kun sattui olemaan ehjä toisessa autossa, niin katsoin fiksuksi katsoa edes nuo perusedellytykset kuntoon ennenkuin lähdettiin täyttöä kokeilemaan. Tämän kytkimen olin jo varaosa-autossa paikallaan testannut juurikin kuvatulla tavalla, eli suoraan 12V ja katsotaan kytkeekö ja pitääkö. Mutta tosiaan vain sen aikaa että näkee, eipä sitä kompuraakaan kannata kuivana jauhaa. Sekin hyvä puoli tässä oli, että kun tuo oli kunnossa jo valmiiksi niin samantien kun päästiin tuo täyttö tekemään, päästiin se toimivuuskin testaamaan ja mittaamaan paineet systeemistä molemmin puolin. Tosin ihmetteli testaajaki, että aika alhaiset ne on mutta kun keli oli silloin sellaiset +25 ja suuttimista puski +7 asteista ilmaa niin uskottiin että kai se perhana tällaisilla painella sitten on suunniteltu toimimaan ... ei kai noita Saabbejakaan niille enää niin kovin usein vastaan tule :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: NG 900 vm.-97 miten saa ilmastoinnin toimimaan?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Jos on noin pitkään ollut pois käytöstä, niin ehdottomasti myös ainakin höyrystimen desinfiointi. Ja toinen mikä voi tulla kyseeseen on kuivaimen vaihto, varsinkin jos järjestelmä ei ole ihan viimeisen päälle tiivis ja on ollut pitkään myös tyhjänä.
Vastaa Viestiin